Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XML i grafisk produktion

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 07:44

Hej,

Är det nån som känner till någon bra bok eller hemsida som behandlar ämnet XMl i grafisk produktion?

Min tanke är att få till ett flöde när det gäller de manus vi får i Word och vi sedan "häller" in i antingen Insedign CS eller QuarkXpress 6.5. Detta är idag ett himla meck att få till, vore smidigt med en lösning där man redan i word filen anger vad som är rubrik, bildtext mm.

Observera att jag är (nästan) totalt okunnig om XML.

Hälsar
Pem

Jag kan inte svara på din fråga, men imorgon (2004-11-10) går Apples seminarium "Driven by Design" här i Göteborg. Kolla på http://www.apple.com/se/series/drivenbydesign/

Både Trifolium och MacSupport finns på plats i egenskap av "Print & Publishing Solutions Expert".

Det finns säkerligen fortfarande möjlighet till anmälan.

//Mikael

Jag har hjälpt massor med folk med flöden av det slaget.

Det är inte säkert att det är XML som är den smidigaste lösningen, mycket möjligt är att formatmallar i Word eller taggad text är bättre val, men det beror på hur arbetsflödet ser ut.

Ursprungligen av pem_pem:

Observera att jag är (nästan) totalt okunnig om XML.

Ta kontakt med ett företag som kan hjälpa er att hitta ett bättre arbetsflöde. Precis som Richard säger, kanske det inte är XML som är lösningen för er.

Vi jobbar i dag i ett XML-flöde från en sql-databas, via AppleScript och in i Indesign. Vi sparar både tid och frustration, man måste bara få sina chefer att inse fakta också. Vilket brukar vara det kluriga.

/c

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-10 10:53

Alla pratar om XML men jag har sett få konkreta exempel som kan vara av nytta för oss. De lösningar jag har sett har man ägnat lika, eller än mer, tid för att strukturera upp information i ex. word filer.

- Vad behöver man XML till?
- När man skriver sin CV och behöver ett bra "buzzword"

Vi får idag word filer ifrån våra översättare, dessa monteras in i antingen Quark eller Indesign. Oftast är det Quark. Sedan gör vi en PDF-fil som går iväg för godkännande. Det är nästan alltid som det är något fel när vi får tillbaka PDF-filen. Vi kontaktar då översättaren som får PDF-filen och gör ändringarna i den gamla word filen. Vi får tillbaka den och montera om de ändringar som skulle ersättas. Så här går det runt.

Jag skulle på något sätt vilja få i den första (original) word filen i en databas, exempelvis Filemaker som vi använder för vårt bild och fil arkiv. Sedan skulle jag vilja jobba med den original texten som fanns i databasen. Jag vet (tror) att på något sätt skulle detta kunna gå att lösa på ett effektivt sätt. Frågan är bara hur.

Om Richard eller någon annan skulle kunna ge mig ett konkret exempel hur detta skulle kunna lösas så kan vi duískutera vidare sedan när det gäller eventuella uppdrag.

Hälsar PEM

pem_pem@bonetmail.com

1
Bevaka tråden