Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort eller inte?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 18:20

Jag står i begrepp att bygga upp ett trådlöst nätverk hemma och är mycket tacksam om någon har förslag eller synpunkter. Jag har läst en hel del av inläggen här och fått frågor besvarade – det är imponerande med den samlade kompetensen på 99Mac:s forum – men känner behov av att få en sammanfattning.

Vad jag har:
PowerBook G4 ”Aluminium” med AirPort Extreme-kort
PowerBook G3 ”Pismo”
Skrivare HP LJ1200, USB
Telia ADSL (har modem) – ev framtida byte (Bredbandsbolaget?)

Vad jag behöver:
Basstation (med brandvägg & kryptering)
Skrivardelning
Kort till Pismon

Ethernet-anslutning är en fördel men inget krav
Är det tekniskt möjligt att ansluta en FireWire-hårddisk som del av ett nätverk (förutom genom FW och fildelning till en av datorerna) ?

Jag har kikat på AirPort Express – vad jag förstår fyller den ”basbehoven” (men saknar Ethernet-utgång)

Men Apples hårdvara är oftast inte skonsam mot plånboken så jag söker alternativ. Kan jag utan risk för trassel i stället för AirPort välja t ex NetGear WGR624 (alt 614)? Vad jag förstår har den ingen USB-utgång, behöver alltså en printerserver också – rekommendation? Eller är det så att snålheten bedrar visheten - det kanske blir ännu dyrare?

Kan det fungera med ett PC-Card för Pismon? Jag tror mig ha läst eller hört att det kan uppstå problem. Skiljer sig olika fabrikat? Är det säkrare/enklare med USB-adapter? Pismon klarar bara 11 Mbps – det är väl ingen anledning att ”överdimensionera”, 11.g i stället för 11.b?

Jag är inte helt borta när det gäller installation/konfigurering men vill ju helst slippa ägna alltför lång tid åt felsökning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 19:10

D-Link har en wireless-router med inbyggd printserver och 4 ethernet-portar, dock bara på 22mbit. Tror jag har sett en sån på PC City.
Att ansluta en firewire-hårddisk direkt till nätverket är mig veterligt inte möjligt. Kör du OS X på Pismon kan du nog köpa de flesta wireless-pc-card, OS X har ganska bra stöd för såna. Att pismon bara klarar 11mbps gäller bara om du sätter i ett internt airport-kort, i pc-card-porten kan du stoppa i vad du vill, inkl. 54mbps-kort. Jag hade ett Belkin-kort, 54mbps i min powerbook innan, så iaf de ska fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-15 19:38

Airport är ju så skön och macig som något kan bli. Bara plugga in och köra. Nackdelen är precis det du nämner; dyr och ingen extra port.
Jag kör Netgear WR624 och den funkar kanon hittills. Jag har för mig att det ska finnas en dyrare variant med usb-port... Ok, har kollat, den heter WGT634U och usb-porten är tydligen till för hårddiskar. Vet inte hur det är med mac-stödet.

För att ansluta hårddiskar till det trådlösa nätverket finns exempelvis denna (ska nog finnas som firewire också):
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=43&prid=640

eller denna halvvariant av NAS:
http://ximeta.com/products/index.php
Zimetan bygger på att man har deras program installerat för att kunna komma åt den. Frågan är hur bra detta program är...

Vad gäller pismon; skaffa ett 54-kort med en gång. Bra när du kör nätverkslagring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-15 19:44

Jag har ingen perfekt lösning men lite tips på vägen:

Airport Express verkar lösa de flesta av dina behov, komplettera med ett 54Mbits PCCard till din Pismo. Många PC kort passar inte beroende på vilket chipset som sitter på PCcardet. Jag tror att det finns en del tredjeparts drivisar på www.versiontracker.com

Skall du ha en hårddisk via ethernet behöver du en dator som står som server eller så får du skaffa en ethernet-HD vilket inte är billigt..

Vad har du för fart på ditt adsl? En sak som väldigt många missar är att många av dagens bredbandsroutrar har alldeles för dålig throughput.. mao specarna på WAN och LAN sidan ser jätte bra ut men de klarar inte av att skicka igenom mer än 5-600kb/s är det sedan en kombinerad router med WiFi så blir det inte bättre..

