Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: länka till databas?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 12:39

Kan någon rekommendera en bra plugin till InDesign som gör att man kan koppla en databas till ett InD-dokument?

Funktionen jag efterfrågar är något i stil med LinkUP:s (för QuarkXpress)...

Det finns en uppsjö, t.ex. från Cacidi, WoodWing, 65bit, m.fl. Sen finns också DataMerge i PageMaker PluginPack, för enklare dokument, samt naturligtvis scripting- och XML-stöd

Senast redigerat 2004-09-17 13:10
  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 12:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns en uppsjö, t.ex. från Cacidi, WoodWind, 65bit, m.fl. Sen finns också DataMerge i PageMaker PluginPack, för enklare dokument, samt naturligtvis scripting- och XML-stöd

Är det någon (av dessa?) som ligger dig extra varmt om hjärtat, Richard?

(LinkUP är väl inte den macigaste (mest användarvänliga) pluginen man kan önska sig; så finns det något trevligare till InDesign?)

Jag har inte använt LinkUP så jag kan inte referera till det. Mina egna kataloglösningar har jag gjort på olika sätt, mestadels med script och XML, nu håller jag på med ett par saker i DataMerge (som jag gillar för dess otroliga enkelhet, även om den är för fjuttig för mer komplicerade saker)

Den viktigaste saker man ska tänka på är om den ska vara "bi-directional" - dvs att man ska kunna skjuta tillbaka eventuella ändringar som görs i InDesign till databasen. Såna lösningar är mer komplicerade och dyrare, de övriga gör ungefär samma saker.

Själv föredrar jag som sagt oftast scripting-lösningarna för att de har större flexibilitet och möjligheter, även om startsträckan är längre

• Oregistrerad
  • 2004-09-17 13:02

Ok, tack, jättebussigt! Ska kolla närmare på de lösningarna!

Men med "scripting", menar du då Apple-Scripting?

AppleScript på Mac, Visual Basic (eller vilket COM-språk) som helst på WIndows eller JavaScript för cross-plattformlösningar. Men för just databaslösningar är JavaScript oftast omöjligt, eftersom möjligheterna att knyta samman olika program är mycket små med JavaScript

Det finns också Freeware-lösningar baserade på Applescript, som kan hjälpa en att komma igång, men vad man ska välja beror på hur materialet är strukturerat och vad man vill uppnå i t.ex. layoutväg

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

AppleScript på Mac, Visual Basic (eller vilket COM-språk) som helst på WIndows eller JavaScript för cross-plattformlösningar. Men för just databaslösningar är JavaScript oftast omöjligt, eftersom möjligheterna att knyta samman olika program är mycket små med JavaScript

Det finns också Freeware-lösningar baserade på Applescript, som kan hjälpa en att komma igång, men vad man ska välja beror på hur materialet är strukturerat och vad man vill uppnå i t.ex. layoutväg

Själv sitter jag med LinkUp och är i behov av en mer skräddarsydd lösning, så Freeware-lösningarna du nämner, var kan jag hitta dom?

Det finns t.ex. på http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18031

Eller så kontaktar du mig så fixar jag det

1
Bevaka tråden