Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre "t" i InDesign - feature eller bug?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 12:04

Urk!
Plötsligt upptäcker jag att InDesign CS avstavningar lägger till konsonanter. Exempel: "rätt-terna" Någon som vet hur man gör för att undvika detta? Eller är det någon ny språklag som Adobe försöker införa?

Det är en bugg. I vissa fall ska en tredje konsonant infogas, i t.ex. glass-strut, klass-samhälle etc. men inte här. Anpassa ordlistan genom att ta bort detta ord och sen lägga till det på nytt. Läs sektionen om ordlista i hjälpavsnittet och se till att du förstår hur prioriterade avstavningspunkter fungerar

Rapportera buggen till:

http://www.adobe.com/misc/bugreport.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 14:49

Hoppas att du får en ett tack för hjälpen av Adobe, Richard! Du får ett av mig i alla fall! Tack!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-11-10 17:32

oops

råkade ut för precis samma sak i Quark 6. Använder de samma ordlista kanske?

  • Medlem
  • 2004-11-10 18:29

Hur länge har ni varit formgivare egentligen? Den buggen har funnits sedan Quark 4.0.

Fixen i det fallet är att antingen lägga till avstavningsundantag för alla ord, utom de som använder sig av trippelkonsonant, eller stänga av "utökad svensk avstavning". Det senare är enklare, men då får man manuellt fixa till exempelvis glass-strut. Med tanke på hur sällan man råkar ut för en trippelkonsonant är det rätt säkert att använda vanlig avstavning.

Lyckligtvis använder InDesign inte samma ordlista som Quark, InDesigns är sisådär 100 ggr bättre, men inte felfri som synes. Jag har hört talas om i storleksordningen 30 direkt felaktiga avstavningar hos InDesign, men då har jag också haft kontakt med flera tusen InDesign-användare (faktiskt sant) De flesta rättades till InDesign CS, men inte alla som synes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 20:36

Det var det fräckaste!!! Jag som firar 10 årsjubileum (1993-1994) som formgivare i år.

1
Bevaka tråden