- CyberPet
- Medlem ●
- Piteå
Det är väl ingen som missat att jag dregglat mig grön av avund på alla som har en Nikon D70. Nu börjar tiden vara slagen för att bestämma sig vad det blir för digital systemkamera och valet står mellan två modeller.
1. Den nya Konica-Minolta Dynax 7 Digital (förkortas D7D hädanefter)
2. Gamla hederliga Nikon D70 som alla älskar
Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vilken av dem. Det skiljer något i pris och därför känns valet svårare på något sätt.
Jag har 2 objektiv till min gamla Minolta Dynax 5si och har därför det angenäma problemet att INTE behöva köpa nya objektiv, även om inte de är de bästa och proffsigaste objektiven. Men de duger för mina krav. Priset för kamerahuset på D7D är högre än Nikon D70.
Om jag skulle välja Nikon D70 så måste jag köpa till objektiv och har då tänkt köpa kit-objektivet 18-70 som man kan köpa till, plus en Sigma 70-300 (som fick bra betyg hos CyberPhoto, men som jag inte vet om den funkar med D70:n). Om jag köper D70:n med två objektiv så blir priset nästan detsamma som om jag skulle köpa D7D:ns kamerahus, kring 150 kr billigare med D70:n med två objektiv, så ingen större skillnad att byta system alltså.
Vad jag kan se finns det några olika fördelar att fundera över.
D7D:n är ny och därför kanske lite osäker på hur bra den är, dock har förhandsbilder och förhandsrecensioner varit positiva och det verkar som Konica-Minolta inte är helt fel ute med deras nya modell. Dessutom är antiskakfunktionen inte att förakta i kamerahuset då man, som jag, inte har råd med superljusstarka objektiv.
D70:n är väl inarbetad nu och jag har bara läst positiva reflektioner om denna modell och det känns "säkert" med Nikon. Har två kompaktkameror från Nikon och är nöjd med dessa, så trots att jag äger en Minolta systemkamera är jag inte helt märkestrogen.
Vad sjutton ska jag välja? Tänker jag fel på något ställe... räkna upp några tankegångar jag missat och som jag bör fundera över.
Viktmässsigt skiljer det 80 gram mellan de båda modellerna, D7D:n är något tyngre men de som hållit i den säger att den är välbalanserad och D70:n är ju inget monster direkt heller.
Hjälp!
Hämtade min Nikon D70 igår.. köpte den hos Expert med ett Sigma 18-55mm. 9990kr.
nu gäller det bara att lära sig alla finesser på den... har bara hunnit med att provta ett hundratal bilder, mest jpg/fine och några i raw. undrar om man ska köra med Nikon Capture eller Photoshop Cs för rawfilerna? Iview media pro kan inte se Neffilerna, hur gör ni andra? var länge inställd på en canon eos 300 d men kanske Miri påverkade mig i mitt val ett lyft från min 5 år gamla SONY dsc505 är det !
Hämtade min Nikon D70 igår.. köpte den hos Expert med ett Sigma 18-55mm. 9990kr.
nu gäller det bara att lära sig alla finesser på den... har bara hunnit med att provta ett hundratal bilder, mest jpg/fine och några i raw. undrar om man ska köra med Nikon Capture eller Photoshop Cs för rawfilerna? Iview media pro kan inte se Neffilerna, hur gör ni andra? var länge inställd på en canon eos 300 d men kanske Miri påverkade mig i mitt val ett lyft från min 5 år gamla SONY dsc505 är det !
Rawfilshanteringen, korrigeringar är betydligt enklare i Photoshop.
capture är ett strulprogram
Iview media pro kan inte se Neffilerna, hur gör ni andra?
Du måste installer Nikon iview för att få nef filerna att funka i Iview media pro. Du laddar ner dett program på Nikons hemsida.
CyberPet
Jag har En nikon D70 med Nikons kitpaket 18-70mm + ett sigma 70-300 apo II... å jag e supernöjd
Lite OT kanske, men som upplysning...:
"miri" skrev:
"Rawfilshanteringen, korrigeringar är betydligt enklare i Photoshop.
