Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.3 här!

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Error ...

Min Dual 867 vill inte reboota eller stänga av sig. Uppgraderingen gick fint, men nu när jag jobbat en stund så skiter det sig. "Klockan" eller vad man ska kalla den dyker upp och snurrar ... och snurrar --- och snurrar. Det verkar som om det har något att göra med om jag startat några program eller inte. Om jag, efter att tvingat den att stängas av, startar upp den så går det bra att köra en shut down eller reboot.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Skapades ursprungligen av: Pegges:
Nertryckta i den borstade metallen, en känd "feature" i 10.2.3

Men iPhoto och iTunes är som tidigare...

Är detta något vi kommer se i övriga OS:et senare, 10.3. Vad tror ni?

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-20 15:19
Citat:

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Skapades ursprungligen av: Pegges:
Nertryckta i den borstade metallen, en känd "feature" i 10.2.3

Men iPhoto och iTunes är som tidigare...

Är detta något vi kommer se i övriga OS:et senare, 10.3. Vad tror ni?

Jag tror det beror på att iTunes och iPhoto är Carbon-program och inte Cocoa. Metall-looken ligger i OSet nu och andra program kan utnyttja den. Det fanns ett hack "Demetalizer" som tog bort metalleffekten i alla iAppsen och den funkade inte i iTunes eller iPhoto heller.

Citat:

quote:Jag tror det beror på att iTunes och iPhoto är Carbon-program och inte Cocoa. Metall-looken ligger i OSet nu och andra program kan utnyttja den. Det fanns ett hack "Demetalizer" som tog bort metalleffekten i alla iAppsen och den funkade inte i iTunes eller iPhoto heller.[/QB]

Jag menade hela OS:et. Kommer stäng/minimera-knapparna vara intryckata även i vanliga finder-fönster i ngn framtida version av OS X. Om nu detta förtydligade min diskussion.

Glad åt att Classic nu startar på 15 sekunder (2x1GH´z MDD) samt 18 sekunder på TiBook 550 - alltid något bra...

Citat:

Glad åt att Classic nu startar på 15 sekunder (2x1GH´z MDD) samt 18 sekunder på TiBook 550 - alltid något bra...

"Classic" - vad är det?

Hur tar man bort denna "uppgraderingen"?
Explorer, ICQ, DC och iappsen "smetas ut" när jag rör runt fönstren

Hittade en "bug" till antar jag, för detta felet hade jag inte innan uppdateringen.
Brukar försätta min G4:a i vila för att få tyst på fläktarna och brukar gå upp i Finder och Äpplet och där välja vila.
Gjorde så nu i kväll och datorn låste sig totalt och muspekaren försvann, inget hjälpte för att få till en omstart annat än att trycka på knappen på framsidan maskinen.
Trodde att det var en engångshändelse och gjorde om försöket vilket resulterade i en ny frysning.
Inte alls kul detta Apple, jag vill tillbaka till 10.2.2 igen.

Kan nämna att när den själv får gå till vila som jag bestämt i Systeminställningarna så fungerar det perfekt.

Hur tar man bort 10.2.3?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Hur tar man bort 10.2.3?

Du måste troligen installera om systemet från 10.2 skivan. Det finns nog desvärre ingen enklare lösning.

/M

Okej, tack

• Oregistrerad
  • 2002-12-21 01:28

Ibland är man glad att man inte slänger sig över uppdateringarna. Låter som den hät introducerar en del trassel...

• Medlem
  • 2002-12-21 01:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Ibland är man glad att man inte slänger sig över uppdateringarna. Låter som den hät introducerar en del trassel...

Inte för mig, bra mycket rappare... Tror att dom gjort mycket för oss med gamla sunkiga ATI 128 kort.. Allt funkar klockers och är rappt och go... Klart nödvändig update.....

Ingen annan som har upplevt samma problem som mig med fönster som "smetas ut"?

Citat:

Lägg upp en skärmdump!

Verkar som om nätverksfunktionerna är lite snabbare, speciellt mot Windowsmaskiner?
Däremot dök en märklig sak upp... Efter utskrift från iBooken på laserskrivare via nät, ställer utskriftskontrollen in sig på "Avbrutet", och när jag vill skriva ut nästa dokument, så måste jag först gå in i utskriftskontrollen och klicka "Fortsätt".
Utskrift direkt, till bläckstråle, via USB dock problemfritt.
Inte fått detta problem på stationära G4-or, enbart på iBooken.

Mitt Mail.app ville inte starta efter att datorn varit i vila under natten, efter en onödig omstart så funkade det igen.

• Oregistrerad
  • 2002-12-21 15:39

Uppdaterade via Software Update, datorn (1GHz Tibook) fastnade på slutet när det bara var en liten del kvar enl Software update, stod där i flera timmar, efter en Force Quit så startade jag om och det står att jag har 10.2.3 och Quicktime 6.02, fastän det inte slutfördes enl Software update. Och om jag kör den igen så kommer ingen upgradering upp i Software Update (utom iPod). Verkar fungera OK, om nån vet nåt mer om detta ...

