- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Häromdagen läste jag Giles Turnbulls intressanta What's on Your Dock? där han frågar en del mackändisar om hur deras docka ser ut. Det som slog mig var hur många som faktiskt har dockan på sidan av skärmen. Jag trodde jag var i en klar minoritet som bestämt tycker att sidan (den vänstra) är den bästa placeringen för dockan. Därför blev jag nyfken på hur ni andra macare har placerat er docka.
Frågan är enkel: var har du din docka?
Hoppas den här omröstningen fungerar, det verkar vara lite si och så med omröstningarna.
Höger, längst ner...
Inte säker på om jag tycker dockan är så fantastisk dock... funderar på att sluta använda den och bara köra Quicksilver, men har inte kommit på ngt bra sätt som ger lagom med respons när program skriker på uppmärksamhet...
Höger kändes som det mest naturliga stället för att underlätta vid övergången från OS 9 - programmenyn och alla mappar fanns ju då till höger. Och där har den stannat. Egentligen vill jag helst ha den nertill, men har inte lyckats stå ut med det mer än några minuter hittils...
längst ner till höger... soptunnan ska vara där...
men, om jag känner mig själv rätt så kommer den flyttas igen och igen... läggas till andra dockor och ta bort dem snabbt... liten docka med bara de grejjer jag behöver längst ner till höger kommer alltid tillbaka till slut...
Längst ner till vänster, "auto pop-up". Skulle vilja vara utan den, ärligt talat. Papperskorgen hör hemma på skrivbordet!
Saknar "buggen" i jaguaren där man kunde öppna papperskorgen, alt+kommando och dra iväg ett alias av den lilla iconen uppe till vänster i papperskorgfönstret och sedan släppa den var som.
Kör för övrigt nere i mitten med dockan. Behöver mera utrymme på bredden i mitt arbetande tycker jag.
Till vänster, centrerad. Man jobbar ju liksom från vänster mot höger. Naturligt mao.
Centrerad eller inte spelar ingen roll då dockan ändå blir fylld ganska så snart.
Blir nog samma inställning när jag snart går från 17'' till 20''. Om det inte blir en dubbeldocka förstås, vä + hö.
Bästa program för det, någon?
Hoppas kan man ju alltid! Men inte ser jag någon omröstning inte.
Det fanns nog en omröstning (tråden är över ett år gammal men vaknade nyss till liv) men den verkar vara borta. Jag ska se om jag kan skapa en ny.
Gömd, vill inte se den. Precis som Jonaz, berätta hur jag dödar dockan för alltid!
har funderat på att radera dock.app men jag undrar om jag inte ställer till det lite väl då...
Använder en powercombo av Dragthing, Launchbar, Pathfinder istället.
Saknar inte dockan det minsta.
Papperskorgen hör hemma på skrivbordet!
Ja! Längst ner till höger i en fast position så användaren slipper tänka när denna sak dra något dit.
Vansinne att låta den flytta på sig!
Gömd, vill inte se den. Precis som Jonaz, berätta hur jag dödar dockan för alltid!
har funderat på att radera dock.app men jag undrar om jag inte ställer till det lite väl då...
Använder en powercombo av Dragthing, Launchbar, Pathfinder istället.
Saknar inte dockan det minsta.
Ja! Längst ner till höger i en fast position så användaren slipper tänka när denna sak dra något dit.
Vansinne att låta den flytta på sig!
Jag använder Kommando-Backsteg.
Till höger, längst upp så att standardprogrammen alltid är på samma ställe. Och naturligtvis autodöljande.
Till er som vill ha papperskorgen på skrivbordet: I OS X är det rätt sällan man faktiskt behöver använda papperskorgen. Använder man Finder kan man ju bara trycka på Delete i fönstrets meny, eller bara trycka cmd-backsteg så slänger den bort det markerade. Eller högerklicka->lägg i papperskorgen. Att faktiskt "hugga tag i" en fil och manuellt dra den till papperskorgen tar mycket längre tid och känns gammaldags helt enkelt
Samma här, hellre mer utrymme på bredden än på höjden.
Intressant, själv så ser jag det som tvärtom, jag har ju en bredare än hög skärm och därför är höjden mera värdefull. Inte minst eftersom i princip alla webbsidor är designade så att de växer på höjden men oftast inte tar upp hela bredden.