- Christer Nordin
- Medlem ●
- Stockholm
Hej!
Är det någon som vet hur man ställer TinkerTool så att typsnitten inte blir så suddiga i nya iMacen OS X (skrivbordslampan)
Det ser för jävligt ut.
Jag drar mig för att säga det. Det tar emot.
Men, den platta skärmen på “PC-Dellen” som jag är tvingad att använda på jobbet är ju kristallklar jämfört med utseendet på nya iMacen.
Så får det ju inte vara. Mac är ju bäst! Även på kristallklara typsnitt. Eller hur?
HJÄLP !
MvH
Christer
[ 22 Augusti 2002, 14:48: Meddelandet ändrat av: glemme ]
Kantutjämningen upplevs av många som suddig. Tre av fyra PowerBookägare som gått över till X sa det "oj, vad suddig texten var". Personligen föredrar jag kanutjämningen, men det är ytterst personligt.
Lösningen blir OSX 10.2 där du har sub-pixel-rendering för TFT-skärmar. Windows har haft detta sedan XP tror jag…
Göra texten lite större gör också så den ser mindre suddig ut. Att helt stänga av anti-aliasing i OSX gör mer skada än nytt anser jag.
quote:Skapades ursprungligen av: Christer Nordin:
Hej!
Är det någon som vet hur man ställer TinkerTool så att typsnitten inte blir så suddiga i nya iMacen OS X (skrivbordslampan)
Det ser för jävligt ut.
Jag drar mig för att säga det. Det tar emot.
Men, den platta skärmen på “PC-Dellen” som jag är tvingad att använda på jobbet är ju kristallklar jämfört med utseendet på nya iMacen.
Så får det ju inte vara. Mac är ju bäst! Även på kristallklara typsnitt. Eller hur?
HJÄLP !
MvH
Christer
Hallå herrn,
Samma Christer Nordin som på den däringa TV kanalen som är en del av sverige eller?
Peter Karlsson på MediaSupporten. Kom förbi mig så hittar vi på nått åt ditt problem.
Mvh
PK
...
Det ser för jävligt ut. ...
MvH
Christer
Kolla så att du har bildskärmen inställd på maximal upplösning! Annars måste varje pixel "smetas ut" för att rymmas på skärmen. Typ.
(Jo jag vet att det kanske är självklart, men en mkt kunnig kompis klagade över sin oskarpa PC(!) och den var inte inställd på max upplösning)
Tyvärr inte. Microsoft har en (stulen) teknik som heter ClearType som är en "sub pixel font rendering"-teknik som ger helt överlägsen skärpa i kantutjämningen på platta skärmar.
För dom som av en händelse glömt bort var sub pixel font rendering är så kan jag förklara det såhär: Man utnyttjar det faktum att bildskärmen består av pixlar och varje pixel består av tre basfärger, rött, grönt och blått. Dessa färger ligger sida vid sida och genom att använda detta intelligent går det att få en upplösning som alltså är tre gånger högre än skärmens egentliga upplösning (endast i sidled förstås). En förstoring skulle se ut såhär:
Och såhär ser det ut när en bokstav renderas, först utan subpixelrendering och sedan med:
Så med detta får man en väldigt bra kantutjämning:
Mer läsning:
Microsofts sida om Cleartype:
http://www.microsoft.com/typography/cleartype/what.htm
(Härifrån kommer bilderna jag använt.)
Friståden sajt om subpixelrendering:
http://www.www.grc.com/cleartype.htm
Här kan man läsa om hur en del hävdar att det faktiskt är vår allas Steve Wozniak som uppfann denna teknik till Apple för en himla massa år sedan till Apple II (se The Origins of Sub-Pixel Font Rendering).