Capture är ett strulprogram"
"macgunde" skrev:
"Du måste installera Nikon iview för att få nef filerna att funka i Iview media pro. Du laddar ner dett program på Nikons hemsida."
Instämmer helt och fullt med miri, Capture är besvärligt. Bortsett från att det är väldigt plottrigt att jobba med, så har det en obehaglig bieffekt: om man installerar Capture, så slår det ut Adobes NEF-konverterare. (!)
Om man t ex via Capture vill kunna se på en datorskärm hur bilden blev, så kan man sedan inte använda Adobes NEF-konverterare för att jobba med bilderna. Captures alla filer måste plockas bort, och Adobes NEF-konverterare installeras om.
Även Nikons iview kan ställa till sådant trassel, men det verkar vara beroende av vilken maskin man kör(?) I våra G5-or funkar det, men i TiBook är det hopplöst.
Priset på D70 är på väg ner. 9995 inkl 18-50mm Sigma glugg på Mattssons Foto i Lund om jag såg rätt. Expert verkar köra en drive.
Hur bra gamla Minolta gluggar passar ihop med digitalkameran får man testa. Ev felaktigheter syns betydligt tydligare på en digitalbild likaså oskärpa.
mvh
Ok, enligt K-M så ska alla Dynax-gluggar funka med D7D, men det finns förstås inga garantier för tredjepartsgluggar (har en Sigma 70-300 + en 28-80 från Minolta) och tydligen har Sigma haft problem med den analoga Dynax 7 och har gjort någon "omprogrammering" för att få det att funka. Försökte maila deras support med frågor om nya D7D men fick tillbaka mailet från mailservern.
Någon som vet om denna glugg funkar med D70: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php
Någon som kanske rent utav har den och kan visa provbilder?
Cyberphoto tar 11.450 kr inkl moms för D70 + 18-70.... så om det finns andra företag som tar mindre för likvärdigt objektiv så är det klart intressant. Telefonnummer eller mailadress?
Ok, enligt K-M så ska alla Dynax-gluggar funka med D7D, men det finns förstås inga garantier för tredjepartsgluggar (har en Sigma 70-300 + en 28-80 från Minolta) och tydligen har Sigma haft problem med den analoga Dynax 7 och har gjort någon "omprogrammering" för att få det att funka. Försökte maila deras support med frågor om nya D7D men fick tillbaka mailet från mailservern.
Någon som vet om denna glugg funkar med D70: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php
Någon som kanske rent utav har den och kan visa provbilder?
Cyberphoto tar 11.450 kr inkl moms för D70 + 18-70.... så om det finns andra företag som tar mindre för likvärdigt objektiv så är det klart intressant. Telefonnummer eller mailadress?
Sök på www.pricerunner.com - det lär dyka upp en del tyska företag där - där lär du tjäna enbra slant och de är vana att sända paket till SE - land..
Nej jag köper o har adlrig köpt en piratglugg. Köp hela Nikon -paketet. Jag som van proffs e klart impad över familjens D70.
Jag har inte läst på väldigt mycket om kameran, men jag kommer ihåg att när dpreview släppte sitt 7D-bildgalleri blev jag mäktigt imponerad av vilka bilder som den inbyggda skakfunktionen tillät. I ganska dåligt pub-ljus klarar den bilder i bländare 6.3 och låg ISO-inställning med utmärkt kvalitet. Anti-skak är värt mycket. Läs på om kameran och nå dina egna slutsatser!
Kolla runt här:
http://www.dpreview.com/news/0410/04100101kminolta7dgallery.asp
Recension av kameran:
http://new.dpnow.com/1241.html
dpreviews konica minolta D-SLR (digital spegelreflex)-forum:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1035
fjellis, tack. Jag är tyvärr inget proffs, så jag har inte råd med bara Nikongluggar, eller Konica-Minoltagluggar för den delen, men den glugg som kommer att användas mest är nog den 18-70 isåfall som jag kikar på.
