Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP4 + AJA I/o harddisk fraga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 08:04

Tanker kopa en G5 2.5 Ghz med Apple Prod Suite och en AJA IO box:

http://www.aja.com/products_Io.html

Nu ar fragan hurvida den interna bandbredden pa SATA diskarna i en G5
racker for video-redigering eller bor man titta pa att kora pa Ultra 320
scsi diskar istallet?

Senast redigerat 2004-10-12 15:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 10:00

Det beror på vilken kvalitet och hur många strömmar du tänker att jobba i.

Räkna ca. 22MB/sek för varje spår i 8-bitars kvalitet
Räkna ca. 25MB/sek för varje spår i 10-bitars kvalitet

Om du RAID:ar två st SATA-diskar eller köper LaCies Bigger Disk Extreme så funkar det tillfredställande för två spår 8-bitar. Om du ska upp i kvalitet eller blanda in fler spår så är min rekommendation att du införskaffar en hårdvaru-RAID. Då för du dessutom fördelar i form av säkerhet.

Vi säljer RAID:ar från Huge Systems som vi har väldigt bra erfarenhet av. Mer info och priser hittar du på vår hemsida www.inmedia.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 10:14

S-ATA val i teorin nastan dubbelt sa snabb som en extern FW800 disk? Tittar faktiskt pa att kora en 500GB Lacie Big disk http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10123

Optimalt vore nog att kora en extern HUGE 320, men da springer nog kostnaden ivag nagot...

Senast redigerat 2004-10-12 12:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 11:01

LaCie har tyvärr döpt sina olika diskar till väldigt lika namn...

I LaCies Big Disk (400 eller 500GB) sitter bara två IDE-diskar (om jag minns rätt) så det blir nog i långsammaste laget för okomprimerad redigering.

I LaCie Bigger Disk Extreme (1TB eller 1,6TB) sitter fyra diskar (osäker på typ) som är RAID:ade vilket gör att du får en högre (samt "sustained" som i sammanhanget är det viktiga) hastighet. Tyvärr är det RAID 0 så går en av diskarna sönder förlorar du materialet.

Så med LaCie Bigger Disk Extreme bör du kunna redigera 2-3 spår 8-bitars material. (Tänka på att ljudet också tar lite av prestandan)

PS. Om du kör AJA I/o kan det vara bra att komplettera med ett ett extra FW-kort då AJA:n gärna vill ha all bandbredd i FW-bussen själv DS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 12:06

Kan du forklara narmare varfor just "sustained" hastighet ar sa viktigt ? Jag har mer tittat pa sjalva overforingshastigheten mellan disk och dator, men det kanske inte ar allt?

Med extra FW kort sa har jag redan planerat att kopa in ett, dock verkar det vara svart att hitta ett i PCI-X som de nya G5 har. Nagot tips dar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 16:31
Ursprungligen av kimmo:

Med extra FW kort sa har jag redan planerat att kopa in ett, dock verkar det vara svart att hitta ett i PCI-X som de nya G5 har. Nagot tips dar?

LaCies FW800-kort. Vill du även köra FW400-enheter och DV-prylar mot kortet så har LaCie ett litet kabel-kit med 9/6/4-poliga kablar som kostar några hundralappar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 14:37
Ursprungligen av Zagge:

LaCies FW800-kort. Vill du även köra FW400-enheter och DV-prylar mot kortet så har LaCie ett litet kabel-kit med 9/6/4-poliga kablar som kostar några hundralappar.

Har hittat ett sonnet FW kort for 400spann som funkar bra. Min storsta fraga ar hurvida en Acuta4S
(S-ATA) baserad disklosning funkar pa okomprimerad video, nagon som har nan erfarenhet dar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 15:58
Ursprungligen av kimmo:

Har hittat ett sonnet FW kort for 400spann som funkar bra. Min storsta fraga ar hurvida en Acuta4S
(S-ATA) baserad disklosning funkar pa okomprimerad video, nagon som har nan erfarenhet dar?

Jag tar och svarar pa min egen fraga for framtida 99mac referens.

"The Accuta4s transfer speed is limited by the speed of the interface and the HDD. The maximum speed handled by SATA is 1.5Gbps compared to Firewire 2 i.e 800 Mbps. Depending on the harddrive speed the minimum tranfer expected should be around 1 Gbps.

Hence,

Firewire 2 is 800 Mbps = 800/8 = 100 MBps
SATA is 1.5 Gbps = 1.5/8 = 187.5 MBps
Practically, SATA can give atleast 1 Gbps = 1/8 = 125 MBps, based on high capacity high speed harddrives".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 14:30

Kimmo, sustained hastighet är det man måste titta på, även vad disklösningen som "minst" klarar. En tom HD/HD-lösning är i regel många gånger snabbare än en fylld till 70%. Därför måste man se vad lösningen klarar "i alla lägen" helst (max och min-värden är intressanta).

Vi kör en AJA Io här på jobbet mot en Dual 1Ghz G4 och den funkar bra. Dock måste du ha snabbare disklösning en en intern SATA för att det ska funka stabilt med okomprimerad video. DV och DV50 funkar hur bra som helst mot SATA.

Tyvärr blockerar Io:n hela den inbyggda FireWire-bandbredden (hur det är på G5:an med FW800 vet jag inte). Så antnignen får du skaffa en massa interna SATA-diskar och ett raid-kort där, eller extrana SATA eller SCSI-lösning. Vi kör själva med 4 st 74GB SCSI diskar externt i kabinett och det funkar utmärkt för okomprimerad video.

Jag tror AJA själva rekommenderar en disklösning som MINST hanterar 50MB/s sustained för 8/10-bit okomprimerad video (4-disc solution, dvs 4st ATA, SATA eller SCSI). AJA själva har någon lösning för att få en PowerBook med FW-kort från LaCie så troligen borde en liknande lösning finnas för PCI-kort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 14:47

Har haft en Acuta4 har for test en vecka och den verkar bra. Kors pa FW800, men jag tittar dock pa att kopa S-ATA versionen nar den kommer tillsammans med ett S-ATA kort om man anda ska lagga ut pengarna menar jag.

http://www.accusys.com.tw/Acuta/Acuta_web.html#SPEC

Skulle denna fungera bra for okomprimerad video t.e.x?

1
Bevaka tråden