Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-10-18 16:29

Jag är mållös...
Behöver hjälp.
Jag vill printa ut typsnitt.

Jag sitter inne med ca 6000 olika typsnitt och har ordning på dessa via suitcase. Version X. Inga problem där...
För att få översikt och inte ständigt använda samma, kanske vara lite spontan ibland, skulle jag vilja printa ut en översikt på mina typsnitt. Göra en liten..hehehe typsnittsbok. Så länge vi talar om systemsnitten så hajar jag...men om vi ska ha med alla övriga.
Suitcase lämnar en ju med två varianter vad jag förstår. Den ena från själva suitcase som kan skriva ut en hel sida med det typsnitt man är intresserad av.
Den varianten går ej...6000 sidor..hehehe
Den andra via Fontbook som medföljer Suitcase. Där är det lätt att skriva ut systemfonterna via en massa härliga sätt men...ingen möjlighet att läsa in övriga typsnitt via ngn. form av massinläsning som sedan kan printas. Typsnittsväska för typsnittväska går bra men igen...6000. Synd, för med varianten med 75 på en sida skulle det bara bli 80 sidor. Härlig liten ringinbunden bok att bläddra i.

Så min fråga: Har någon annan gjort detta på ett någorlunda smidigt sätt.
Finns ngn. programvara ute för detta eller är det ett bra projekt att göra och tjäna pengar på?

Tillverkarna av typsnitt tillhandahåller tryckta referensböcker så jag föreslår att du kontaktar dem.

• Medlem
  • 2004-10-18 18:03

6000 typsnitt är helt meningslöst att öht ha, om man inte är samlare. Jag föreslår att du gör en grovsortering, och tar ut mellan ca 50-100 som du kan tänka dig att använda. Sedan printar du ut dem. Det är fortfarande fler än man normalt hinner använda under en livstid, så det borde räcka. Dessutom slipper du se alla skittypsnitt, när du ska välja ut något.

Det ska inte vara några problem att skriva ut typsnittsböcker med Suitcase. Kolla manualen, jag tror att det står hur man kan göra där.

Ursprungligen av thevil:

Vad kostar 6000 typsnitt?

Adobe Font Folio som innehåller några hundra kostar nånstans runt 60-80 lakan.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 20:19

Åh fan, är det så många numera.
I så fall är d-fects kollektion värd mer än en halv miljon.
Dyr hobby.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 20:31

Som att samla vad som - en del samlar på CDs andra på gamla kameror... eller art photos...

Jag har klarat mig de senaste 15 åren med mindre än 20 familjer..i dagliga livet använder jag under 10....

Jag har i alla fall betalt för mina CDs och jag antar att du har gjort samma sak med dina antika kameror samt "art photos".

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 20:50

Jo jag betalar för det jag äger o har... vad jag nu än har...

Antar så klart att d-fect betalt sina typsnitt,,,

• Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-10-18 22:18

Hehehe...
Grabbarna är fulla av humor...
Men inga uppslag.
Tja, självklart har ni rätt i ALLT ni säger.
Det är inte mycket man behöver i Livet. Verkligen inte typsnitt.
Knappast har jag betalt för ALLA typsnitt (säg den som har) men då jag skaffade min första Mac i mitten på 80-talet så har en och annas slant gått till typsnitt. Känner ingen större skuld för att jag har ett antal påsamlade. Kommersiellt användande leder dock alltid till inköp.
Ser ut att bli ett hårt klippande och klistrande för att få till min typsnittsbok...
Förresten.. vet någon det maximala antalet typsnitt som man KAN ha i font-foldern på Mac Os X. Var ju klart begränsat i OS 9

No limits. There are no font limits in Mac OS X. Theoretically, it is possible to place an entire font library in a single folder and use it; because Mac OS X provides virtual memory, the subsystem simply uses more memory when necessary

Ur Using and Managing Fonts in Mac OS X (PDF)

Men jag har för mig att det finns en gräns för antalet öppna filer i OS X som är på lite drygt tolvtusen, den gränsen kan man dock öka.

Ursprungligen av thevil:

No limits. There are no font limits in Mac OS X. Theoretically, it is possible to place an entire font library in a single folder and use it; because Mac OS X provides virtual memory, the subsystem simply uses more memory when necessary

Ur Using and Managing Fonts in Mac OS X (PDF)

Men jag har för mig att det finns en gräns för antalet öppna filer i OS X som är på lite drygt tolvtusen, den gränsen kan man dock öka.