Mats, jag har läst allt.... och tittat på bilderna och dregglat. Varför tror du har har sån beslutsångest?
Kan ingen annan bestämma åt mig??
Nikon har det tufft nu. Canon ligger lite före, både i Mpixel och bilder per sekund.
Även på konsumentsidan, är dom lite efter. (Nikons D70 mot Canond 20D)
minolta däremot har ett fint läge.
Små, billiga kompaktkameror, bra mellanklass kameror (A1, A2) och nu en fin konsument DSLR.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/minolta-7d.shtml ger åxå bra betyg.
Jag skulle köpt Minoltan om jag inte redan hade Canongrejor.
/ E
Nikon har det tufft nu. Canon ligger lite före, både i Mpixel och bilder per sekund.
Även på konsumentsidan, är dom lite efter. (Nikons D70 mot Canond 20D)
minolta däremot har ett fint läge.
Små, billiga kompaktkameror, bra mellanklass kameror (A1, A2) och nu en fin konsument DSLR.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/minolta-7d.shtml ger åxå bra betyg.
Jag skulle köpt Minoltan om jag inte redan hade Canongrejor.
/ E
Angående Minoltan
Kameran är inte seriöst testad mot någon annan ännu, prisbilden är i mitt tycke för högt satt.
Ha inte för bråttom.
mvh
Angående Minoltan
Kameran är inte seriöst testad mot någon annan ännu, prisbilden är i mitt tycke för högt satt.
Ha inte för bråttom.
mvh
Förvisso, dock har Minolta tonvis med erfarenhet med analoga kameror.
Dom har (precis som alla andra) "bara" behövt hänga på digitalbiten.
/ E
Förvisso, dock har Minolta tonvis med erfarenhet med analoga kameror.
Dom har (precis som alla andra) "bara" behövt hänga på digitalbiten.
/ E
Det finns exempel som Pentax , Kodak och Contax där de " bara" skulle hänga på digitalbiten.
I två av fallen skrotades dyrbara kameraprojekt eftersom de inte fick ordning på mjuvarubiten.
Pentax vände sig senare till Sony
Contax är fortfarande av banan.
Kodak 14 milj fungerar inte eftersom mjuvarubiten är en katastrof.
Jag säger inte att Minolta är dålig, har själv provat den på Photokina, men är man det minsta tveksam invänta en rejäl test- då vet vi
mvh
Ja, jag tycker också K-M la sig lite väl högt. Säg att man ska satsa på ett nytt system så blir det genast mycket svårare som amatörfotograf. Visst är Canon bra, men jag har aldrig riktigt tänt på deras kameror. Konstigt egentligen. Det blev Minolta som analog kamera för första gången 1978-79 eller något sånt (någon som kommer ihåg Minolta XG9? En sån har jag också). Sen fick jag faktiskt till skänks en Minolta Dynax 5si med två gluggar för två år sedan.
Gillar Nikons kompaktkameror och har gått igenom tre av dem och en Minolta. Så lite märkestrogen är jag kanske om jag velar mellan K-M D7D och Nikon D70.
Tror dock att gluggen till D70:n jag funderar över är bättre än den jag har som originalglugg till min Dynax 5si, så frågan om det är ett bra köp om K-M inte sänker de angivna priserna innan det officiella släppet i mitten av november.
Jag kanske får skapa en omröstning... Canon är utom tävlan, så ni får bara välja mellan K-M D7D eller Nikon D70
Enkelt. Nikon D70. Minolta har jag en känsla av spelar i ett par lägre divisioner.
Först vill jag bemöta några uttalanden tidigare i denna tråd.
1. Nikon D70 spelar just nu i sin egen division. För priset är den ojämförbart den bästa kameran just nu.
2. Skall någon jmf göras så är det mot existerande Canon 300D vilken är betydligt sämre i sin helhet.
3. Minolta har inte testats, med detta menas en jmf mot exv Canon, Nikon. Minolta kostar ca 5000:- mer än en Nikon D70.
4. Det svåra är inte att plocka ihop en kamera, det svåra är att få programvaran i en SLRkamera att fungera. Här har Nikon och Canon en betydligt större/längre erfarenhet.