Jag skaffade själv 8Mbit i somras och när jag pratade med Dlinks support så var DI-604 den ENDA!!! av deras bredbandsroutrar som klarade av 8Mbit (12Mbit fixar den) throughout.

det finns ju flera alternativ till AirportExpressen från Dlink, 3Com, Netgear mfl men jag vet inte alls vad de har för prestanda.. jag får min Express i morgon så då kan jag tala om hur snabb den är..

Jag skulle satsa på en kombination av en Di-604 + en Express.
Då har du allt du söker och möjlighet att köra båda burkarna på tråd ifall du vill ha snabb överföring, sedan kan du köpa nån gammal dator som kan fungera som server.

mkt text blev det, hoppas att det är till nån hjälp..

3com har ett pccard som har infällbar antenn som jag tror passar till mac, kolla runt lite så hittar du säkert erbjudande med accesspunkt i samma paket..

Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 00:59

Tack för ord på vägen! Det klarnar mer och mer.
FW-disken är inte nödvändig i sammanhanget - ingen anledning att lägga ner för mycket kraft och pengar. Det fungerar bra i de flesta situationer med kabel som det är nu.
Jag har 500 kbps-ADSL nu men har ögonen öppna för snabbare lösningar. Bra att veta att det ställer krav på routern!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 14:44

Senaste numret av MacWorld reder ut begreppen ytterligare. Där kunde man också få insikt i AirPort Express' begränsningar, t ex svag räckvidd (av betydelse för mig).
Med ytterligare lite nosande och sniffande på nätet hittade jag NetGear FWG114P som enl uppgift ska klara av printerdelning. Några saker som jag vill vara säker på först:
- kommer printerservern fungera med 10.3? I specen nämns bara Windows...
- kommer Pismon med ett PC-card (t ex NetGear 54Mbps) få vara med i leken? (i routerns spec står bara 11g)
- det anges seriell port för modemanslutning (!?) Kan jag ansluta modemet D-Link DSL-3001 med Ethernetutgång (finns också en port med 9pin märkt Console)? På annan plats nämns dock modem med Ethernet RJ45-kontakt TILLÄGG: den seriella porten verkar vara extra tillbehör, antagligen inga problem

Är det någon av er alla generösa rådgivare som känner till den här routern och dess beteende i Macmiljö?

=====
Netgear FWG114PGE Trådlös
Router 11G 54Mbps + USB printerport
Trådlös bredbandsrouter med högre säkerhet och USB printerport. Möjlighet för upp till 54 Mbps trådlös kommunikation - 802.11b/g.
Inbyggt 4-portars switch och seriell port för modem som back-up för bredbandsuppkopplingen. Stödjer säkerhetsfunktioner som Wi-Fi Protected Access (WPA), NAT och SPI. Smart Wizard installationshjälp.
Denna klarar även multiple-pass-through för VPN
=====

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 14:30

Jag har fått besked från NetGear att deras router FWG114P ska fungera med skrivardelning i MacOS X. Tänker prova och se

En fråga återstår: Jag har möjlighet att köpa ett standard-AirPortkort. Kan ett PC-Card 54Mbps ge snabbare överföring än AirPort i min Pismo? Ligger begränsningen i datorn eller AirPort?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-06 15:20
Ursprungligen av abelli:

Jag har fått besked från NetGear att deras router FWG114P ska fungera med skrivardelning i MacOS X. Tänker prova och se

En fråga återstår: Jag har möjlighet att köpa ett standard-AirPortkort. Kan ett PC-Card 54Mbps ge snabbare överföring än AirPort i min Pismo? Ligger begränsningen i datorn eller AirPort?

Eftersom din dator är en Pismo så kan du bara ha det interna 11b Airportkortet från Apple, så ett PC-Card med 11g har bättre möjlighet till snabbare överföring. dock är det inte ca 5 gånger snabbare som det borde vara i teorin i praktiken blir det ca dubbelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 15:48

Tack Kentor - det låter utmärkt!

  • Medlem
  • 2004-10-08 17:12

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48094

Ska fungera enligt länken Kentor bidrog med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 01:54

Japp! Sedan några timmar har jag fått igång min NetGear FWG114P men ännu återstår att få in Pismon och skrivardelningen i etern

1
Bevaka tråden