Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panoramaprogram?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 17:35

Vad använder ni för program när ni sätter ihop bilder till ett större panorama? Funkar det med PSCS eller finns det bättre alternativ?

Jag började med programmet PTMac. Detta program låter dig sätta ut kontrollpunkter i bildpar. Programmet beräknar sedan bildernas placering och kompenserar t.ex. för distorsion mm. Du kan sedan spara ditt panorama som en PS fil med varje bild i ett lager. Du har då möjlighet att redigera och välja information i de överlappande områdena.

På sistone har jag börjat använda Hugin som är ett liknade program. Det är open source och kan vara lite klurigt att kompilera. Du kan hitta en färdigkompilerad version här. Hugin kan generera kontrollpunkterna själv vilket möjliggör helt automatisk generering av panoraman. Jag kan dock tycka att det blir något bättre om man gör det manuellt.

Ännu ett program som kan vara av intresse är enblend. Detta program jämnar ut exponeringsskillnaderna i bildövergångarna på ett smart sätt. Jag kan då i många fall ta kort utan kamerans panorama-läge och ändå få jämna övergångar. Varje bild blir då rätt exponerad till skillnad från som i panorama-läget där vissa bilder ofta blir över/under-exponerade.

Lycka till!

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-15 12:02

Jag tror att Fredrik Petterssons förslag på program är de bästa. Men vill man ha ett busenkelt program att sätta ihop bilderna med så har Canon sitt PhotoStitch 3.1.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 09:26

tack skall ni ha, jag skall prova

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-06 12:47

Försökt o fixa ihop lite panoramabilder med Hugin och enblend men jag får det inte att fungera... jag gör någonting fel men jag vet inte vad. Finns det något lättare program... kanske något nyare då posterna i denna tråd är från 2004?

Jag brukar använda funktionen Photomerge i CS2. Är ingen fotoexpert direkt, men det blir helt ok resultat för mig!

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-06 13:02

Nja det blir inge bra med det panoramat jag håller på med... provade med den funktionen i CS3 betan. Det är för mycket detaljer i bilden då det jag ska göra panorama på är 360 grader på brooklyn bridge. alla stänger o så hamnar helt "off" från varandra då det inte går att speca några fasta punkter i bilderna.

Med enklare panoraman så funkar den funktionen klockrent.

Personligen tycker jag att Canons Photostitch piskar panormafunktionen i Photoshop (åtminstone CS).

Har man dessutom aktiverat panoramafunktionen när man tar själva bilden (-erna) i åtminstone Canons kameror får man hela panoramat jämt exponerat, med rätt bildvinkel/-krökning och lagom långt mellan skarvarna.

Sedan gäller det som vanligt att hålla kameran i våg och inte rikta den uppåt eller neråt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 20:33

Testa DoubleTake. Väldigt smidigt, drag & drop från iPhoto funkar t.ex. Känns "Macigt".
Kostar ca 150 kr, demoversionen skriver "DoubleTake i nederkant av bilden, men har alal funktioner i övrigt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-20 00:28

PTGui verkar väldigt bra, har inte hunnit prova det, men jag har sett bilder gjorda med det tagna på fri hand som blivit riktigt bra. http://www.ptgui.com/

Jag köpte PTGui igår och är supernöjd. Det har klarat allt jag har slängt in. Bilder som inga andra program jag har prövat klarat av. Rekommenderas.

1
Bevaka tråden