Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela licencer för Adobe Creative Suite?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-07 13:08

Är i färd med att skaffa Adobe Creative Suite till min iBook G4. Tyvärr är ekonomin jävligt kass för tillfället. Lyckligtvis erbjöd sig en avlägsen vän att låna ut sina nyinköpta program! Vad bra tänkte jag. Men det var då....
Nu säger han att det inte kommer att funka, pga licencerna bara kan delas om man sitter i samma nätverk, viket vi inte gör.
Min fråga är då: Är detta riktigt, eller är han bara snål och rädd att Adobe ska skicka biffiga torpeder med cementblandare hem till honom?

Detta måste kunna lösas på något sätt, är det nån som har nåt tips?
// ella

Om man inte har ekonomi kan man väl inte vara "i färd med att skaffa..." ?

Adobe har 30 dagars fullt fungerande demo på programmen. Bränn på med ett välbetalt jobb under en månad sen köper du paketet.

  • Medlem
  • 2004-10-07 14:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om man inte har ekonomi kan man väl inte vara "i färd med att skaffa..." ?

Adobe har 30 dagars fullt fungerande demo på programmen. Bränn på med ett välbetalt jobb under en månad sen köper du paketet.

Ja, om jag hade jobbat i en bransch där det lönar sig så väl att bränna på i en månad så att man sedan har råd att köpa något som kostar som åtskilliga månadshyror, ja då hade det inte varit nåt snack om saken. Tyvärr knaprar jag smulor medans jag gnetar på i stockholms mode-ankdamm (viket inte direkt lönar sig, men det är roligt! ) Men tack för tipset ändå.
//ella

  • Medlem
  • 2004-10-07 14:26

Att "låna" en licens är samma sak som att "pirata" en licens. Enda sättet är om du ser till att din vän inte använder programmet under tiden du gör det. Då kan det knappast finnas några grumligheter. Att använda samma licens samtidigt är olagligt, oavsett om man sitter på samma nätverk eller inte.

Däremot får Adobes programvara installeras på två datorer (stationär och bärbar t ex) som licentiaten äger, och använder själv.

Jag tror att Anders poäng är att Adobe Creative Suite är yrkesredskap och därmed en investering som gör det möjligt att jobba. Och om du arbetar professionellt så måste du nog se till att verksamheten går så bra att du har råd att betala dina redskap. Om du vill ha programmen för hemma- och hobbybruk så finns det billigare och t.o.m. helt gratis produkter som mer än väl täcker de behoven.

För bildbehandling skulle jag föreslå att köpa ett ex av Photoshop Elements. Du kan hitta version 2.0 hos www.dustin.se för 425:-

För illustration kan du helt gratis ladda ner Microsoft Expression som trots att det inte är något Illustrator precis är helt ok, och som sagt inte kostar en nickel

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13211

PDF-filer kan du skapa helt gratis i OS X

Se där några tips medan du går i väntans tider!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 19:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror att Anders poäng är att Adobe Creative Suite är yrkesredskap och därmed en investering som gör det möjligt att jobba. Och om du arbetar professionellt så måste du nog se till att verksamheten går så bra att du har råd att betala dina redskap.

Jag vill bara tillägga här att det är rätt konstigt att så många i den grafiska branschen "inte har råd" att köpa program. Många sitter ändå med coola PowerBooks eller G5:or.

Om en snickare inte har råd att köpa en elsåg så tror jag att han redan har börjat söka andra jobb.

Om man dessutom ser på vad en del debiterar per timme så borde man väl ändå ha råd att köpa sitt eget redskap. Folk som hela tiden lånar skottkärror, skiftnycklar och domkrafter blir man snart trött på. Jag undrar varför inte samma tankesätt finns i datorvärlden??

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

  • Medlem
  • 2004-10-07 15:42

Microsoft Expression har jag aldrig hört talas om... konstigt. Jag tankar ned och testar!

Graphic Converter är annars ett fullgott alternativ till många av Photoshops funktioner (lite beroende av vad man vill göra).

Jag tror inte moralen skiljer mellan snickare och designerns. Det har nog mest att göra med tillgängligheten. Att stjäla en elsåg (eller andra verktyg) kräver en hel del av förövaren. Risken att åka fast är oändligt mycket större. Det är lättare att stjäla ett program än en såg och därför görs det mer. Tillfället gör tjuven som det heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 21:01

Jag har en CS licens som du kan få låna. Den är på engelska, om det är ok.

1
Bevaka tråden