Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Indesign CS glyphs"-fråga...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med Indesign CS på Os X 10.3.4, nu till problemet. Tidigare när jag använt mig av specialtecken, kapitäler, displayfonter osv, har det ju funnits en egen specialfont för det. Så långt allt klart. Men nu har jag ett opentypetypsnitt och där ligger ju alla alterniven i "glyphs". Hur gör jag för att byta ett helt textstycke till t ex kapitäler? Nu kan jag bara klistra in boktav för bokstav och det borde ju gå att fixa smidigare. Ja, jag har kollat manualen, men är nog blind, för jag hittar inte lösningen!

kan nån detta?

mvh

Chevy

Då skriver du den bokstav du vill har, och klickar på knappen "Kapitäler" (Small Caps om du kör engelsk version) eller väljer den från teckenpalettens, eller kontrollpalettens alternativmeny, eller slår kortkommandot Shift+Cmd+H (i svensk InDesign iaf)

Tack nu fattar jag, dock lite ytterligare frågor:

1. I drop down menyn på t ex. typsittet "adobe Caslon pro" (open type typsnitt) står det "Small caps from capitals". Är det äkta Kapitäler då, eller genereras de bara?

2. Det finns ju knappar för small caps, all caps, superscript etc. Ponera att jag vill välja t ex. displaytypsnittet som inte har någon knapp, hur gör jag då?

mvh

Chevy

Om teckensnittet inte innehåller äkta kapitäler simuleras de, för opentype-teckensnitt som innehåller äkta kapitäler väljs dock de äkta

1
Bevaka tråden