- Loranga
- Medlem ●
- International user
Kan man hoppas på en lite tystare eMac och med en ny skärm? Varför inte en 17"TFT med 1280x1024 i ungefär samma skal?
Varför en eMac med TFT skärm? När du kan köpa en iMac?
eMacen kommer alltid behålla sin CRT skärm bara för att den är billigare att köpa in för Apple.
Du måste också se vad eMac är för produkt. Den var aldrig tänkt för den vanliga marknaden bara för utbildningen. Jag tror inte eMacen kommer få några stora uppgraderingar.
iMacen täcker den marknaden.
För att hålla eMacen så billig måste man göra avkall på ljud, skärm, teknik etc etc. Den kommer, om den får vara kvar, fortsätta vara billighets Macen så räkna inte med några underverk från eMacens håll.
eMacen kommer alltid behålla sin CRT skärm bara för att den är billigare att köpa in för Apple.
Du måste också se vad eMac är för produkt. Den var aldrig tänkt för den vanliga marknaden bara för utbildningen. Jag tror inte eMacen kommer få några stora uppgraderingar.
För att hålla eMacen så billig måste man göra avkall på ljud, skärm, teknik etc etc. Den kommer, om den får vara kvar, fortsätta vara billighets Macen så räkna inte med några underverk från eMacens håll.
Ursäkta, jag hade missuppfattat prisbilden på TFT vs. CRT när det gäller 17". Trodde skillnaden var kanske 500 kr, när den i själva verket är 1500-2000 kr.
Håller med att den är en billighetsprodukt, men att stoppa i en skärm med bättre kvalitet samt lite bättre fläktar torde endast höja priset med ett par hundralappar. Personligen tycker jag att detta skulle vara värt ett par hundralappar.
Det måste väl bli billigare å köpa in en LCD panel.. jag menar nästan alla datorer levereras ju med en sådan därför bör det vara billigare om man inte har ett enormt lager med CRT skärmar liggandes..
Det ryktades väl om att eMac blir typ en iMac G5 light..
Det finns väl redan en edu-version av iMac G5? Jag tror (och hoppas) att eMac försvinner helt inom en inte alltför avlägsen framtid.
Dock är det nog så att en del utbildningsinstitutioner inte vill ha tft-skärmar, eftersom de anses vara känsligare fysiskt och mer stöldbegärliga.
Det måste väl bli billigare å köpa in en LCD panel.. jag menar nästan alla datorer levereras ju med en sådan därför bör det vara billigare om man inte har ett enormt lager med CRT skärmar liggandes..
Nej då, det är betydligt billigare med CRT, även om LCD/TFT har blivit vanligare med nya datorer. En 17" CRT kan man få för ca 1.500 kr som konsument.
Adrians första inlägg låter torligt däremot tror jag de dumpar combodriven med devisen "why only burn cds when you can burn both cds and dvds?". Precis på samma sätt som de tog bort diskett stationen kommer de gå främst med att öka användandet av DVD.
Powerbook G5 tror jag inte på. Visserligen har jag slagit vad med en kund om det. Jag sa inte. Får se om jag vinner 20 kr eller inte...
eMac, Powerbook och Xserve tror jag på.
Sedan måste Apple följa upp det som gör att de växer igen, musikdelen.
Några fler länder frå ITMS och någon nytt med iPod. Micro, Mini, Maxi.
Drömmarna:
Xserve Mini... Tro mig det behövs... bara filserver & webbserver t.ex.
Gärna också en stationär mini utan skärm...
Varför inte tunna klienter?
Nu ska jag sluta drömma...
