Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP har tänkt till,underlättar för digitalfotografen

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 16:42

I pressrummet på Photokina kom jag för första gången kontakt med HP stationära 64bitars arbetsmaskiner HP T770 A64 3400+. Jag förvånades över att maskinerna var så tysta och snabba. Man hörde knappt att maskinenerna var igång i den stora pressalen.

Ännu bättre var att på framsidan fanns kortläsare inbyggd för samtliga typer av minneskort + även
firewirekontakter och USB2.

Något som Apple borde ta efter.

För de liksom jag som kör båda världarna Mac/PC kan titta lite extra på denna finurliga maskin. Finns bla på SIBA och kostar under 12000:- inkl moms med 1Gb raam med från början.

mvh

Senast redigerat 2004-11-20 17:02
  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 16:56

Säket en bra burk om man gillar peze…
Vet många som klagar på HP men jag tycker nog att det är det som man skall ha om man inte har råd med en IBM - utifrån vad jag upplevt med de peze jag måst genomlida.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 17:06

Grejen med Hp maskinen är att oavsett vilken kamera man använder så har den inbyggd läsare för alla typer av minneskort. Mycket smart lösning.
mvh

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 17:08

Så funkar väl de flesta kortläsare?

Kör man PC bygger man ju dem själv. Finner ingen anledning och köpa. Såvidare det inte är ett företag som inte har kunskap inom pc bygg.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 23:52
Ursprungligen av Pär:

Så funkar väl de flesta kortläsare?

vilka då? var finns de inbyggda?
mvh

Jag har en sån därna som kan läsa de flesta minneskorten till Macen som går med FireWire. Den kostade bara några hundra. Så HPs finurliga lösning är inget argument för att jag skulle köpa på mig en peze.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 22:13
Ursprungligen av Nurell:

Jag har en sån därna som kan läsa de flesta minneskorten till Macen som går med FireWire. Den kostade bara några hundra. Så HPs finurliga lösning är inget argument för att jag skulle köpa på mig en peze.

Kära vän
Vem f.. har sagt att detta är ett argument för att köpa pc?
Jag tycker det är ett bra alternativ som Apple bör följa efter i vårt nya digitala bildflöde
Var hittar du en firewireläsare med 9-1 läsare och vad kostar den?

mvh

Senast redigerat 2004-11-21 00:00
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 18:47

Aha , ingen kredit för en bra lösning pga av att det inte var Apple.

Mvh

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 18:52
Ursprungligen av miri:

Mvh

Peze med kortläsare i fronten är inte så nytt heller…

Men cred for trying

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 23:53
Ursprungligen av Pär:

Peze med kortläsare i fronten är inte så nytt heller…

Men cred for trying

Eftersom du tycks veta mer än jag , förklara!
9-1 läsare vad hittar jag den? Vad kostar den?
mvh

Ursprungligen av miri:

Eftersom du tycks veta mer än jag , förklara!
9-1 läsare vad hittar jag den? Vad kostar den?
mvh

Häpp!

Tagga ned lite miri, du blir så hostil ibland, du borde veta att det är lite helig mark du trampar på... ; )

kolla här;

http://www.mycom.se/produkt/powercolor_9_in_1_external_cardreader_32295.html

Det är iofs usb 2.0, men ändå. Inte så hemskt ful heller...

vill du pula in en i fronten på din pm, så titta här;

http://www.mycom.se/produkt/powercolor_9_in_1_3_5_cardreader_32261.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 19:00
Ursprungligen av miri:

Mvh

Skulle inte vilja ha en Mac med kortläsare på framsidan heller. Sådant håller man externt tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Skulle inte vilja ha en Mac med kortläsare på framsidan heller. Sådant håller man externt tycker jag.

Håller med. Det är en tilläggspryl.

Dessutom ser jag inte riktigt behovet av kortläsare (och det är i viss mån därför jag tycker kortläsaren kan vara en extern sak för den som verkligen behöver). Det känns snabbare och säkrare att plugga in kameran på USB. Kortläsare för CF är speciellt onödigt, för CF köper man ett rejält och undviker att ta i och ur för ofta, för att inte slita på kamerans inte alltför tåliga stiftlist. Tycker jag alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 17:31
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Håller med. Det är en tilläggspryl.

Dessutom ser jag inte riktigt behovet av kortläsare (och det är i viss mån därför jag tycker kortläsaren kan vara en extern sak för den som verkligen behöver). Det känns snabbare och säkrare att plugga in kameran på USB. Kortläsare för CF är speciellt onödigt, för CF köper man ett rejält och undviker att ta i och ur för ofta, för att inte slita på kamerans inte alltför tåliga stiftlist. Tycker jag alltså.

Kortläsare är grymt bra om man har stora eller många filer. Antingen kan man använda en adapter för PC Card eller en läsare för USB 2 alternativt Firewire. All gå via USB 1 kabeln är för långsamt.

Ursprungligen av Mondo:

Kortläsare är grymt bra om man har stora eller många filer. Antingen kan man använda en adapter för PC Card eller en läsare för USB 2 alternativt Firewire. All gå via USB 1 kabeln är för långsamt.

Naturligtvis tar det lång tid med en massa RAW-filer, men USB 2 blir allt vanligare direkt i kamerorna. (FireWire i stillbildskameror får vi nog räkna ut, tyvärr, men Macarna har ju USB2 numera.) Har man gigvis med bilddata och kameran inte har USB2 så har man inget val, men i fallet att man kör på CF skulle jag se det som en tråkig nödlösning. CF bör inte tas i och ur dagligen. Det kostar förr eller senare hela kameran när ett stift går av.

