Jag började med programmet PTMac. Detta program låter dig sätta ut kontrollpunkter i bildpar. Programmet beräknar sedan bildernas placering och kompenserar t.ex. för distorsion mm. Du kan sedan spara ditt panorama som en PS fil med varje bild i ett lager. Du har då möjlighet att redigera och välja information i de överlappande områdena.
På sistone har jag börjat använda Hugin som är ett liknade program. Det är open source och kan vara lite klurigt att kompilera. Du kan hitta en färdigkompilerad version här. Hugin kan generera kontrollpunkterna själv vilket möjliggör helt automatisk generering av panoraman. Jag kan dock tycka att det blir något bättre om man gör det manuellt.
Ännu ett program som kan vara av intresse är enblend. Detta program jämnar ut exponeringsskillnaderna i bildövergångarna på ett smart sätt. Jag kan då i många fall ta kort utan kamerans panorama-läge och ändå få jämna övergångar. Varje bild blir då rätt exponerad till skillnad från som i panorama-läget där vissa bilder ofta blir över/under-exponerade.
Lycka till!