Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbättring av TV-upplösning på LCD-skärm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-20 20:40

Hej!

Jag har en önskan att kunna titta på TV på apple Cinema display 30" (som förhoppningsvis skall levereras snart) i fullskärmsläge. En TV-tuner för analoga och en separat för digital Tv från Elgato är också i beställningen. När det gäller digitalTv'n så hoppas jag att bildkvaliten skall kunna hålla för fullskärmsläge, däremot gissar jag (efter att ha sett hur bilden brukar se ut på 30" LCD-skärmar på affärerena) att bilden med den analoga sändningen kommer att se rätt grötig ut.

Det jag undrar är ifall det finns metoder eller verktyg som man kan använda för att förbättra bildkvaliten, har bl.a. hört talas om linjedubblerare och andra bildprocess-verktyg som kan eventuellt användas men på grund av mina bristande kunskper i detta område sä känner jag mig helt vilsen, Kan någon vänlig själ som kan sånt ta sig lite tid och berätta vad som jag skulle kunna göra. Som vanligt så är prisfrågan också i bilden, I det här fallet kan jag vara lite frikostigare och skulle rent teoretiskt kunna spendera 10,000- 15,000 kr för en hygglig lösning som ger märkbar förbättring, Några rekomendationer?
Sia

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-20 22:07

Jag vet inte om den här funkar i Sverige med vårt PAL-system, men det vore kanske värt att testa?
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23418

Jo, den borde gå. Kolla in produkten på deras hemsida:
http://www.blackmagic-design.com/site/hdlink.htm

• Medlem
  • 2004-10-20 22:33

Jag har sett den här produkten tidigare på nätet, men frågan är ifall den kan bättra på den analoga tv-signalerna eller ej för de skriver i beskrivningen att " every single pixel in the SDI video standard is mapped digitally onto the pixels of a 1920 x 1200 resolution LCD display" med andra ord konverterar den SDI-videosignaler till HDTV-pixelfromat (1920 X 1200). Vad menas då med SDI? motsvarar den vanlig signal från analog TV-sändning eller innehåller den mer information? kan den då förbättra TV-signalen som skulle motivera priset på 700 US$?
Sia

• Medlem
  • 2004-10-20 22:39

hmmmm.... på deras sida står även " When working in NTSC or PAL, HDLink can 2x oversize the displayed image making viewing easier" är det någon som vet vad som menas med konvertering ttill oversize???
Sia

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-20 22:49

oversize är nog bara att den zoomar bilden eller går längre ut i kanterna.

Jag har för mig att SDI är det amerikanska HDTV-formatet. Det har vi ingen glädje av i Sverige.

Det du dessutom behöver är ju en linjedubblare för vanlig PAL. Vet inte om det finns någon sån mjukvara för Mac. Leta på versiontracker!

Det finns motsvarande programvara för PC.

• Medlem
  • 2004-10-21 00:38

Vilken bildupplösning har en vanlig analog TV-signal? det måste ju finnas någon bildprocessor som kan med lite olika tricks dubblera det, har sett en lösning från Cinemateque (http://www.cinemateq.de/index.php?content=e_2_1_3_1) men som kostar mellan 3000-4000 Euros, vilket känns för mycket, finns det någon som känner till en billigare lösning?
Sia

1
Bevaka tråden