Jag tycker att idén med kortläsare förinstallerat i fronten på en dator, det är för sent att komma med nu, och det är bara proffs och kräsna entusiaster som har någon nytta av det. Strunt samma vem som hittat på det, Apple kommer inte att stoppa in det för de har inte nischade saker förinstallerade, utom möjligen i den stationära toppmodellen. Att ha det i en iMac vore bara dumt.

Jag skulle gärna ha CF och SD-läsare inbyggt i min Powerbook (och iPod photo).

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 21:12
Ursprungligen av Björnström:

Då kanske en HP T770 är ett alternativ till PB:n
(tjacka lång sladd bara )
Är CF/SD-läsare viktigt så finns det väl något bärbar peze med sådant…

Ursprungligen av Björnström:

Finns det inte kortläsare med PCMCIA-anslutning att plugga in i PowerBooken?

För en normal konsument finns det ju egentligen inget behov av kortläsare eftersom de flesta tankar bilderna via kameran. Men visst...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-20 23:39
Ursprungligen av mrubenson:

Finns det inte kortläsare med PCMCIA-anslutning att plugga in i PowerBooken?

För en normal konsument finns det ju egentligen inget behov av kortläsare eftersom de flesta tankar bilderna via kameran. Men visst...

Och hur snabb är denna överföring. jag har kört prof kameror sedan 3 år tillbaka, aldrig tankat från en kamera, 1, kameran är ockuperad under tiden. 2. överföringen oftast långsam jmf med kortet i maskin.
mvh

Ursprungligen av miri:

Och hur snabb är denna överföring. jag har kört prof kameror sedan 3 år tillbaka, aldrig tankat från en kamera, 1, kameran är ockuperad under tiden. 2. överföringen oftast långsam jmf med kortet i maskin.
mvh

Jag trodde inte att du anser dig höra till kategorin "normal konsument". Att professionella fotografer inte vill tanka via kameran tycker jag är självklart, men det är inte så de människor som jag träffar resonerar. Ju färre prylar desto enklare, och om man inte har behovet, så är det inte något man saknar. För proffs är det en annan sak, men det var inte det jag pratade om.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-21 00:49
Ursprungligen av thevil:

i vilka maskiner från Apple finns den som standard?
mvh

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 00:52
Ursprungligen av thevil:

Borde passa på en PM-G4 om man har undre utrymmet på fronten tomt.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-21 00:57
Ursprungligen av Pär:

Borde passa på en PM-G4 om man har undre utrymmet på fronten tomt.

Jag kan säkert få in min mosters kvarlevor i samma springa! eller min avlidna hund.
Vad i he,,, har detta med fakta att en viss datortillverkare har tänkt till?

Jag kan bygga om en PV till gocart, eller diskmaskin/tvättmaskin till en bra hembränningapparat. Zanussi. =fungerar
mvh

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 08:52
Ursprungligen av miri:

Jag kan säkert få in min mosters kvarlevor i samma springa! eller min avlidna hund.
Vad i he,,, har detta med fakta att en viss datortillverkare har tänkt till?

Jag kan bygga om en PV till gocart, eller diskmaskin/tvättmaskin till en bra hembränningapparat. Zanussi. =fungerar
mvh

Svarade inte dig direkt… …så skärp dig en smula.
Har du varit på flaskan eller?

Ursprungligen av thevil:

borde iallafall finnas ngt liknande som tillval/standard i ngn typ 'för foto'-modell. (tycker jag).

nu har jag inte sett eller testat den hp'n som det pratas om men det verkar vara en idé att ta efter.

Tycker att det verkar vara en bra idé. I alla fall jag vill ha så lite utstickande tillbehör på en dator...

--
Daniel

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-21 10:33

miri: hvorfor skal en kortleser være innbygd i maskinen? har man en powermac, så står den som oftest på gulvet, gjerne under skrivebordet. Hvilken smidig arbeidsergonomi blir det? Og hva skal jeg da gjøre når jeg har med meg min bærbare maskin? Skru kortleseren ut fra den stasjonære? Nei, mye smidigere med en liten bærbær kortleser. Jeg har faktisk en USB 2 kortleser som leser i af 8 ulike kort, men siden jeg har bare CF, så vet jeg ikke helt hva jeg skal med de andre 7 kortplassene til. Men dere som jobber med Windows kanskje må ha alle kortene:)

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-21 10:59
Ursprungligen av smurf:

miri: hvorfor skal en kortleser være innbygd i maskinen? har man en powermac, så står den som oftest på gulvet, gjerne under skrivebordet. Hvilken smidig arbeidsergonomi blir det? Og hva skal jeg da gjøre når jeg har med meg min bærbare maskin? Skru kortleseren ut fra den stasjonære? Nei, mye smidigere med en liten bærbær kortleser. Jeg har faktisk en USB 2 kortleser som leser i af 8 ulike kort, men siden jeg har bare CF, så vet jeg ikke helt hva jeg skal med de andre 7 kortplassene til. Men dere som jobber med Windows kanskje må ha alle kortene:)

Lika smidigt som att lägga i en cd/dvd för bränning.

mvh

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-21 11:19

Kan vi inte alla bara vara glada över att miri hittat en dator med en för honom så praktiskt finess? Så kan vi andra som är fullständigt ointresserade av en dator som sväljer 37 olika korttyper vandra vidare och prata om Apples senaste innovationer! Alla nöjda, alla glada.

Bevaka tråden