Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta gör du en ominstallation av systemet?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 01:04
Ursprungligen av Ricky:

Installerar om när jag får för mig att jag vill det eller när jag druckit lite för mycket
är väl nån gammal Windowsvana som inte vill släppa

En gång i månaden ungefär, men så tycker jag det är roligt att installera om datorer me..

Du har inte funderat på att söka hjälp? Jag äter hellre en burk daggmask än installerar om en Windows-dator.

Har aldrig installerat om OS X utom då det kommit stor uppgradering, dvs 10.1 -> 10.2 och 10.2 -> 10.3. Nästa gång lär väl bli när Tiger kommer. Jo förresten, jag har installerat om även när dator bytt ägare inom huset och vid hårddiskbyte.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-20 10:50

Jag har också, som ett par andra skribenter, som princip att inte installera om i onödan. De få gånger som jag har gjort det är vid reparation, vilket då blir en (1) gång. Det andra tillfället var för att spåra en bugg (den ökända vill-inte-vila-av-mig-själv-buggen hos PB). Min, nästan vetenskapliga, utredning gav vid handen att vilofunktionen inte fungerade efter att ha kört med Apples deluppdateringar, utan det krävdes en omformatering och combo-uppdatering.

Jag ser Mach och FreeBSD i botten som en stabil grundplåt vilket borgar för en, så gott som, problemfri upplevelse av (i mitt fall) PowerBook. Jag har fått en kernel-panic under 10.1 eller 10.2 på en Pismo. I övrigt har min Alu 15" med 10.2.8 och framåt inte kraschat. Jag har tyvärr fått några hängningar i gränssnittet som jag har fixat genom att logga in från en annan burk och dödat de hängda processerna. That's it!

Installerade om X när den gick från Preview till 10.0. Aldrig sedan dess! En förutsättning är dock att man undviker för mycket tredjeparts systemtillägg.

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 11:39

Konstig tråd

Bara för att det är lätt att installera om så behöver man väl inte göra det?

Mycket konstig tråd…

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 22:29

Jag har en G4 400 som jag installerade os9 på när det var nytt. När OSX kom var jag så nyfiken att jag installerade det över. (trots många som rekomenderade att jag skulle passa på och städa) Sedan dess har jag bara installerat över nya OSX (uppdaterat). Jag har heller aldrig behövt starta om min dator pga av "hängningar" någonsin. Då använder jag den 4-5 timmar om dagen / året runt. Nu skall jag köpa en ny imac (denna vecka hoppas jag) så jag kommer väl för första gången på 3- 4 år formatera om datorn innan jag ger bort den till min svärfar. (som blir en switcher för övrigt)
Man får väl hoppas att den nya maskinen kommer att vara lika driftsäker.

Tack för roliga och intressanta svar! jag erkänner villigt att jag redan installerat om osx...mend et var mer bara för att jag var nyfiken på hur mycket man kan ställa in.

Jag gillar att göra det själv. Pär: ja det är det faktiskt.

Mvh Olof

Installera om?
Det trodde jag man höll på med på 90-talet.

Starta om händer väl någon gång men mest av gammal ovana.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 17:25

Jag har bara installerat om varje gång jag har fått en ny dator.
4ggr på 2 år.

Installerar om, är alltid det första jag gör när jag investerat ny burk. Dels för att se så att systemskivan är ok, och även för att ta bort det som jag ej vill ha, språk, skrivardrivisar, m.m. Sen får det rulla på tills nästa inköp.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-20 19:14

Som så många andra här installerar jag om vid större uppdatering, senast 10.3. Förra sommaren? Har en kompis som kör XP som tycker sig behöva installare om ungefär varannan månad. Min far som har en Dell 600 Mhz, köpt för ca. 5 år sedan har aldrig installerat om W98! En annan kompis körde en powermac 8200 med system 7.5.5 tills i somras när den gick sönder. Han hade aldrig installerat om det systemet sedan datorn var ny, ungefär 1995 (?).

Det blir ominstallation när en ny större version av operativsystemet ska installeras. Det räcker liksom.

Ursprungligen av Kellogs:

Det verkar som om Mac OSX användare installerar om systemet hur ofta som helst?? Varför??

Varifrån kommer egentligen intrycket att vi skulle installera om ofta? Man kanske får intrycket att det görs ofta om man läser forum som 99mac, eftersom man vänder sig hit när man fått problem. Ingen skriver någonsin ett inlägg om att man inte har installerat om systemet.

Med undantag för inläggen i den här tråden då.

(Har själv installerat om OS X en gång på 2 år pga problem som jag inte lyckades lösa på annat sätt.)

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 16:29
Ursprungligen av Kellogs:

Det verkar som om Mac OSX användare installerar om systemet hur ofta som helst?? Varför??

Jag har suttit på en PC i 2,5 år utan att behöva ominstallera.

och jag är inte intrsesserad av att höra min pc var jag tvungen att omintallera två gånger per dag för att den skulle fungera.

(måste ju tillägga att sedan i måndags har PC burken åkt all världens väg och in har en PB stigit)

Tja nästan aldrig men det har ju hänt 10.1 ett par gånger 10.2 en gång tror jag 10.3 inte alls gjort nån ominstall. Men det skulle inte skada att göra en. Men förtillfället har jag ingen CD spelare som fungerar i min PB/400 och det tillfället har hittils varat över ett år

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 18:32

aldrig annat än via uppdateringar 10.1 --> 10.2 --> 10.3 och nästa gång blir väl när tigern kommer

Hej på er!

Här skulle jag vilja haka på den här gamla tråden.
Har haft min PB12:a i snart ett år och tänker uppgradera
till Tiger. Då tänkte jag i samma veva passa på att
rensa burken då den fått utstå både en och annan obskyr
testinstallation av olika shareware och annat som följt med
skivor vid tidningsköp. Är dock lite tveksam hur jag bör bete
mig för att behålla alla dokument, bokmärken, mail osv osv.
Anledningen att jag vill (eller tror jag vill) göra en hel rensning är
att jag upplever maskinen som segare än när jag köpte den.

Vad tycker ni? Ska jag ominstallera eller ska jag uppgradera?
Om jag ska ominstallera, hur rekommenderar ni att jag går tillväga
för att behålla sån´t som behållas bör?

Tacksam för råd och tankar.

// Danne

• Medlem
  • 2005-04-26 22:52
Ursprungligen av Stenbäck:

Vad tycker ni? Ska jag ominstallera eller ska jag uppgradera?

Halvvägs in i installatyionen kan man välja typ av installation. Ta "Arkivera och installera" så behåller du det du vill behålla, men får ett fräscht system.

Jag har bara installerat om en gång utöver hopp från .1 till .2 till .3, och det var när jag vill bli av med allt skröfs jag inte ville ha, som språkstöd och drivrutiner mm.

Bevaka tråden