Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckenformat till märkord i InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har förstått att man kan sätta styckeformat till ett märkord så texten formateras efter det. Men hur gör jag om jag inte vill ha ett nytt stycke? För närvarande sitter jag i InDesign 2.0.2. Fungerar detta i CS kanske?

Kanske går att lösa på annat vis, det jag vill göra är:

Textblock med:
Rubrik [fet]
bla bla bla-text [normal]
Pris [fett] 4 740:- [normal]
Visas [fett] 20 nov [normal]

Om jag låter bli att lägga ett märkord på "pris" blir det normal när jag importerar XML-dokumentet med priset i. Fast helst vill jag inte ha någon text alls i själva indesign-dokumentet för ibland finns inget pris.

Sen är jag nyfiken på om man kan lägga in villkor så att jag t ex kan låta bli att lägga in en bild om ingen data finns i den taggen. Jag har programmerat en hel del php och javascript och vill gärna lära mig nått nytt.

Du måste uppgradera till CS. I InDesign 2 kan du endast koppla till styckeformat. Vad gäller villkorsstyrning måste du antingen förarbeta XML-filen, eller efterarbeta resultatet i InDesign. CS-version är förutom AppleScript även scriptbart i JavaScript

Tackar!

Jag har letat och letat men inte hittat några stränghanteringsfunktioner som tex split() eller str_replace() till applescript. Är det så att det inte finns några och i sånna fall HUR använder jag mig av javascript, finns det någon bra site som visar hur man gör på ett pedagogiskt sätt?

Gör jag ett javascript och lägger det i script-katalogen till indesign eller hur funkar det?

Det jag vill göra är att formatera om texten i en textfil och spara om den som en xml-fil.

Okej, det är bara att lägga in en js-fil i skriptkatalogen men finns det någon bra sida där man får lite assistans hur man hittar saker indesign? document.blabla.vadå.value? hjälp!

I CS har du också möjligheten att använda kapslade format, med dessa kan man i ett styckeformat lägga till ett regelsystem som utnyttjar olika teckenformat. Kolla upp det, kan nog spara in lite XML-kodning.

http://adobeforums.com

välj Adobe InDesign Scripting

därutöver hittar du på installationsskivorna exempelscript samt en scriptingguide på över 1000 sidor (ja tusen)

Ah, adobeforum var inte så pjåkigt, inte scripting guiden heller! Tackar!

BitBLT: hur skulle du översätta kapslade format till engelska? och vad kallas regelsystemet? Dock har jag i stortsätt löst formateringen nu men det skulle vara intressant att kika närmre på, finns säkert mycket bättre sätt än det jag har nu.

Jag har dock ett ganska fånigt problem, varje gång jag försöker läsa in en fil returnerar den false. Återkommer med en snutt kod imorgon.

tack så länge!

Kapslade format = Nested styles

Läs hjälpsektionen och experimentera en stund med det så kommer du snart att sjunga och dansa av glädje, eller nja, kanske inte direkt, men bra är det iaf

1
Bevaka tråden