Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mariner Calc - Problem med decimaltal

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter hemma med en rejäl förkylning och har ägnat tiden åt att bl.a. utvärdera Mariner Calc. Har då träffat på följande problem som jag inte kan komma till rätta med.

Jag har ett kalkylark för att räkna ut min elkostnad och i där har jag den mycket vanliga och enkla funktionen som adderar tre celler. D.v.s =SUM(A12:A14)

Om jag nu matar in 10 20 och 30 som data i de tre cellerna får jag summan 60.

Om jag sedan försöker lägga in 10,3 (eller 10.3), d.v.s. ett decimaltal får jag summa 50. Av någon orsak tolkar inte Mariner Calc 10,3 som ett tal.

Har försökt nästan allt. Ändrat format, antal decimaler, floating, fixed, etc, etc, etc... tills jag nästan blir tokig.
Någon som har en idé om vad jag gör fel?

Använder Mariner Calc V5.3.1

Prova att använda punkt istället för komma, som amerikanerna gör

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Prova att använda punkt istället för komma, som amerikanerna gör

Har testat med både komma "," och punkt "." men får samma resultat.
Dock verkar det så att när jag skriver 10,1 eller 10.2 så tolkar Mariner detta som att cellen nu har formatet Text.
Det finns en funktion som kan visa aktuellt format för en cell: =TYPE(A12) returnerar vilken typ cellen har. När jag skriver t.ex. "10" i cellen får jag type=Number men då jag skriver "10,1" eller "10.1" får jag type=Text.

Så, hur tusan skriver man ett decimaltal som Mariner inte tolkar som text(?)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-24 17:29

om du skriver =30/20. hur ser resultatet ut? med . eller ,?

Ursprungligen av pichia:

om du skriver =30/20. hur ser resultatet ut? med . eller ,?

När jag skriver =30/20 får jag svaret 1,5 (d.v.s. med komma). Det lustiga i sammanhanget är när jag använder funktionen =TYPE(A1) får jag till svar att type=Number. Skriver jag däremot in 1,5 får jag type=Text.

Så, det måste ha något med val av, eller tolkning av inmatningsformat(?)

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 17:52

inte som i 1-2-3 då så man skall skriva '1,573 (dvs en ' innan)

Ursprungligen av Pär:

inte som i 1-2-3 då så man skall skriva '1,573 (dvs en ' innan)

Nej inte ' men ditt förslag fick mig att försöka med att skriva =10.1 och se då fungerade det! Då jag har Mariner konfigurerat att använda komma "," som separator byttes punkten ut och Mariner skrev snyggt och prydligt "10,1" i cellen.

Jag bockar och tackar för all hjälp!

1
Bevaka tråden