Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt OS 9 dator i nätverket?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en dator med OS X och en med OS 9 sammankopplade via en router. Men jag vet inte riktigt hur jag ska komma åt nån av dom från den andra. Har använt OS 9 förut så jag vet hur det fungerar där, men hur gör jag med OS X?

Du måste först slå på Apple Talk på båda. I OS X gör du det under Systeminställningar -> Nätverk -> Appletalk. Slå även på fildelning under Systeminställningar -> Delning.

Sen brukar det funka bäst att ansluta via OS 9-maskinens väljare, från OS X kan det ibland vara svårt att hitta klassiska system.

sitter du på ett nätverk med flera zoner brukar macen med os9 dyka upp i en son som heter local.
Från osx(jag antar 10.3) så klickar du på nätverks ikonen till vänster i finder fönstret se bild.

Man behöver inte ha AppleTalk igång för att kunna köra fildelning mellan OS X och OS 9. Det räcker att slå på fildelning (på OS X i Systeminställningar > Fildelning och kryssa för "Personlig Fildelning") och sedan kan man komma åt burkarna via ip-nummer över nätverket. Man _kan_ använda AppleTalk, men det är inte nödvändigt.

AppleTalk är ett protokoll som är under avveckling och de senaste åren har iaf universitetsvärlden nästan helt slutat med AppleTalk. Man kan nämligen köra nästan samma funktionalitet över TCP/IP och det är det som Apple också rekommenderar. I och med Rendezvous i OS X är det också lika lätt att hitta andra servrar på det lokala subnätet som i och med AppleTalk (och tillhörande protokoll). För att ändå bevara bakåtkompatibiliteten med äldre MacOS kan man även i OS X köra AppleTalk, men det verkar inte funka till 100%.

Mellan OS 9 och OS X funkar det iaf alltid att hitta maskiner på IP-nummer. (I OS X mha Cmd-K, eller Gå > Anslut till Server i Finder, och sedan skriva in IP-numret i rutan.)

1
Bevaka tråden