Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor skillnad med Quartz Extreme?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
nu har man äntligen 10.2 och det flyter på finfint. Men jag har dock en fråga, är skillnaden stor om man använder sig Quartz Extreme jämfört med att man inte använder. Min Cube på G4 450MHz, 896MB RAM och ATI Rage Pro 16MB klarar inte detta. Är skillnaden stor? Är det nån som fått Quartz Extreme att fungera med ett 16MB grafikkort? Nån som har erfarenhet av detta? Men hur som helst känns 10.2 betydligt rappare än 10.1.x.

Hälsn.
Sebastian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 11:56

"Är det nån som fått Quartz Extreme att fungera med ett 16MB grafikkort?"

Det enda 16MB-koretet som QE fungerar på är det 16MB Radeon Mobility som sitter i vissa PowerBookG4:or samt den senaste iBooken. Att de inte fungerar med Rage128 och tidigare (även fast de skulle 32MB VRAM) är pga. att QE kräver texturer som inte är lika höga som breda (300x200 pixlar ex.). Rage128 och tidigare hanterar bara texturer som är 1x1 forhållanden (300x300) och då brister det hela.

Skulle vara kul att pröva och stänga av QE på min maskin och se skillnaden… Saker som går "smorare" är allt vad gäller fönsterhantering. Menyer är fortfaradnde lite sega, svårt att säga hur mkt snabbare de är.

Minimering av fönster flyter på så bra det bara går - där märks en enorm skillnad t.ex.

Uppritning inom fönster är snabbare men fortfarande mycket slöare än OS9.

iPhoto är enormt mycket mer responsivt - förstoring och förminskning av bildgalleridär flyter på som smör (typ).

iTunes VISUALISER går bättre iom OpenGL och QE.

Med QE spelar det nu mindre (ingen) roll hur jag lägger fönster… Jag kan spela upp en DVD i full 25fps och dra ett fönster över filmen… Fönstret ritas upp, med skugga på filmen, i säkert 60-85 fps. Filmen hackar inte det minsta.

Förstorar jag skärmen (zooomar in) så flyter det på rel. bra. Lite knyck här och där, men det är mer än godkänd prestanda!

Notera att jag har ett Radeon 8500 kort som bara använder de inbyggda drivrutinerna. ATi har ännu inte släppt kortspecifika uppgraderingar för OSX10.2 och deras retailkort.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 17:22

På min QS 800 med GF4 så flyger det fram. Det går skitsnabbt i finder. Nian känns långsammare!

Stänger man sen av alla jäkla animationer så är det grymt effektivt! Upplever scrollningen i IE vara somd et skall vara för första gången!!!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 19:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Upplever scrollningen i IE vara somd et skall vara för första gången!!!

Innebär detta OS 9-hastighet på scrollningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 20:13

NIKKE: Är scrollningen i IE lika flytande som i OS9? Så är den då INTE här…

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 21:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
NIKKE: Är scrollningen i IE lika flytande som i OS9? Så är den då INTE här…

Så är det verligen här! Jag är djupt imponerad... har iofs GF 4 64MB kort...

Har haft 10.2 i 3 veckor vid det här laget, och måste säga att den känns snabbare, men min stora fråga är om Quartz Extreme funkar med ett ATI RAdeon, 32 MB, PCI kort? Måste inte korten vara av AGP-typ?. Har för övrigt en b/w g3, kanske ska byta upp mig till en annan processor?

1
Bevaka tråden