Så tills vidare, låt oss se en test först. Allt annat är spekulationer, kanske dyrbara sådana för en ev köpare.
Ta det lugnt med ditt val av kamera om du känner att det är mycket pengar, invänta först en rejäl test från exv Phil Askey.
mvh
Måste säga att jag blev besviken på att K-M la sig så himla högt i pris på D7D, dels för att den är deras första DSLR och dels för att *så* bra är den inte att den konkurrerar ut de riktiga topmodellerna på 16 Mpixlar osv. Dvs den ligger i nivå för att konkurrera med Nikon D70 och Canon 300D, men prismässigt ligger den helt galet.
För mig blir det som sagt ungefär samma pengar att köpa kamerahuset och köra med de objektiv jag har eller att byta system helt. Att jag senare kanske kan köpa ett begagnat Nikonhus är en mycket senare fråga, då jag inte vet hur mycket film jag vill leka med längre. Ska jag vara ärlig har Min Dynax 5si legat mest och samlat damm, även om jag älskar den.
Att generellt säga att Minolta är sämre kamera är dock lite att ta i. Den debatten har jag haft många gånger och i många år... så den kan vi låta bli. Den är lika fånig som att säga att Canon är bättre än Nikon eller tvärtom. Det är ofta tycke och smak och en del om vilka funktioner man föredrar.
macgunde, perfekt att du har samma kombo som jag funderar på... och att du är nöjd med valet! Tack.
miri, jag måste säga att jag tar ditt råd till mig mest. Avvakta. Nu är det inför julen jag hoppas kunna köpa min kamera, men å andra sidan så dör jag faktiskt inte heller om det dröjer framåt januari/februari heller. Så att ha tid att avvakta till recensioner av produktionsmodellen är inte fel. Phil Askey brukar ju dessutom göra små sammanställningar i slutet när han jämför med andra, liknande, modeller. Då lär ju D70 nämnas och jag kan utifrån det se vilka för och nackdelar som finns dem emellan.
Sorry alla Canoniter att jag inte är så intresserad av de nya Canonmodellerna. Min digitala videokamera är så kass att Canon smakar lite surt i min mun. Skulle ha gått på Sony som jag först tänkte.
Att generellt säga att Minolta är sämre kamera är dock lite att ta i. Den debatten har jag haft många gånger och i många år... så den kan vi låta bli. Den är lika fånig som att säga att Canon är bättre än Nikon eller tvärtom. Det är ofta tycke och smak och en del om vilka funktioner man föredrar.
Nackdelen är ju att Minolta inte lyckats mer än hos hobby/semi pro marknaden. Trotts de försökt flera gånger. Det känns som de inte når hela vägen fram. Ser man på tester rent historiskt så är det en hel del "strul" speciellt vid helt nya modellprogram.
Har själv kört mycket med Minolta, men jag ser nackdelarna.
pizzabudet: Eftersom jag är en glad amatör så förstår jag ännu mindre varför K-M ligger så högt i pris jämfört med Nikon D70 och Canon 300D. De flesta proffs använder väl Nikon och Canon och Minolta har väl alltid varit en glad amatörkamera? Inga andra kameror är väl mer slittålig än Nikon och Canon och jag tror i alla fall att det är en av orsakerna till varför Minolta aldrig använts av proffsen.... men rätta mig gärna om jag har fel.
lilledanne: nä, den testen har jag faktiskt missat. Tack för länken!
pizzabudet: Eftersom jag är en glad amatör så förstår jag ännu mindre varför K-M ligger så högt i pris jämfört med Nikon D70 och Canon 300D. De flesta proffs använder väl Nikon och Canon och Minolta har väl alltid varit en glad amatörkamera? Inga andra kameror är väl mer slittålig än Nikon och Canon och jag tror i alla fall att det är en av orsakerna till varför Minolta aldrig använts av proffsen.... men rätta mig gärna om jag har fel.
lilledanne: nä, den testen har jag faktiskt missat. Tack för länken!
