Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon lanserar nytt flaggskepp: D2X

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-16 22:42
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag fick lära mig för två veckor sedan att man uppskattar upplösninge på ett kemiskt foto (analogt om ni så vill) till ungefär 17 miljoner pixlar.
Men det kanske ni fotonördar redan vet? Någon som hört det samma eller som hört något annat?

Beräknat på vilken filmyta?
mvh

Ursprungligen av miri:

Beräknat på vilken filmyta?
mvh

Jag antar att man tittar på filmen i sig (neativ/dia). Antalet pixlar blir det samma hur mycket du än förstorar. Pixlarna blir dock större eller interpolerade (rätt term?) vid en gräns....

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-16 23:49
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag antar att man tittar på filmen i sig (neativ/dia). Antalet pixlar blir det samma hur mycket du än förstorar. Pixlarna blir dock större eller interpolerade (rätt term?) vid en gräns....

Det finns ett flertal personer som har estimerat en films återgivning översatt till pixlar.
För att göra detta har man exempelvis scannat in en film och sett efter när brytningen sker då man inte kan få ut mer detaljer från filmen. Här talar man om 8000ppi inscanning och uppåt.

Att på någotvis tala i absoluta pixeltal vad det gäller film ser jag som anmärkningsvärt. Vad är det man vill åstadkomma med denna jmf?
Att däremot tala om återgivning /upplösning är lättare, här kan en jmf låta sig göras mellan film och digital bild från en kamerasensor. Förutsatt då att även filmen digitaliseras.

Canon D1s med en sensoryta på ca 24 x 36mm uppvisar bättre detaljrikedom än en 24 x 36 diafilm inscannad med exv en Imaconscanner. Att scanna in i ytterliggare högre ppi tal förbättrar inte diabildens detaljrikedom, filmens gräns är nådd vad det gäller upplösning/detaljer .
Är då denna films verkliga upplösning i själva verket mindre än 11miljoner pixlar?

http://www.photographical.net/canon_1ds_35mm.html

Scannar jag däremot in ett 6x6 dia och tittar på de återgivna detaljerna från denna bildyta så är denna filmyta fortfarande bättre att återge detaljer än vad Canon D1S sensor är. En sensor med ett pixeltal på ca 16miljoner kommer troligen att ha en bättre upplösning än en bild inscannad från en mellanformatskamera.

http://www.photographical.net/canon_1ds_mf.html

Ser man till det bildmässiga slutresulttet klarar Canon 1Ds redan idag av ett mellanformatsdia vad det gäller färgrenhet mm plus att korn och annat skit i filmbasen stör den inscannade bildens slutresultat vid jämförelse med en ren digitalbild. (här talar jag om stora uppdragna bilder för att skillnaden skall ses)
mvh

Senast redigerat 2004-09-17 03:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 08:48

Att tillägga i analog vs digital-diskussionen:

1. Man behöver en väldigt bra scanner vid inläsning och förstorning av dia/neg för att inte gå miste om detaljrikedomen.

2. Man kan idag lätt interpolera en digital bild från, låt oss säga, en digitalkamera utan några större kvalitetsförluster.

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-16 23:15

Jag har fått se en bild (fil) som e plåtad med en EOS-1D Mark II at ISO 1600!!!

Med den erfarenhet jag har av analoga filmer och digitala filer kan jag bara säga,.,, ENOOORRMMTTTTTTTT....

Så vad blir det härnäst.....

Men samtidigt får man inte 400mm-objektivets karaktäristika, t ex otroligt kort skärpedjup. Vad som sker är att man får ett utsnitt ur 200mm-objektivet, d v s att marginalerna ur bilden "skärs" bort.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-17 17:52
Ursprungligen av scooterbabe:

Men samtidigt får man inte 400mm-objektivets karaktäristika, t ex otroligt kort skärpedjup. Vad som sker är att man får ett utsnitt ur 200mm-objektivet, d v s att marginalerna ur bilden "skärs" bort.

