Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF och Alfa-kanal

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-16 00:42

Tjena.

Har en kund som gjort ett kollage av olika bilder i photoshop där kunden utnyttjar
photoshops transparens (alfa-kanal). sedan monterar dom in de bilderna i illustrator
tillsammans med andra objekt.

När sedan detta exporteras till PDF fungerar inte längra transparensen utan allt hamnar
i en vit bakgrund.

Stöder inte PDF alfa-kanalerna? måste jag konvertera allt till urklippsbanor?

Spara som PDF 1.4 (Acrobat 5) eller högre så fungerar transparensen. Dock inte i äldre program typ Quark Xpress

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-16 13:21

Det funkar inte.
Kolla mina inställningar och de dialogrutor som dyker upp.

När jag öppnar dokumentet i acrobat 6.0 får bilderna vit bakgrund

Jag har aldrig vågat leka med transparens i Illustrator, men kanske bygger effekten där på övertryck? Se till att förhandsvisa övertryck är valt i Acrobat och se om det blir nån skillnad. Tror det kan vara extra struligt om transparanseffekter används ihop med dekorfärger, så kolla gärna också att alla illustratorobjekt ligger i cmyk-process.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-16 14:23

jag vet vad felet är.
Jag min idiot har ju konverterat om bitmap bilderna till JPEG och dom stödjer ju knappast transparens

Njaae, hur menar du då? Att du har jpeg-komprimering vald i pdfen? Det ska funka. Om det funkade att lägga på transparens och det såg rätt ut i Illustrator borde åtminstone utseendet på effekten bevaras även i pdfen.

Du kan inte spara transpararenseffekter och lager från photoshop i en jpegfil men du kan använda effekterna i illustrator och indesign PÅ jpegfiler likaväl som på tiff eller psd eller vad nu dina bitmapbilder var sparade som.

1
Bevaka tråden