Konica Minolta vill nå proffsen. Ivarjefall var det de som deras representant i köpenhamn sa till en del butiksägare där. Där av prissättningen. De har ju haft ett par "proffs försök" med under åren utan framgång. Nu tror de att de har en chans. Fast jag är mycket skeptisk. Minns då de hade sina programkort. Då sa de med att "nu skulle proffsen köpa Minolta", men det blev aldrig så. Hade en Dynax 8000i som var "skum".
min röst går till nikon d70 med nikkor 18-70, en klart prisvärd kombination.
du bör testa de gluggar du har, med den nya minoltan, även om de är kompatibla med kameran kan bilderna bli skit - ccdn avslöjar allt som inte håller måttet.
min röst går till nikon d70 med nikkor 18-70, en klart prisvärd kombination.
du bör testa de gluggar du har, med den nya minoltan, även om de är kompatibla med kameran kan bilderna bli skit - ccdn avslöjar allt som inte håller måttet.
Jag ställer mig i samma led. Igår tog jag 216 bilder på 50 års jubiléet av Pro Musica kören på stadshotellet i Västerås.
De flesta lite tråkiga 'mingel-typen'... Men säkert kul för de som laddar ned nån bild med sig själv på..?
Mitt i konserten dristade jag till att bya optik. Från 18-70/1:35-4.5G D´X till ett (billigt!) AF 70/300mm/5.6. Jag missade att höja ISO talet över 800... Men ändå!
Den bara satt där.
För en tid sen handlade jag in en Hasselblad 500c. Ni vet en sån där 'analog' kamera. Kostar allt från 3 till 7 papp. Fyrkantig klump. Käkar konstig film i sk. 120 typ...
Sen framkallar man själv svart/vit eller kör via labb. Resultaten ligger sedan på analog-film. Och, om man valt det, digitalt media. Oslagbart! (Inkluderar ALLA mellanformatare)
Jag bockar mig djupt i ödmjukhet för Victor Hasselblad! Vilken KAMERA! Rekommenderas klart över ALLA digitalkameror som första alternativ!
MEN, andra alternativet måste vara digital:
Nikon D70 klarar mina minimikrav för vad en kamera skall klara av. Snabb. Snygga bilder (om än svårare att nå än man först tror när man greppar den).
+ Snabb, snabb jäkligt snabb för priset
+ Programmen gör vad de skall... Men inte mer.
+ Megapixel? Klart tillräckligt! Kolla sensorns storlek. Det HAR betydelse.
- Så gott som ALLA bilder MÅSTE justeras i datorn
- Batteriet är bra, bra, bra, bra, stendött! (Slipper man på många alanoga kameror)
- Sökaren duger, men jämfört med proffsen: 'way too small' !!
- Nikon Capture BORDE ingå i kamerapriset, men det finns ju alternativ!
- Skit på sensorn! Byt För 17 inte optik på 'fel' ställe! Jamen, det finns hjälp. Men det som förvinner i vanlig framdragning på en analog STANNAR i en digital.
- Om 100 år finns INTE dina alster kvar. Det kostar 300:- för 1:a kopian och 30:-/st för resten i 'batchen' att få dem på analog film (www.prolabbet.se). Dra ut dem på papper så påsiktskanning kan göras... ? ! ?
Jag har inte alla svar. Jag har inte alla sanningar. Men något av min erfarenhet vill jag gärna dela med mig,
Anders K, tack för tipset. Jag hoppas ju någon lokal handlare har båda kamerorna på hyllan så man får hålla i dem och testa. Kanske kan man då får slänga på gluggarna och kolla med D7D om vad som händer. Isåfall är det ju inget snack, för måste jag köpa nya gluggar så är det tveklöst D70:n som får bli min nya kamera, med de gluggar jag funderar över.
