Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

filer i storleksordning?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nåt smidigt sätt att få uppradat alla startskivans filer i storleksordning?
Min fru har nämligen börjat hämta hem saker från nätet, och kan inte riktigt säga vad det är hon har hämtat eller var filerna har lagt sig - och hårddisken börjar bli full...

Jakob

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 16:22
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Finns det nåt smidigt sätt att få uppradat alla startskivans filer i storleksordning?
Min fru har nämligen börjat hämta hem saker från nätet, och kan inte riktigt säga vad det är hon har hämtat eller var filerna har lagt sig - och hårddisken börjar bli full...

Jakob

För att kunna se alla filer samtidigt behöver du antagligen vara inloggad som root. Ifall du nu inte har gemensamt konto för dig och frun. Sen kan man väl söka med namnet * I och sortera i enligt storlek. Kommer att ta en stund. Sök inte från root "/" utan från "/Users/"

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-22 17:02

Gör ett sök på datum så kanske ni hittar filerna.
Sen får du väl ställa om så att allt hon laddar ner hamnar i papperskor...jag menar på skrivbordet.

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 18:23

ls -ltra

Ursprungligen av schmuck:

ls -ltra

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 18:15
Ursprungligen av mrubenson:

-a = Include directory entries whose names begin with a dot (.).
-l = List in long format.
-r = Reverse the order of the sort to get reverse lexicographical order or the oldest entries first.
-t = Sort by time modified (most recently modified first) before sorting the operands by lexicographical order.

Men det är ju bara en directory listing så jag vet inte jag…
Find vore väl käckare?

Ursprungligen av Pär:

-a = Include directory entries whose names begin with a dot (.).
-l = List in long format.
-r = Reverse the order of the sort to get reverse lexicographical order or the oldest entries first.
-t = Sort by time modified (most recently modified first) before sorting the operands by lexicographical order.

Men det är ju bara en directory listing så jag vet inte jag…
Find vore väl käckare?

Jo, precis. Men vad har det med frågan att göra? Lär ju inte hjälpa att hitta var det ligger filer och skräpar.

Om man nu vill hacka i terminalen kanske 'du' är en vettig idé.

Ett kommando (eller egentligen flera)

ls -RGlrtk <path> | grep '\-rw' | sort -n +4 -r | head -n <antal printade svar, typ top 100 största>

Byggde ett grej du kan testa, du får substituera in rätt värden själv.

Det finns lite limitations till den här som kanske inte är så bra, jag har inte kunnat komma fram till hur man hittar fulla pathen till de svar som printas ut, bara filnamnet, så man får söka efter filerna sen och se vart de ligger.

Är också medveten om att regexpet borde vara bättre, nu listar den alla rader som har -rw i sig, typ de som är regular files (vanliga filer) och som du har läs ock skrivrättighet till.

Sedan rekommenderar jag dig att inte köra det i root katalogen, för då kommer den att lista upp alla filer som finns i hela systemet, och det kan ta en J*vla tid. Kan ju vara bra att kolla bara de kataloger som hon har skrivrättigheter till "såsom users mappen t.ex."

Annars är ju en rätt bra grej att ge henne ett eget konto på datorn med begränsningar, så hon inte kan installera program själv, och så att hon bara har tillgång till sin hemmapp. Så slipper du ju sitta och rensa bara för att hon är galen på att ladda ner grejer

Öppna ett nytt fönster i Finder. Gå till root-katalogen (den med Systemmappen och Programmappen och sånt i). Kolla att alternativet beräkna storlek är markerat i Visningsalternativen i menyn Innehåll (Cmd-J). Tryck sedan på rubriken för kolumnen storlek, så kan du se hur stora de olika mapparna är. Gå sedan succesivt ner i de mappar som verkar onödigt stora. På köpet lär du dig en del om systemet, men slipper använda terminalen.

Dessutom behöver du inte vara inloggad som root. Använd det konto som din fru använder så hittar du hennes filer.

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 18:14

Måste ju motvilligt medge att det verkar lättare än att använda mitt "lilla" kommando

Speciellt om man inte är kung på terminalen och där skall man ju bara gå in om man måste. Det är ju min almänna filosofi vad gäller OS X.

Eftersom det handlar om nedladdade filer kan du utgå från att filnamnet innehåller punkt, alltså kan du använda den vanliga sökfunktion och söka på filer vars namn innehåller "." (punkt) Ett tips är dock att du försöker ange fler kriterier, t.ex. filstorlekar större än, sort, ändringsdatum osv. Ange dock INTE innehåll

När sökningen är utförd så kan du enkelt sortera på storlek

1
Bevaka tråden