Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trycka skärmdumpar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 12:47

Hej!
Hag ska trycka en skärmdump som del i ett produktblad.

Frågan är hur man gör detta för att få bästa tänkbara bild.

Screenshoten har ju 72 dpi... och så vitt jag kan förstå så bör man transformera den till 300 dpi (för att undvika suddiga pixlar),
vilket kommer göra att bilden blir väldigt liten på trycket?

Någon som har några knep

Du kan lugnt använda en skärmdump för tryck, särskilt om du kan tänka dig att halvera bredden och därmed öka upplösningen. Jag har tagit en dump av ett webfönster som var 800 breddpixlar, ungefär 28 cm och halverade bredden.

Lås bredd, höjd och upplösning i Image-size-dialogrutan i Photoshop och skriv in 14 cm i breddrutan. Då får du en upplösning på 144 pixlar/inch.

  • Medlem
  • 2004-11-24 14:06

Raster

Håller med föregående inlägg men kolla med tryckeriet vad de vill ha för upplösning i förhållande till rastret som det ska tryckas med t ex 133 linjer x 2 = 266 dpi = den upplösning som du behöver för att det ska bli sjysst. Sen kan ma för det mesta skala bilden 20% i photoshop med bibehållen kvalitet.
/ j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 14:19

Tryckeriet säger att de använder 300 dpi,
men tt det ju även går att montera bilder i annan dpi så trycks de i sin dpi.

Jag gjorde en screenshot på 1024x768 nu,
tog image size i photoshop där jag först ändrade upplösning till 150,
då tickar ju pixels automatiskt så jag vred ner till 1024x768 igen.

det blir helt okej när man skriver ut den, dock svårt att säga eftersom det är en bläckstråleskrivare.

om jag monterar denna bild i indesign/illustrator så borde det bli bra. eller?

  • Medlem
  • 2004-11-24 14:35

Ta in bilden, och skala den till 300dpi och ställ in hur stor den ska bli i centimeter i trycket. Kryssa i så att den interpolerar upp bilden med skärpa. Det är ju förväntat att saker från webben ser lite suddiga ut, men suddet är snyggare än pixlar tycker jag.

Om du inte gör bilderna större än tio, max femton centimeter breda kommer det se bra ut.

Viktigast är att inte interpolare den, då blir text och grafik luddigt. Behöver du förstora den för att tex passa in ett photoshopmontage med andra bilder, så använd isåfall "närmaste granne", det behåller pixlarna kantiga och fina. Normalt finns det ingen anledning alls att storleksförändra den i photoshop.

Svart text i skärmdumpen kommer att fyrfärgssepareras med risk för misspass i trycket om du använder din vanliga cmyk-profil. Så se till att skapa en egen där du anger maximal svartgenerering så håller sig texten skarp och fin i tryck. Om ni har ett färghanterat flöde så tilldela (inte konvertera till) skärmdumpen din vanliga cmykprofil efter separering så riskerar du ingen omkonvertering senare i kedjan.

P.S. Om resonemanget handlar om en ren lågupplöst bild från en webbsida så gäller inte alls mina resonemang ovan... Utan bara om vi pratar om en hel skärmdump med både texter och bilder.

P.P.S Asch, testade lite och skärmdumpar från OS X blir visst alltid lite luddiga, ibland är kantutjämning irriterande, jag får visst glömma mina skarpa pixlar...

Senast redigerat 2004-11-24 15:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 15:31

jag gör skärmdumparna på PC eftersom det är pc-programvara

Översatte en bok med nästan tusen skärmdumpar och de var cmykade, sparade i tiff och i färginställningarna var svartpunkten inställd på 100% och svartgenereringen på max. Detta för att undvika misspass. Skala i redigeringsprogrammet, inte i Photoshop för bästa resultat.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2004-11-24 18:07

På Cap & Designs tips&tricklista kan man läsa följande...

http://capdesign.idg.se/tjanster/cap_tipstrick_visa.asp?ID=386

  • Medlem
  • 2004-11-24 18:58

Pixlar eller inte... Det beror lite på vad du ska dumpa och varför. Om det är meningen att det ska se ut som en dumpad sida gör det inget att det är pixlat, man liksom förväntar sig att det ska vara pixlat på en datorskärm. Om det ser alltför fotogtafiskt ut ser det kanske tokigt ut.

1
Bevaka tråden