Jag har en kompis som slängde in alla typsnitt från Adobe Font Folio i typsnittsmappen. Seg dator är bara förnamnet på det som hände då.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 10:58
Ursprungligen av thevil:

Ja, plus att risken för att någon typsnitts- eller cache-fil blir korrup väl ökar rejält. (Apple borde bygga in en reparerare för teckensnitt eller se till att de inte sänker program om de är skadade.)

Jag har då aldrig haft ett typsnitt som ställt till det - mer än typsnittskonflikter... Adobes Gill tex...

...kan ngn förklara för mig vad som sker när de är skadade och hur man upptäcker att de är det? Eller är jag bara en av de lyckligt lottade... ?:-DDD

Ursprungligen av fjellis:

Jag har då aldrig haft ett typsnitt som ställt till det - mer än typsnittskonflikter... Adobes Gill tex...

...kan ngn förklara för mig vad som sker när de är skadade och hur man upptäcker att de är det? Eller är jag bara en av de lyckligt lottade... ?:-DDD

Suitcase är rätt bra på att varna för eller rätta till typsnittskonflikter. Typsnitt som är äldre än 1991 ska man inte använda under OS X, då gjorde man om numreringssytemet för typsnitt eftersom det gamla inte räckte till. Det kan strula rejält om man använder gamla typsnitt.

Oavsett antalet typsnitt tycker jag ändå du ska rensa lite och bara välja ut de typsnitt som du tror dig använda. Sortera de andra under olika teman så du hittar lättare om du behöver ett specialtypsnitt och aktivera dem när du behöver dem. Att ladda in 6000 typsnitt känns lite overkill, om inte annat får man sitta rätt länge och scrolla i listan för att välja Zapf Dingbats eller nåt.

Det finns ju en mängd mjukvaror för att katalogisera typsnitt med. Sök på font på versiontracker.com. Själv gör jag det med iViewMedia Pro. Typsnitt kanske inte är det programmets huvudområde men funktionen räcker för mitt behov.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2004-10-19 00:09

Font Sampler klarar att skriva ut sidor med test text av flera typsnitt på varje sida. Font sampler finns på versiontracker och är gratis.

Apple har skrivit ett applescript (i script menyn eller att ladda ner) som fixar det också, men bara med fonterna som är bestämda i scriptet. Att ändra det så det passar 6000 fonter kan ju ta tid... Däremot finns det kanske andra script som klarar det eller så kanske det går lätt att skriva om det på nåt sätt.

• Medlem
  • 2004-10-19 02:03

Relaterat, men ändå inte:

Finns det någon lista på vilka typsnitt man kan ta bort ur systemet, eller kanske snarare vilka som måste vara kvar?

Ursprungligen av stfm:

Relaterat, men ändå inte:

Finns det någon lista på vilka typsnitt man kan ta bort ur systemet, eller kanske snarare vilka som måste vara kvar?

Saxat från en artikel på Apple Knowledgebase:

EDIT: Dessa typsnitt installeras om man kör en fullständig OS X-installation, utan att välja bort några språk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 09:36

d-fect>> Jag är i samma situation som du och har hittat ett program som heter FontCatalog X. Har inte hunnit ta tag i min typsnittsbok än men av alla program jag testat så är det endast FontCatalog X som är i närheten av att hålla måttet.

• Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-10-19 12:14

Så ja...nu börjar diskussionen låta som jag ville ha den.
Till Cidden kan jag bara säga...ska testa.
Oavsett om man nu har många typsnitt eller bara ett fåtal förutom systemtypsnitten så vore en enkel funktion att kunna skriva ut alla sina typsnitt på papper, lätt överskådligt bra.
Har man lyxen att ha Extensis Suitcase så kan man ju få ut sina systemtypsnitt på ett bra sätt menn som i diskussionen höär framlagts så vill man ju inte ha mer än nödvändigt i sin typsnittsmapp. Jag skulle ha nytta av min bok tex. när jag talar med kunder som är osäkra på vilket typsnitt och vill ha ngt. extraordinärt men osså till mig själv när jag ska försöka vara kreativ på ett ej standardmässigt sätt....
Testar FontcatalogX och återkommer

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 15:08

Jag funderar fortfarande över skadade eller trasiga typsnitt.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-12-14 19:23
Ursprungligen av fjellis:

Jag funderar fortfarande över skadade eller trasiga typsnitt.

Och hur ominstalleras typsnitten smidigast? 10.3.6 är systemet, 10.3.0 är Pantherversionen.
Sorry för korspostning men jag är i nöd.

• Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2004-10-26 13:33

Näää...tyvärr klarar inte fontcatalog X heller av uppgiften.
Jag ger nog upp och tar titten på skärmen istället för på papper.
Tyvärr!

1
Bevaka tråden