Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra Itunes över nätverk?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har följande:

* En gammal röd Imac med stor hårddisk och ett stort musikbibliotek som är kopplad med kabel till en förstärkare
* En tolvtums Powerbook
* Ett nätverk som kopplar ihop de båda datorerna

Jag vill kunna styra Itunes på Imacen från Powerbooken. Hur gör jag det smidigast? Hittade ingen tråd om just detta problem...

/
Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 16:21

Varför delar du inte bara ut låtarna som ligger på iMacen? Då dyker de upp i spellistan på Powerbooken. iMacen måste förstås vara på, och iTunes igång, men skärmen kan vara släckt.

Du kan förstås fjärrstyra iMacen med Apple Remote Desktop 2.1, men det behövs inte.

http://www.apple.com/remotedesktop/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 16:27

Bara att dela ut låtarna alltså.

Jag har tänkt på precis samma sak, eftersom jag skulle vilja använda min gamla mac som "server" och bl.a. koppla den till stereon, men att köpa Apple Remot Desktop känns som kraftigt overkill.

Det trista är att jag vet hur jag kan styra en Windowsburk med RDC, men inte en Mac

Hur gör man?

Mondo, det hjälper inte, iaf inte om man vill spela upp musiken på den andra datorn, dvs den där den ligger

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 16:34

Okej. Du vill koppla iMacen till stereon alltså? Har du testat Chicken of the VNC?

Det här kan kanske också vara något

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14690

Ser lovande ut

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 17:45

kolla in http://blackholemedia.com/beta/
deras Earphoria är fortfarande en av de snyggaste gjorda fjärrarna till iTunes...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-21 18:21

Geekig lösning:
http://www.whatsmyip.org/itunesremote/

Citat:

This little tutorial will show you how to create a web based remote for Apple iTunes...

Ursprungligen av Micke F:

Den var inte alls dum! Och om man lägger det på en separat port kan man köra funktionen samtidigt som man har en webserver på port 80.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-22 01:18
Ursprungligen av mrubenson:

Den var inte alls dum! Och om man lägger det på en separat port kan man köra funktionen samtidigt som man har en webserver på port 80.

Nä. Det verkar intressant!
Ska prova själv, men har ju än så länge bara en dator så det känns ju lite overkill...

Lösningen gick även som artikel i australienska MacWorld, så det skulle inte förvåna mig om svenska MW har den med så småningom.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 00:03

Johan,

Kola in denna tråd här på forumet, i vilken vi diskuterade en likanade lösning som du önskar...

-Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 18:48

Jag vill göra exakt samma sak men med min iBook. Skillnaden är att all musik ligger på en PC. Något förslag?

Ursprungligen av Eddie G:

Jag vill göra exakt samma sak men med min iBook. Skillnaden är att all musik ligger på en PC. Något förslag?

Om du har Windows XP så kan du använda det fantastiska programmet Remote Desktop Connection från Microsoft för att fjärrstyra din PC - det är helt blytungt faktiskt - så bra att man knappt tror det är sant. Gratis är det också!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 23:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du har Windows XP så kan du använda det fantastiska programmet Remote Desktop Connection från Microsoft för att fjärrstyra din PC - det är helt blytungt faktiskt - så bra att man knappt tror det är sant. Gratis är det också!

Fast jag vill ju komma åt filerna i iTunes på min iBook. Inte styra hela PC:n.

Ursprungligen av Eddie G:

Fast jag vill ju komma åt filerna i iTunes på min iBook. Inte styra hela PC:n.

Det är ju det minsta problemet. Starta musikdelning i iTunes på PC:n och kolla så att iBooken letar efter utdelad musik. Sedan är det bara eventuella brandväggar i PC:n som kan ställa till det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 16:37
Ursprungligen av mrubenson:

Det är ju det minsta problemet. Starta musikdelning i iTunes på PC:n och kolla så att iBooken letar efter utdelad musik. Sedan är det bara eventuella brandväggar i PC:n som kan ställa till det.

Det är det ju inte alls eftersom detta enbart resulterar i att musiken spelas upp på iBooken och INTE på PC:n.

Är det någon som provat ATI Remote Wonder, en radiofjärrkontroll, som finns på Apple store? Räckvidd?

/CX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 07:37

Själv tycker jag att denna pryl verkar spännande (kräver förstås en AP Express):
http://www.keyspan.com/products/usb/urm17a/

IR-fjärr som kopplas antingen till en dator eller till en AP Express för att styra iTunes. Kopplar man den till datorn kan den styra vad som helst.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 21:30

Var det någon som fick lösning på det här problemet?
Att köra musik via Mac -> PC som det sista inlägget beskrev.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 23:34

Fast det där funkar ju bara under OS X, inte sant?

Ah, ok. Sorry läste inte ordentligt... Skulle tro att det inte finns en specifik fjärrkontroll (gissar), men man kan alltid använda VNC som har stöd för alla tänkbara plattformar. Med det kan du styra skrivbordet på pc:n.

1
Bevaka tråden