En helt annan tanke:
Jag tycker också att Apple ska visa på scen att det finns t.ex. andra backup programvaror för Mac än hrmmm Retrospect. Retrospect är inte bra nog. De borde visa Netvault. Här snackar vi backupprogramvara den klarar t.ex. bandrobotar bl.a. Kan ta backup på öppna filer och databaser...
eMac som den är idag är en rätt sorglig produkt, skärmen är inte speciellt bra (suddig), grafikkortet stödjer inte en vettig uppdateringsfrekvens vid högre upplösning och den låter väldigt mycket. Egentligen tycker jag att eMac borde försvinna ut sortementet helt, men eftersom iMac G5 kostar så pass mycket som den gör (vilket den har goda skäl att göra) behövs det nog en billigare dator om Apple vill få in sina datorer i klassrummen.
På hardware fronten tror jeg ikke powerbook vil bli oppdatert under MWSF 2005. Speedbumpen blir for liten til å ha det med i en steve event. Jeg tror på emac G5, mye prat om Tiger, iLife 05(?). Jeg tror også at iPod blir uforandret frem til WWDC. Powerbook oppdateres nok litt senere ut på året(februar, mars,april)
På hardware fronten tror jeg ikke powerbook vil bli oppdatert under MWSF 2005. Speedbumpen blir for liten til å ha det med i en steve event.
Nja, det har hänt förut att han visat upp småuppdateringar. Har för mig att han gjort det både med iMac och iBook.
Den gladaste överraskning jag kan tänka mig vore faktiskt inte PBG5, utan att Apple börjar porta spel. Tänk er om Apple i hemlighet portade Source engine. Det, mina damer och herrar, skulle vara en riktig godbit.
Fast även om så faktiskt var fallet så skulle det knappast visas upp förrän efter tigern har släppts lös.
Jag tror på någon sorts uppdatering av powerbooken, troligast G4 dual core. inte så troligt med G5, men apple har väl överaskat förr. Sedan tror jag på Tiger. antagligen en ipod micro. Emacen kanske får sig en uppryckning, men inget större. Det är väl ugnifr det jag tror händer i januari...
Det enda jag vill ha är ett nytt QT som stöder min AE så jag kan se film utan sladd till datorn.
Ny Ipod kan lagra på djupet
Ser ut att kunna komma större iPods snart.
Snart och snart, 80 GB-diskarna kommer först nästa höst.
Själv skulle jag helst vilja ha en medieserver i mitt vardagsrum, dels för all musik och foton etc, men även som backuplösning.
Jepp, instämmer till fullo, det vore verkligen något!
Heta tips: Apple kommer släppa "små" hårdvaru tillbehör till iPod.
OGG ryktet tror jag inte ett dugg på. Det är fortfarande för mycket oklarheter om OGG använder sig av patenterad teknik olovligt.. (verkar vara en långkörare det där)... FLAAC tror jag inte heller på, då Apple historiskt sett alltid pushar för sina egna saker (Apple Lossless i dett fall).. Däremot kommer utvecklare med de helt nya Quicktime API:erna säkert kunna skapa codecs som just nu bara är möjligt som fristående komponenter utanför Quicktime, eller i DirectShow på Windows.
Jag tycker att det har varit väldigt tyst om MPC7448, beskriven här tillsammans med dualcore-processorerna. En Freescale har den 200MHz buss, 1Mb L2-cache och drar bara 2/3 så mycket ström som dualcore-modellerna. En sådan tycker jag vore realistiskt att förvänta sig vid nästa Powerbook-speedbump.
En tanke som slog mig angående ev
uppgradering av PB i januari.
Många tror ju att det bara kommer en
liten speedbump och ev lite sänkt pris
men det kunde de väl redan ha gjort i höst
när det gjorde det med ibooken.
Varför vänta och låta ibooken käka upp
marknadsandelar av pb om man inte
planerar någon större uppgradering?
Det kanske bara är jag som är optimistisk men
jag beställer i alla fall en ny pb i januari vad som än
sker såvida den inte blir dyrare och långsammare
En tanke som slog mig angående ev
uppgradering av PB i januari.
Många tror ju att det bara kommer en
liten speedbump och ev lite sänkt pris
men det kunde de väl redan ha gjort i höst
när det gjorde det med ibooken.
Varför vänta och låta ibooken käka upp
marknadsandelar av pb om man inte
planerar någon större uppgradering?
