Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittshantering (Suitcase? Font Reserve? Typsnitsboken?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På mitt jobb har vi inte bytt till OSX ännu (kör OS9). Jag har flera frågor kring hur man bör göra för att migrera. Men just nu funderar jag specifikt på hur man ska handskas med typnsitten i OSX. Vi har ganska mycket typsnitt. Löpande behöver jag ha cirka 10 uppsättningar med kanske 4-8 typsnittsfamiljer i varje. Med jämna mellanrum så behöver jag däremot skissa på olika typsnitt för ny design. Då behöver jag skapa tillfälliga uppsättningar med upp till 50 typsnitt i.

Allra bäst vore om jag kunde skapa en bank med alla de typsnitt vi har (1000-1500 familjer) och sedan sortera i olika kategorier. I denna databas vill jag kunna söka och titta på typsnitt för att sedan lägga till dem i en uppsättning och aktivera.

1. Finns det något program som klarar av allt detta själv? Eller ska man försöka skapa den stora katalogen i något särskilt program?

2. Funkar Apples typsnittsbok? Är Suitcase bättre? (Jag har hört en massa klagomål på Suitcase för att det håller på och kontrollerar typsnitten och stänger av för dubletter felaktigt.

3. Rent praktiskt var ska man lägga alla typsnitt. Måste man acceptera att systemet själv flyttar och kopierar typsnittsfiler? Jag gillar mitt system i OS9. Där har jag en typsnittsmapp utanför Systemmappen. Sedan använder jag ATM Deuluxe för att aktivera och avaktivera typsnitt och uppsättningar.

4. Vad är skillnaden mellan Font Reserve och Suitcase?

1) Du ska ha Suitcase som kan visa och hantera typsnitt. När du köper det från extensis får du också med ett program som heter FontDoctor som kan söka och ordna typsnitt i prydliga mappuppsättningar.

2) Apples typsnittbok kan du glömma i sammanhanget och du bör under inga omständigheter använda både det och något annat. Suitcase är i de flesta avseenden mycket bättre. De flesta klagomålen kommer från folk som inte vet något om vad typsnitt är, eller hur dubletter fungerar. Suitcase stänger inte av typsnitt av sig själv.

3) Du kan köra samma princip som du hade i OS 9 med ATM DeLuxe. Då kommer inga* typsnitt att flyttas, utan enbart aktiveras via Suitcase. Typsnittsboken flyttar däremot typsnitt.

4) Jag har inte använt Font Reserve, kan inte ge ett kvalificerat omdöme.

Är ni ett antal personer kan det också vara värt att titta på Suitcase Server. Och ett litet, men ack så viktigt, steg är att vara otroligt omsorgsfull när det gäller att ordna, sortera ur dubletter och skadade filer. Om man gör det ordentligt så fungerar Suitcase mycket bra, men om man inte gör det så får man lägga ner många gånger den tiden man "sparade" på att inte göra det. Försök också att undvika Classic / OS 9 om du kan - det komplicerar typsnittshanteringen rätt rejält att ha det kvar faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 16:32

Jag skulle tvärtom inte rekommendera Suitcase för det är ett extremt instabilt program som segar ner och skapar typsnittkonflikter. Många gånger dyker typsnitten bara upp delvis och ibland inte alls. Så jag slängde ut programmet och nu droppar jag mina typsnittsmappar i ett alias av ~/Library/Fonts. Har inte haft ett enda typsnittproblem sedan dess. Det går ju självklart att skapa mappuppsättningar i Finder på ungefär samma sätt som i Suitcase, däremot kan man ju inte avaktivera dom där men för det kan man använda Fontbook (samma för visning). När det är dags att avinstallera så är det bara att flytta tillbaka typsnittet till din "inaktiva" typsnittsmapp. Skrev jag förresten att denna lösning är gratis?

Senast redigerat 2004-12-20 16:48

Ta en titt på FontAgent i stället. Typsnittsboken är rena skämtet och Suitcase gör lite som den vill.

Vill iofs inte gå i polemik, men Ciddens kommentar är typisk för vad jag uppfattar som missuppfattningar om Suitcase och hur fonter fungerar.

