Jag hade små planer att sätta en PM 8500 i bruk som webserver. Fördelarna med den skulle vara att den är tyst, rätt snygg och förmodligen pålitlig.
Jag hade en RAM-modul från en annan gammal Mac, som jag tänkte sätta i, för att få 160MB RAM.
Jag hade inte ens en tanke på att det skulle vara jobbigt att sätta i nytt RAM när jag öppnade datorn. Oj, vad fel man kan ha. Under kåpan doldes en mycket besynnerlig konstruktion, där varje enskild bit hålls på plats med hjälp av en plasthållare. Runt hela kalaset sitter en plastram, som jag inte ens förstår meningen med. Jag tittade runt, och insåg att jag inte förstod logiken bakom konstruktionen, för det kunde ju knappast vara meningen att man skulle plocka isär hela datorn för att uppgradera minnet?
Iväg till Google, för att få tag på manual...
Eh? För att byta minne, måste man ta bort moderkortet. För att få loss moderkortet måste man ta bort CPU:n, en mystisk plastram och dra ur alla kontakter, samt lossa en hel armada med konstiga plasthållare.
Det här var inte värt besväret. Människorna som har satt ihop den här konstruktionen (Apple) verkar inte ha en aning om vad de olika delarna på datorn är. Det är den i särklass uruslaste konstruktion jag någonsin sett. Att byta hårddisk på en bärbar Mac verkar jobbigt, men det här är klart värre.
Jag lade ned hela projektet.