Det kanske bara är jag som är optimistisk men
jag beställer i alla fall en ny pb i januari vad som än
sker såvida den inte blir dyrare och långsammare
Jag håller med dig, jag är försiktigt positiv, det är skumt tyst om pb, jag tror det är antingen eller, antingen inget alls, eller en helt ny maskin (inte nödvändigtvis en G5...) och ingenting känns vldigt avlägset...
tänker också beställa i januari vad som än händer...
Ett alternativ till en mediecenter mac skulle vara en Airport Extreme/Express med stöd för extern hårddisk så man kan ha all musik lagrad på nätverket.
Ja detta hoppas jag verkligen på, någon variant på det ialla fall, jag tror jag har skrikit och gapat om detta nu i över ett år.
men jag har några funderingar kring detta.
ok med en firewire utgång, det låter som en bra idé. ok man har denna Airport express vid sin stereo anläggning, och kan då även ha möjligheten att ha en fw disk där.
Men hur byter jag låtar osv ifrån min soffa.
Och varför kan inte denna fw disk lika gärna sitta vid min dator.
Jag bor idag i ett hus, två våningar, min imac står på övervåningen på mitt kontor, stereon plus hemmabion är på undervåningen. Jag har börjat backa up alla mina cd skivor på en ext. fw disk och skulle imorgon köpa ett Airport kort plus Airport express om jag kunde styra itunes från vardagsrummet.
Jag skulle även då vilja se en video ut från airport express, frågan e vilken form av signal utgång, composite (nej tack) s-video ( ja kanske) Component (ja tack) HDMI ( Ja tack) DVI ( ja tack)
Problemet med DVI eller HDMI är att alla tv apparater eller projektorer ej har detta, så jag tror att problemet för Apple ligger i detta först o främst.
Men om det fanns med ovanstående skulle jag också köpa OM jag kunde sitta i soffan, köra ett bildspel från iphoto likt den gamla diabildstiden (gamla o gamla, det är ju fortfarande oslagbart)
Ok att styra Itunes går idag men dessa produkter är inte intressanta, inte såsom de borde vara, enkla, snygga och logiska utan mer en display och ännu en ful fjärrkontroll på soffbordet. -Nej tack. Och att styra saker från tv´n är enbart idioti när man enbart vill lyssna på musik.
Nej Detta MÅSTE Apple ta tag i.
Ja detta hoppas jag verkligen på, någon variant på det ialla fall, jag tror jag har skrikit och gapat om detta nu i över ett år.
Det du eftersöker finns faktiskt redan. Visst det kräver lite unix-erfarenhet men resultatet är väldigt bra.
Du köper en NSLU2 och modifierar den enligt anvisningarna på http://www.nslu2-linux.org/ .
Sen installerar du mt-daapd och så vips är du färdig. Koppla bara in den på nätverket och och du kan dela ut all din favoritmusik via iTunes. En NSLU2 kostar cirka 1000 kr och är knäpp tyst, sen är det bara att köpa hårdiskar efter eget tycke.
Jag kör själv mt-daapd på min server och delar ut tusentals låtar till familjen trådlöst. Fungerar hur bra som helst.
jo den varianten finns kanske men nu pratar jag också om att ha möjligheten att kunna styra itunes osv från soffan utan att behöva springa i trappan varje gång man ska byta låt. Jag vet att det finns varianter på detta, men inga som med ett snyggt gränssnitt visar vilka låtar som finns.
Om någon vet något liknande - show me, and i buy it - now
jo den varianten finns kanske men nu pratar jag också om att ha möjligheten att kunna styra itunes osv från soffan utan att behöva springa i trappan varje gång man ska byta låt. Jag vet att det finns varianter på detta, men inga som med ett snyggt gränssnitt visar vilka låtar som finns.
Om någon vet något liknande - show me, and i buy it - now
Det är bara att sitta med sin ibook eller powerbook i soffan och välja
och vraka i sitt itunes bibliotek.