Oavsett val av program så kommer samma mängd typsnitt att ge upphov till EXAKT samma konflikter, men programmen har bara olika sätt att rapportera det och hantera det. Svagast feedback har typsnittsboken som indikerar dubletter enbart med en liten svart prick och som också tillåter en aktivera typsnitt fastän de ligger i konflikt, med påföljden att det är fullkomligt oförutsägbart vilket som faktiskt kommer att användas, eftersom system och olika program har olika prioriteringsregler. I mitt tycke är det rena självmordsstrategin när det gäller tryckssaksproduktion.

Att suitcase visar typsnitt som inkompletta beror sannolikt på att de är det - typsnittsboken visar i såna lägen ingenting - nada - och har man då ett "korkat" program så får man i värsta fall inte reda på det förrän trycksaken kommer ut - utan typsnitt.

Jag har följt Suitcase jäkligt noga under långa perioder med hjälp av Top i terminalen, och det ligger förutom vid aktivering/ användning på 0% processorförbrukning.

Men oavsett vad man använder så måste man förstå att INGET program kan lösa en fontkonflikt åt en. Det är bara du som kan ta ställning till vilken font du egentligen vill ha. Däremot kan man ställa in Suitcase att i händelser av konflikt automatiskt föredra PostScript framför TrueType och därigenom ha en policy för hur fontkonlikter ska lösas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 17:40

Ingen missuppfattning här inte. Jag körde Suitcase (både X och X1) i 2,5 år innan jag kastade ut det och även i 9:an innan jag uppgraderade till X. Och som jag skrev så har jag inte haft ett enda problem sedan dess och då har jag ändå levererat hundratals original till massor av olika tryckerier.
Under Suitcasetiden däremot så var det ständiga problem främst med andras original. Helvetica Neue är skräckexemplet då det används av många av Apples program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 17:42

Kan tillägga att jag även körde Font Reserve ett tag men det var ännu värre.

Visst är konflikter som t.ex. de återkommande Helvetica-konflikterna jobbiga - men de finns ju där även med din "lösning" (som inte är någon lösning alls, utan bara ett sätt att sortera saker i mappar) Den enda skillnaden är att man med din metod inte med säkerhet vet vilken av de olika Helvetica-fonterna som kommer att användas.

Förstå mig rätt: Jag är glad att du har har hittat ett sätt som fungerar för dig, men faktum är att din metod SKAPAR problem, att bara vräka ner fonterna och sortera dem för hand är ett recept för mängder av framtida problem. Hur du kan rekommendera den metoden framför en systematisk genomgång och hantering med hjälp av professionella program kan jag inte förstå, men jag antar att alla blir lyckliga på sin fason.

Jag håller med Richard.
Jag har kört Suitcase sedan jag gick över till OS X och aldrig haft några problem, det fungerar klockrent. Och jag bollar en hel del med typsnitt fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:20

Jag förstår inte på vilket sätt det skulle skapa problem i framtiden. Jag har gått från dagliga problem till inga alls och efter ett halvår tycker jag de problemen borde visat sig. Fast å andra sidan brukar jag begränsa mig till ca 150 aktiverade fonter vilket jag även gjorde med Suitcase. Vill man ha fler aktiverade så kanske Suitcase är en bättre lösning men oavsett vilken aktiveringsmetod man använder så segar typsnitt ner datorn.
Och det där med typsnittsformat stämmer ju inte. Ifall jag aktiverar 3 olika format av t ex Helvetica så dyker alla 3 upp i typsnittsmenyn (som (TT), (T1) eller (OTF)). Vilket inte sker under Suitcase där typnitten tar ut varandra på något konstigt sätt.

Jag kan bara berätta hur en av våra kunder arbetar.
De började med Suitcase, på vår inrådan, men har nu gått över till Typsnittboken i OS X.
De hanterar en herrans massa typsnitt varje dag.
De tryckte i duktigt med RAM i maskinerna och kör nu med Typsnittsboken, de tycker att det fungerar bra.
Det är en annonsavd på en mellanstor tidning.

Exakt vad som strulade med Suitcase kan jag inte riktigt säga. De var inte nöjda till 100%.

Senast redigerat 2004-12-20 20:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:31

Fast vill man ändå ha en "professionell" typsnittshanterare så låter tidigare nämnda FontAgent Pro som ett bra alternativ. Har fått hyfsade betyg och dessutom följande omdöme:
"FontAgent Pro is a far superior product than either Suitcase or Font Reserve."
Eric O'Connell,
Apple Consultants Network

Läs mer här och ladda hem en demo:
http://www.insidersoftware.com/FontAgent/fontagentpro/

Låter lovande men jag kör nog vidare på min gratislösning.

