"Är det nån som fått Quartz Extreme att fungera med ett 16MB grafikkort?"
Det enda 16MB-koretet som QE fungerar på är det 16MB Radeon Mobility som sitter i vissa PowerBookG4:or samt den senaste iBooken. Att de inte fungerar med Rage128 och tidigare (även fast de skulle 32MB VRAM) är pga. att QE kräver texturer som inte är lika höga som breda (300x200 pixlar ex.). Rage128 och tidigare hanterar bara texturer som är 1x1 forhållanden (300x300) och då brister det hela.
Skulle vara kul att pröva och stänga av QE på min maskin och se skillnaden… Saker som går "smorare" är allt vad gäller fönsterhantering. Menyer är fortfaradnde lite sega, svårt att säga hur mkt snabbare de är.
Minimering av fönster flyter på så bra det bara går - där märks en enorm skillnad t.ex.
Uppritning inom fönster är snabbare men fortfarande mycket slöare än OS9.
iPhoto är enormt mycket mer responsivt - förstoring och förminskning av bildgalleridär flyter på som smör (typ).
iTunes VISUALISER går bättre iom OpenGL och QE.
Med QE spelar det nu mindre (ingen) roll hur jag lägger fönster… Jag kan spela upp en DVD i full 25fps och dra ett fönster över filmen… Fönstret ritas upp, med skugga på filmen, i säkert 60-85 fps. Filmen hackar inte det minsta.
Förstorar jag skärmen (zooomar in) så flyter det på rel. bra. Lite knyck här och där, men det är mer än godkänd prestanda!
Notera att jag har ett Radeon 8500 kort som bara använder de inbyggda drivrutinerna. ATi har ännu inte släppt kortspecifika uppgraderingar för OSX10.2 och deras retailkort.