Systemet känns helt klart rappare! Helst fönsterhanteringen och Findern i allmänt.

Citat:

quote:Lägg upp en skärmdump!

Det behövs nog inte, jag bootade om en extra gång efter uppdateringen och nu fungerar allt fint.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-21 21:53

Audion suger mindre CPU efter uppgraderingen. Innan var det sällan man kom under 20%, nu håller det sig omkring 10%.
Fråga inte mig hur det gick till.
Cleardock verkar också ha klarat sig bra. Enbart positivt här mao.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-21 23:25

DiskUtility har uppdaterats också!

Nu kan man write zero:s när skivorna ska formateras, som en option. Det fanns inte tidigare så vitt jag vet!

Även så känns systemet lite rappare, positivt är också att när jag inte gör NÅTT med datorn så tar bara system 2-3% prestanda (90-95% ledigt vid en körning av "TOP" i terminalen). Så lite var det inte förr, vilket jag tyckt varit märkligt.

[ 21 December 2002, 23:27: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Citat:

Menar du såhär:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=000657#000015

Presajsly

Är tydligen inte helt allena med problemet Vila
Läser följande i MacFixit:

Sleep: problems and fixes Mac OS X 10.2.3 seems to have resolved sleep issues, particularly with systems being unable to sleep without re-awakening a few minutes later, for a number of readers; while causing new sleep problems for others. Darryl Adams reports:

"Since upgrading to OS X 10.2.3, my Silver Door G4 finally gets a good night´s sleep. Before the update, my G4 would never go to sleep, now it goes to sleep on time and wakes up just fine."

Meanwhile, several corroborating reports indicate that after upgrading to Mac OS X 10.2.3, some systems take 2 or 3 minutes to fall asleep, which was almost instantaneous under Mac OS X 10.2.2. Other readers report display artifacts and malformed images after waking from sleep:

"Whenever my PowerBook wake up from sleep, the video is a complete mess. It´s as if the Horizontal synch is gone (displaying bits and pieces of video every few lines) and I´m forced to restart. It was fine before with 10.2.2 ."

Feedback on any of these issues? Drop us a line at [email protected].

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-29 12:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:
När det gäller iTunes 3.0.1 uppdateringen så verkar nåt vara knas.
<klipp>
Hur funkar programuppdateraren egentligen? Kollar den lokalt i nån .plist fil vilka versioner man har av olika saker? Den kan ju knappast gå ut på HD:n och leta igenom samtliga program...
Känns som om det står fel version i nån settingsfil nån stans - typiskt nåt man kan hacka rätt själv dvs...
/Mattias

Petra (CyberPet 2) från Luleå föreslår nedanstående fix på MacFixIt. Jag har testat och det funkar bra (ändringen går också utmärkt att göra med exv Textredigeraren). Det är dock säkert klokt att följa Petras råd och duplicera InfoPlist.strings innan ändringen, ifall...
I den engelska språkversionen är det dock rätt från början.
/Bosse

<Citat>
Hello everyone,
This is not applicable on all versions (probably just some languages):
Not sure this is been covered before, but there´s a fix to remove that stubborn iTunes update in the Software Update that appeared after installing the OS 10.2.3 update.
Quit iTunes.
Open your BBEdit softare and do this:
Open the file: /Applications/iTunes.app/Contents/Resources/YOURLANGUAGE.lproj/InfoPlist.strings
YOURLANGUAGE.lproj could be sv.lproj if you´re Swedish, Dutch.lproj if you´re dutch etc. English.lproj is not affected, so if you use an english speaking version you don´t need this (which you probably notice if your Software Update doesn´t nag you about to update iTunes to 3.0.1 all the time, even if it´s already the correct version).
Find the following line:
CFBundleShortVersionString = "3.0b4"
Replace 3.0b4 to 3.0.1 and save the file and the Software Update will stop bugging you about the update.
NOTE: Be careful with this, a small typo could force you to reinstall iTunes completly. So make a copy of the file as a backup before you do the changes.
PS: You can see the Content of the package by holding down the Ctrl-key when you click on the iTunes icon.
/Petra
<Slut citat>

Mitt problem med att inte kunna sätta datorn manuellt i vila är frustrerande.
Apple, kom med en buggfix

Jag hade problem med vila, löste sig med en ominstallation av uppdateringen.

Du menar att du bara körde en ominstallation ovanpå den befintliga 10.2.3.
Eller vill du utveckla det lite...

• Oregistrerad
  • 2002-12-30 00:32

Är det bara jag som har problem med att cdskivorna samt firewirehårddiskarna inte längre visas på skrivbordet efter uppdatering till 10.2.3?

skrev lite mer i en tråd längre ner, men jag tänkte att eftersom problemet verkar ligga i själva uppdateringen så slänger jag in ett litet inlägg här också.

Bevaka tråden