  • Medlem
  • 2004-12-20 18:31

Jag förstår inte riktigt heller hur man ställer till det för sig om man lägger in typsnitten manuellt... ATM i nian funkade väldigt bra, Suitcase är mer komplicerat. På sistone har jag inte behövt byta typsnitt så ofta, så då är det betydligt enklare att kopiera typsnitten själv till font-mappen. Jag fick också problem i Suitcase, som stängde av (eller bytte ut) systemtypsnitt.

Om man öppnar filer hela dagarna med olika typsnitt så är det ju annorlunda. Jag behöver aldrig ha mer än fyra-fem familjer aktiverade per jobb, och så har jag några som alltid är på.

Ursprungligen av stfm:

Jag förstår inte riktigt heller hur man ställer till det för sig om man lägger in typsnitten manuellt... ATM i nian funkade väldigt bra, Suitcase är mer komplicerat. På sistone har jag inte behövt byta typsnitt så ofta, så då är det betydligt enklare att kopiera typsnitten själv till font-mappen. Jag fick också problem i Suitcase, som stängde av (eller bytte ut) systemtypsnitt.

Om man öppnar filer hela dagarna med olika typsnitt så är det ju annorlunda. Jag behöver aldrig ha mer än fyra-fem familjer aktiverade per jobb, och så har jag några som alltid är på.

Jo det kan jag tala om. De fonterna som du lägger in i fontmappen aktiveras, men om det finns konflikter så kommer ENDAST EN av fonterna att kunna användas. Vilken det blir beror på otroligt komplicerade regler mellan domäner, typer, antal glyfer i fonten osv.

Och det är till och med värre än så, det kan mycket väl vara så att det som används kan mycket väl vara "bold" från truetypefonten i classic, "Italic" från din postscript-font och "regular" från din "dfont".

För att komplicera det ytterligare så har olika program interna hanteringsregler, fontdata lagras i olika cache-filer som inte nödvändigtvis är uppdaterad och som därmed ger inaktuell information och som i sig kan leda till stora problem.

Ytterligare en komplikation är att vissa program har en i stort sett fristående fonthantering, t.ex. Adobe-programmen, medan andra som t.ex. Quark är totalt renons på vetskap om fonter och bara tar vad systemet tillhandahåller (vilket när det är konflikter är praktiskt taget helt godtyckligt)

Ledsen boys, men min otroligt välgrundade uppfattning från min tid på Adobe som ansvarig för teckensnitt och ATM så kan jag säga att det ENDA sättet att komma nära att slippa problem är att systematiskt gå igenom konflikter, skadade och inkompletta typsnitt, rensa och återuppbygga fontcache-filer och därefter ha program som hjälper en hantera de fonter man måste aktivera och avaktivera.

För själva aktiveringen och avaktiveringen är det däremot rena bekvämlighetsaspekter som är viktiga, men vad gäller att hitta problemen suger manuell hantering fett, eller värre ändå.

rensa bort typsnitt...

håller med suitcase-användarna. programmet fungerar tillräckligt bra om man arbetar med grafiska program. autoaktiveringen utgör skäl nog att välja suitcase framför "typsnittsboken".

men kan någon hjälpa mig med hur jag ska våga ta bort alla dessa oanvända typsnitt som apple och adobeprogrammen installerat åt mig?

har tagit bort systemtypsnitt med horrorföljder tidigare. adobeprogrammen har ju massor av egna i specialmappar, och dessa asiatiska applefonter...

jag vill ha minimala typsnittslistor när jag ligger i produktion av en bok eller tidning.

hjälp mig att få julfrid med några tips!

/johan

Ursprungligen av johan/c:

håller med suitcase-användarna. programmet fungerar tillräckligt bra om man arbetar med grafiska program. autoaktiveringen utgör skäl nog att välja suitcase framför "typsnittsboken".

men kan någon hjälpa mig med hur jag ska våga ta bort alla dessa oanvända typsnitt som apple och adobeprogrammen installerat åt mig?

har tagit bort systemtypsnitt med horrorföljder tidigare. adobeprogrammen har ju massor av egna i specialmappar, och dessa asiatiska applefonter...

jag vill ha minimala typsnittslistor när jag ligger i produktion av en bok eller tidning.

hjälp mig att få julfrid med några tips!