Den är inte stulen utan en av dom patent MS fick använda när Apple ingick avtal med dom.. Dom ville använda Clear Type redan till Win 95 men fick dra tillbaka det efter hot av stämmning från Apple
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Den är inte stulen utan en av dom patent MS fick använda när Apple ingick avtal med dom.. Dom ville använda Clear Type redan till Win 95 men fick dra tillbaka det efter hot av stämmning från Apple
Apple hade inget patent på tekniken. Det konstiga var att MS fick patent på en teknik som sedan länge varit känd och väl beskriven, och att det därigenom inte fanns någon grund för att bevilja patentet.
Genom att MS nu fick patentet kan de hindra andra att använda tekniken, men det torde inte vara svårt att kringgå för den som så vill. Givet vad som är känt kring tekniken torde patentet vara av ganska begränsat värde, och om någon verkligen vill tror jag inte det skulle vara särskilt svårt att få patentet ogiltigförklarat.
//Mikael
quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
[QB]Lösningen blir OSX 10.2 där du har sub-pixel-rendering för TFT-skärmar. Windows har haft detta sedan XP tror jag… QB]
10.2 har inte sub-pixel-rendering. Iaf har jag varken hört eller sett något av det. Det är dock bra att man i 10.2 kan ställa in olika nivåer av textutjämning.
Kör för övrigt cleartype på min laptop på jobbet, riktigt suveränt faktiskt. Windows är även betydligt bättre på vanlig kantutjämning på CRT skärmar.
Funderar på vilken typ av kantujämning Windows använder… OS9 har en ganska skum sådan. Den är inte "äkta" som OSX använder (pröva ex att skriva text i Kom-ihåg-lappar på en mörk färg och markera den).
Håller med om att Windows ofta faktskt ser skarpare ut…
quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Apple hade inget patent på tekniken. Det konstiga var att MS fick patent på en teknik som sedan länge varit känd och väl beskriven, och att det därigenom inte fanns någon grund för att bevilja patentet.
Genom att MS nu fick patentet kan de hindra andra att använda tekniken, men det torde inte vara svårt att kringgå för den som så vill. Givet vad som är känt kring tekniken torde patentet vara av ganska begränsat värde, och om någon verkligen vill tror jag inte det skulle vara särskilt svårt att få patentet ogiltigförklarat.
//Mikael
Är du säker? Jag har en ZMagazine från 1996 (tror jag) där det står att MS fick dra tillbaka ClearType från Windows 95 för Apple hotade med stämmning.. (MS introducerade till och med det med dunder och brak för att sedan tyst dra sig tillbaka och sen presenetera det igen 1999)
[ 26 Augusti 2002, 23:52: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Ok, här har vi nog svaret..
Btw, för dom intresserade:
http://developer.apple.com/fonts/
[ 26 Augusti 2002, 23:53: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Hur är det där med textutjämningen nu för tiden med panther? Jag upplever det ganska irriterande att all text är utjämnad, och när man stänger av textutjämningen för små tecken så blir ju kerningen helt galen. Finns det kanske något tredjepartsprogram att ta till?
Kantutjämning har olika inverkan på olika teckensnitt, ej att förglömma.
På ett "vanligt" teckensnitt, som är gjort för tryck hamnar ofta konturerna mitt emellan skärmens pixlar. Flera av Microsofts TrueType-fonter använder sig däremot av hinting-tabeller, som gör att formerna "snäpper" mot pixlarna, vilket ger ett otroligt skarpt intryck. Tyvärr har inte Apple brytt sig om att ta vara de möjligheterna fullt ut och bl.a. därför kommer text att se suddigare ut på en OS X.
Personligen skyr jag program som inte tillåter avstängning av kantutjämning som pesten, t.ex. Safari och Manusredigeraren – i mina ögon blir all text bara en suddig gröt.
Men Steve verkar ju gilla det
Här är en länk som förklarar det hela: http://daringfireball.net/2003/11/panther_text_rendering
Intressant läsning, det tycks ju bli bättre, men själv har jag inte sett speciellt stor skillnad i panther mot jaguar. Konstigt att MS har ett bättre system än Apple, det känns för mig lite motsägelsefullt, jag menar Apples största marknadsandel består väl av de som arbetar med bla typografi.