Effekten blir nog densamma eftersom avståndet till föremålet är detsamma och det avtecknade bildutsnittet är likvärdigt.

mvh

Senast redigerat 2004-09-17 18:56

Fan vad jag garvade. Jag skickade en länk till min polare när D2X lanserades. Då skrev han tillbaka att han skulle springa och köpa direkt. Jag skrattade lite åt honom, men sedan ringde han och flåsade i luren. Han bokstavligen sprang till fotoaffären och beställde en utan att just då veta vad den skulle kosta eller någonting...
Säljaren i fotoaffären ringde till sin säljare på Nikon som frågade om det var samma galning som vanligt som köpte den senaste värstingen från Nikon...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-18 12:33

Räknat på ev bildfil i Photoshop från en 21,6 Mpixel kamera.
Stämmer ryktena om Canons nya kamera då har vi nått en ny dimension vad det gäller digital bild från småbildsformtet.
Sensorn har då ca 3800 x 5700 pixlar
Bildfil i 8 bitars färgdjup blir imponerande 62Mb i Photoshop
Rawfil 123Mb i Photoshop

Här behövs med andra ord rejäla minneskort då även jpg komprimerade filer och rawfiler i kameran kommer att bli stora.
.

mvh

• Medlem
  • 2004-09-18 12:36

Börjar kanske bli dags för inbyggda hårddiskar ? :eek:

D2x

Är det någon av er som har seriösa planer på att köpa kameran i fråga?
Vet någon leveransdatum på ett ung? Januari har jag hört...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-06 17:25
Ursprungligen av picturethis.nu:

Är det någon av er som har seriösa planer på att köpa kameran i fråga?
Vet någon leveransdatum på ett ung? Januari har jag hört...

Jag skall testa den först.
Är bildresultatet så som jag förväntar mig så kan jag inte tänka mig en bättre kamera vad det gäller handhavande, exponering, blixtexponering
mvh

Märkligt nog verkar kön inte så lång.(till d2x)..Inga frågor på Fotosidan.se, knappt nåt sanck på Dpreviewcom heller. Alla bara pratar Canon...

Märkligt nog verkar kön inte så lång.(till d2x)..Inga frågor på Fotosidan.se, knappt nåt sanck på Dpreviewcom heller. Alla bara pratar Canon...

ganska meningslöst att analysera produkter som inte finns.
canons prylar är överhajpade.

Ursprungligen av Anders K:

ganska meningslöst att analysera produkter som inte finns.
canons prylar är överhajpade.

Uppenbarligen finns det exemplar av båda som är testade.
Och jag tycker inte att Canons prylar är överhajpade, Canon leder helt enkelt.
20D är det bästa man kan få i den klassen. En mellanmodell med mer gedigen feeling i kanske 20.000-kronors klassen skulle vara nåt.
Men Nikons blixtsystem är mer avancerat än Canons, fast de nya flasharna från Canon kanske är mer kompetenta, även om det gamla systemet är jävligt bra, med ett par-tre stycken och en IR-sändare.
ISO 1600 på 20D är sanslöst bra. Vill man ha nåt bättre får man lägga till 30.000 kronor.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-13 00:09

Vänta tills de första testerna är avklarade, som jag sa tidigare, det finns ingen bättre kamera sammantaget vad det gäller handhavande, exponeringsmätare och blixtexponering.
Skulle bildresultatet visa sig negativt då har Nikon problem.
mvh

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-14 20:16

Var och kollade på Nikon D2x idag......den kändes bra i handen, och den stora LCD:n var ett lyft......men inte ett bildexempel, inga kort i kamerorna, helt desillusionerade Nikonrepresentanter som bara verkade lida av att inte ha något annat att visa än en kaross utan motor....och som man inte fick provköra. Att leveransdatum hamnar på andra sidan firmans bokslut gör bara saken ännu värre.

Har använt Nikon sedan senare halvan på 80-talet, och varit tålmodig och trogen konsument i Pro-segmentet...men nu har jag tröttnat!! Konverterar till Canon 1DsMKII.......

Tjolöholm? Söder om Kungsbacka?
Var fick du klämma på D2x?
Var det hos scandinavianPhoto?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-15 11:04

Tjolöholm? Söder om Kungsbacka?
Var fick du klämma på D2x?
Var det hos scandinavianPhoto?

På 1 svarar jag: Ja
På 3 svarar jag: Ja
På 2 svarar jag: 3

...eller hur det nu blir...

Ursprungligen av ThomasC:

På 1 svarar jag: Ja

...eller hur det nu blir...

På 4 då?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-15 11:42
Ursprungligen av capojava:

På 4 då?

På 4 svarar jag: Vänster ben.....eller......¿¿

[QUOTE="ThomasC"]På 1 svarar jag: Ja

Själv bor jag i Hanhals, inte långt i från Tjolöholm.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 12:12

Kameran kommer i jan 05. enligt Lasse på Nikon.
Nikon aktar sig för att släppa ytterliggare en kamera som D2h och med ett bildresultat som sedan länge är passerat.