/johan

Jag är också klart intresserad av att få en "lista" på vilka typsnitt som man kan, utan att datorn får spader, ta ut ur de olika fontmapparna.

Vi sitter nu och håller på och går över från 9 till X, och vi har upptaderat till senaste Suitcasen med tillhörande Server till alla användarna (ca 15st). Och redan nu ser man alla konflikter som finns i systemet, bla Helvetica Neue och Gill Sans.

Vi har väldigt mycket fasta kunder med olika typsnittsmappar, där det gäller att man kan ladda deras typsnitt utan problem. Jag tycker att Suitcase för OS9 är mer förlåtande än vad Suitcase för OSX är. Har faktiskt, som andra här, svurit förbannelse över Suitcase när jag har testat det. Har även testat de andra som finns, med samma problem-ställningar. Men vi har belutat att ändå satsa på Suitcase då deras server kommer (förhoppningsvis) hjälpa oss mycket.

Hade tänkt sitta här under mellandagarna och börja rota i det hela, och vill som sagt gärna ha feedback om vilka minor man kan undvika. Bla då med hur man gör så rena arbetsstationer som möjligt för att minska konflikterna.

/Thomas

  • Medlem
  • 2004-12-21 11:41
Ursprungligen av J Thomas E:

Jag är också klart intresserad av att få en "lista" på vilka typsnitt som man kan, utan att datorn får spader, ta ut ur de olika fontmapparna.

Det där har jag försökt få svar på innan. Om någon vet, så verkar de inte vara intresserade av att dela med sig av sina erfarenheter. Det är dolt i dunkel.

Visst, och jag har massor med kunder som använder Suitcase (och typsnittsboken också för den delen, inget större fel på det men inte lika kraftfullt)

Om Suitcase "segade" så beror det i regel på skadade eller inkompletta typsnitt, och såna typsnitt KAN fungera men de kan lika gärna leda till instabilitet, krascher, hängningar, rippningsproblem osv.

Jag säger inte att något annat program är dåligt, eller ens att manuell hantering är dåligt. Däremot säger jag att typsnittsboken och manuell hantering har ytterst få eller inga möjligheter att hjälpa en med de problem som finns OAVSETT val av programvara.

Däremot tycker jag att FontAgent som Leonardo tipsar om kan vara ett väl så intressant alternativ, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av det så kan jag inte bedöma det annat än på dess featurelista som verkar mycket bra. (men man ska inte tro på deras "comparison charts" som ljuger hejvilt och baserar sig på gamla versioner av konkurrentprogrammen)

  • Medlem
  • 2004-12-20 19:08

OK, jag har en mapp med typsnitt. Jag lägger till ett typsnitt. Det aktiveras. Hur kan det leda till en konflikt, om man vet vilka typsnitt som ligger i typsnittsmappen (vilket man gör, eftersom man inte aktiverar hundratals typsnitt)? Jag bara undrar.

Att Quark inte blandar sig i vilket typsnitt som aktiveras är väl ingen nackdel? Det ligger inte på dess bord att göra det. De typsnitt som är aktiva i systemet, finns tillgängliga. Känns logiskt. Om man gör uppsättningar för enskilda jobb och raderar och kopierar efter behov, så är risken för konflikter i princip obefintlig (Om man inte är en idiot. Det får man använda sitt eget goda omdöme för att avgöra om man är).

Alla tryckerier jag jobbat med vill att man skickar med sina egna typsnitt med jobbet, så lägger dem till en jobbmapp i Suitcase. De kunde lika gärna slänga in mappen i typsnittsmappen och få samma resultat snabbare.

Javisst, manuell aktivering ÄR lika bra, så länge man vet precis vad man har innan och hur eventuella konflikter regleras, men problemen finns när man INTE vet det, och vilken hjälp olika lösningar då kan ge en. Låt säga att man har ett jobb som en kund satt i en PostScript-Helvetica och så slängen man in den i mappen.

Hur många användare vet då med säkerhet i vilka situationer den kommer att användas och när den inbyggda dfont-filen används? Systemet i sig gör ingenting för att hjälpa till.