Hehehe... tack för ditt trevliga inlägg RobertSt... om 100 år finns inte mina bilder säger du. Frågan är om de är värda att spara så länge.
Visst är de det! Det märkliga är väl att framtidens släktforskare kommer att ha bilder på far-fars-far som levde i seklets början, men inga bilder av farfar som levde nu. Ja kanske har de en oläslig CD. Och emedan det svart/vita negativet från 1910 finns kvar, och kan beskådas och göra nya bilder från år 2150 kommer man kanske inte ens ha en dator som kan läsa CD'n! Redan nu finns bilder lagrade på små disketter från en tidig Canon-kamera som inte kan läsas. Om man nu inte råkar ha en kamera. Och som fungerar. Och om disketten är läsbar...?
Man kan iofs migrera bilder till modernare media, men hur troligt är det att det blir gjort hos 'vanligt folk'. När de knappt ens tar backup på de bilder de redan har!
Tar man med en analog kamera idag erbjuds framkallningspåsar där en digital bild också levereras. Den CD'n fungerar idag och en tid framåt. Men negativen lär finnas kvar längre än CD skivan.
Jag har några sådana tidiga CD's. Trots att det bara är 5-6 år sedan är de redan 'besvärliga' att använda: Ser man inte upp försöker de installera nått tidigt Windows/Macintosh program när man stoppar i dem! De första digitaliseringarna levererades på diskett! Jag har ett 10-tal sådana disketter. Ett par av dem går inte att läsa längre! Och en ny Macintosh har inte ens en diskettläsare som standard längre! Formatet på de tidigaste disketterna är dessutom i Macintosh-format och jag måste starta upp min Macintosh Desktop G3:a om jag vill läsa dem. PC'n läser dem inte med mindre än tilläggsprogram (om det överhuvud finns kvar).
Och nu talar vi om bara 10 år.... Om 100 år är nog de flesta hemfilmer med battingen i badkaret, hunden Fido och mormors 80-års dag borta för alltid.... Ovärderliga arv går förlorade! Om inte farsan var smart nog att knäppa lite kort med första kameran: en analog!
Så visst kan du köpa en Nikon D70! Helt klart en suverän kamera. Men så länge inte priserna på att göra vanliga negativ av digitala bildfiler sjunker drastiskt (300:- första kopia + 30/st) måste jag nog tillstå att en bra analog-kamera (gärna med framkallningspåsar som inkluderar digitalisering) bör vara det första valet. Räknar man på det är det inte självklart att en digitalkamera för 12000-15000:- blir det medt ekonomiska valet. Man får en Nikon F 55 med 70-300mm zoom för 3625:-! Då har du 9800:- att tjacka film & framkallning för! Det blir en hel del bilder det... Lägger man en del av det på en bra filmscanner sparar man ordentligt på framkallningskostnaden om man vill ha (och det vill man ju ibland) ha en digital kopia. Det går att komma ned till 1-2 kr / bilden. Och på begagnat marknaden finns det just nu rena superfynden i analog-klassen när alla, som tokar, springer efter digitalt!
Om inte, så se för sjutton till att köpa bra utskrifter av de bästa digitalbilderna och lagra dem i riktiga album: ett riktigt gjort foto håller nog bättre mot tidens tand.
Ja, dina bilder är värda att sparas!
Dagens bilder gör du lika lätt och billigt från ett Fuji frontier Lab som från film.
Negativ kan gå under, ektacromes färger försvinner. Fotoalbum tynar bort, gamla AGFA färgbilder från slutet av -50 talet har ingen färg kvar och bleknar. Var finns negativen efter mina föräldrars alla bilder.
Allt beror på hur vi sköter framtida lagring och är beredd att då och då föra över dem på ett nytt media.
Adobes nya rawformat förslag gör sannolikt att vi kan läsa databildfiler även långt in i framtiden (om det blir en vedertagen standard)
En 10 x 15 kopia från digitala kiosken kostar allt från 1:- till 3:-
Samma maskin för film och digitalt. alltså ingen skillnad vad det gäller papperskopior och dess hållbarhet.