Mvh

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-15 12:24
Ursprungligen av miri:

Kameran kommer i jan 05. enligt Lasse på Nikon.
Nikon aktar sig för att släppa ytterliggare en kamera som D2h och med ett bildresultat som sedan länge är passerat.

Mvh

Skall jag tolka detta med bildresultatet som att D2x kommer att ha bättre bildfiler än 1DsMkII?....hur kan man veta det på Nikon? Jag fick intrycket att dom inte visste någonting mer än att den kommer i början på nästa år....men hoppadses på att bildfiler skulle finnas i november-december.

En fullvärdig produkt i januari måste vara kameravärldens sämsta timing hittills...speciellt sett mot att D1x släpptes för ca tre år sedan. Man har ju haft en del tid på sig att förbereda sig.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-15 13:07
Ursprungligen av ThomasC:

Skall jag tolka detta med bildresultatet som att D2x kommer att ha bättre bildfiler än 1DsMkII?....hur kan man veta det på Nikon? Jag fick intrycket att dom inte visste någonting mer än att den kommer i början på nästa år....men hoppadses på att bildfiler skulle finnas i november-december.

En fullvärdig produkt i januari måste vara kameravärldens sämsta timing hittills...speciellt sett mot att D1x släpptes för ca tre år sedan. Man har ju haft en del tid på sig att förbereda sig.

Att den kommer att ge bättre bildfiler än Canon 1DSMk11 tror jag inte är fysikaliskt möjligt , men att få ett bildresultat som är i närheten skulle vara en fjäder i hatten med tanke på att priset är ca 20000 kronor under Canon.
För de flesta arbeten duger fortfarande 6milj brusfria pixlar.
För mig vore det önskvärt med ett större dynamiskt omfång istället för flera pixlar som därefter måste brushanteras i större utsträckning.
Bildfilerna blir inte direkt livfulla av att en utsmetning, döljande av felaktigheter.
De mest livfulla , filmliknande bilderna får jag fortfarande från en välexponerad D1X fil.
Brus vid högre ISO, kass AWB i blandljus och kamerans tyng gör att den inte hänger med så ofta längre.
mvh

Senast redigerat 2004-10-15 13:17
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 17:25

Om några dagar 25/2 finns D2x ute i handeln. Redan nu har ett antal människor lagt ut information angående tester som kommer i minst 3 olika fototidningar . Dessa tidningar har haft testexemplar en längre tid och gjort jmf mellan Nikon och Canon 1DsMk2. Phil Askey med flera har säkert liksom dessa tidningar skrivit under ett avtal om att inga tester får släppas före världslanseringen 25/2.

Enligt en Fransk och Finsk foto tidning så är kamerorna svåra att skilja från varandra vad det gäller bildkvalitet,upplösning och brus . En tidning den Finska,hävdar att bruset hos D2X är mindre på 1600ISO jämfört med Canon. Jag har en D2x i min hand den 25 och skall försöka lägga upp ett antal bilder med kommentarer.
Skulle dessa rykten vara sanna så har Nikon lagt ner mycket krut på mjukvaran eftersom den enskilda pixeln storlek är mindre och därmed bör generera ett högre signalbrus..

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 01:23

Efter att kört kameran i 4 dagar så kan jag meddela att bruset är lika med vad som generaras från 20D upp till 1600Iso. Hade inte förväntat mig något annat. På låga iso , 100. 200. ger kameran bildfiler som är enastående. Klart bättre än 20D
Bildkvaliten är mao strålande, kan inte jmf med 1DSMAK2 som har mindre brus från 400 och uppåt.. Bilder måsta göras mycket stora för att ev skillnad skall kunna ses. De små pixlarna återger en resolution som motsvarar vad som anges men bruset och mjukvara maskas kraftigare vid högre iso.
Makalöst kamerahus, och finns inget bättre vad det gäller AWB,autofokus,exponering och LCD . Bildkvalitet ligger över förväntningarna upp till 1600Iso. Kameran håller också sitt isotal över hela registret.
mvh

Ursprungligen av miri:

Makalöst kamerahus, och finns inget bättre vad det gäller AWB,autofokus,exponering och LCD .

kände på kameran i helgen. huset är en fullträff.

Bevaka tråden