För egen del så måste jag ändå säga att jag i de situationerna har stor nytta av Suitcase (eller någon annan teckensnittshanterare)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 09:33

Kör du Indesign eller Quark? Det kan vara svaret på våra helt skilda uppfattningar…
Själv kör jag Indesign och det är väl en stor del i min problemfria tillvaro. Indesign verkar ganska förlåtande mot korrupta fonter bortsett från när de aktiverats i Suitcase. Suitcase som företeelse har jag förstås ingenting emot, det är en mycket smidigare metod än den som jag förespråkar. Dock funkar det inte tillfredställande - för mig. Men jag kommer installera trial-versionen av FontAgent för en riktig utvärdering.

  • Medlem
  • 2004-12-21 09:57

JAG kör Quark i Classic (Richard kör Indesign, såklart)... men nu står jag i vägskälet. Jag har Quark 6, men har inte börjat använda det än. Jag har Indesign också, iom Design collection CS. Jag har använt Indesign till ett par jobb, men har jävligt svårt att vänja mig vid det. Trevliga funktioner finns det gott om, men det känns som om de är konstigt hopsatta för mig med Quark-vana.

Jag använder knappast så mycket olika typsnitt att jag skulle få problem att peka ut korrupta. Ibland skojar jag till det med en script. Mer än så är det inte.

När jag går över till X helt och hållet är det inte omöjligt att jag kommer stöta på lite konflikter, speciellt den som Richard nämnde med dFont, men vi får se.

Stfm,

Jag har en trevlig PDF-med tips och hjälp för Quarkare som ska titta på InDesign. Den tar upp ganska många saker. Den är visserligen gjord för InDesign 2, men mycket gäller fortfarande.

Den är lite för stor för att lägga upp som bilaga här, men maila offline mig på richard dot ronnback at bredband dot net så skickar jag den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 12:41

Denna rensning har jag gjort:

HD/System/Fonts/ RÖR INTE! Här ligger typsnitten som systemet använder sig av.

HD/Library/Fonts/ Här kan man tömma hela mappen fast jag har valt att spara Arial och Verdana för surf och Word mm. Behåll även Times om du inte tänkt att aktivera den på annat håll.

~/Library/Fonts/ Slängt allt fast här aktiverar jag mina typsnitt som jag använder mig av i jobbet.

Detta funkar för mig men ta det inte för standard. Spara gärna typsnitten på annan plats så du inte slänger dom. Helvetica.dfont och Helvetica Neue.dfont har jag ersatt med mina PS-versioner. Funkar klockrent sånär på datumet på iCal-ikonen som flyttar sig uppåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 14:42

Sitter själv med Suitcase och visst har det hänt att det crachat ibland, men det är det bästa jag testat hittills. Gillar att det går att förhandsvisa fonterna innan man aktiverar dem, vilket inte går i Apple Typsnittshandbok (inte vad jag har sett iaf). På sås sätt kan man lätt och snabbt testa vilka fonter som passar bra med t.ex. en fras, ett ord, eller större textmassa för att sedan aktivera de man vill ha. När jag körde med Typsnittshandboken var det inte kul att gå igenom hela fontbiblioteket på jakt efter en font. Det är inte alltid man vet exakt vilken font man vill ha. Med Suitcase går det ju lätt och smidigt att bläddra igenom hela skiten och se hur det ser ut.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-12-21 16:04

Vi saknar fortfarande ATM. Det var ett superduperprogram. Vi har kört Font Reserve och vi kör nu Suitcase. Vi är lång ifrån nöjda med Suitcase, men det verkar vara det bästa alternativet för tillfället. Suitcase strular främst med Quark, även om det blivit bättre de sista uppdateringarna. Typsnittshanteringen är OsX akilleshäl verkar det som nu.

men min adobes egna fonter fråga då?!

ingen som vet hur man gör för att städa bort "charlemagne & co"?

/julstädning

Ursprungligen av johan/c:

men min adobes egna fonter fråga då?!

ingen som vet hur man gör för att städa bort "charlemagne & co"?

/julstädning

Titta i /Library/Application Support/Adobe/Fonts. Ta bort allt utom mappen "Reqrd"

tack!
välkommen julfrid!

Det går att städa rätt friskt i /System/Fonts också. Jag har med framgång slängt allt utom:

Geneva
Keyboard
LastResort
LucidaGrande
Monaco

Jag har gjort denna rensning hos några kunder, och inga problem än så länge. Möjligen kan man plocka bort ytterligare något typsnitt, men enligt något dokument jag läste nånstans är det just dessa typsnitt man ska spara.

Bevaka tråden