Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X11 för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite i smyg så har Apple ny lanserat X11 för Mac OS X. Jag har då inte sett så mycket om det och jag har inte sett nån annan tråd om det här.

Prior to the introduction of Mac OS X, virtually the only way developers could create a graphical application in a UNIX-based operating system was with the X Window System, more commonly called X11. X11 for Mac OS X offers UNIX users the ability to run thousands of X11 applications concurrently with other Mac OS X applications.

Läs mer här:
http://www.apple.com/macosx/x11/

Och ladda ner en publik beta här:
http://www.apple.com/macosx/x11/download/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-07 23:35

Funkar bra! Tyvärr ingen svensk keymapping men snabb grafik!

Är det bara jag som har problem med att de nya xterm fönstren hamnar under menyraden så att man inte kan flytta dem?

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-08 07:46

Låter udda, mitt hamnar en 15-20 pixel ner på skärmen så för min del är det inga problem.

• Medlem
  • 2003-01-08 08:45

Jag laddade också ned det igår, plus GTK+ och the Gimp. Ännu har jag inte förstått hur jag ska starta andra program än Xterm.

Något tips? Hur startar jag the Gimp? Man kan få reda på alla möjliga kuriosa om X11 på darwin.org, men inte hur man drar igång program. Det bästa vore väl om man kan få in det i applications-menyn.

Mitt problem kan bero på att jag har widescreen på min PB G4. Skall kolla om det funkar om man byter upplösning.

Ni som vill byta keymapping kan göra detta med kommandot xmodmap

för att starta ett program skriver du dess namn i xterm fönstret...

vill du starta Gimp skriver du "gimp", men utan ""

• Medlem
  • 2003-01-08 10:30

"command not found" blir resultatet. Det provade jag faktiskt. Man kanske måste starta om OS X?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-08 11:05

Vad gör dessa program?
Gimp.. har det något med Gimp print att göra?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
Vad gör dessa program?
Gimp.. har det något med Gimp print att göra?

Nu är jag bara en lekman på området, men så vitt jag vet är Gimp Linuxvärldens motsvarighet till Photoshop.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
"command not found" blir resultatet. Det provade jag faktiskt. Man kanske måste starta om OS X?

Prövade att köra rehash. Sen xchat
Samma sak.. "command not found" argus...

Hmm.. Blir galen.. Försöker hitta info på nätet.. Men nej..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tompab:

Ni som vill byta keymapping kan göra detta med kommandot xmodmap

Hur gör man detta med hjälp av Svenska.keymapping filen, för det ska väl gå?

Tydligen skall man kunna byta keymap med hjälp av att skicka parametrar till Xquartz, kolla man Xquartz, och då med hjälp av -keymap, men.. hur skickar man denna parametern när man kör apples X11?

För övrigt är det fantastiskt skitbra att apple fixxat en snabb X11! Heja heja heja.

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 17:37

Ville få den gamla klenoden Archon att fungera men det vill sig inte.
Är det någon som har tid att ge det det ett försök och upplysa en stackare utan tillräckliga kunskaper i X11?

http://linux.tucows.com/games/preview/10171.html

Sitter och nördar mig.. Sitter och komplierar Dillo..

En sak jag fortfarande inte fattar.. Varför kan jag köra igång X-window program från OS X terminal men inte den i X-window?

Lite screenshots här (Dillo) och här (Gimp)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobias:
Ville få den gamla klenoden Archon att fungera men det vill sig inte.
Är det någon som har tid att ge det det ett försök och upplysa en stackare utan tillräckliga kunskaper i X11?

http://linux.tucows.com/games/preview/10171.html

1.

Update: Lyckades inte få Xarchon att bygga..

Ladda hem filen.
2. Packa upp.
3. Öppna MacOS X terminalen
4. skriv "cd" (bara cd) gör ett mellanslag
5. dra mappen till cd raden och släpp. Tryck return.
6. skriv ./configure och sen return.
7. Vänta
8. När det är klart så du kan skriva igen. Skriv då "make" (bara make)vänta tills det är klart.
9. Skriv "make install" (bara make install) vänta (kan ta ett tag)
10. Skriv "rehash" sen return.
11. Skriv setenv DISPLAY ´localhost:0.0´
12 Tryck på return och sen skriv xarchon

Har inte testat med xarchon dock.. Men det är bara att pröva på

Ungefär så gör du i allmänhet med Xwin program för att "bygga dom" sen om det fungerar eller ej.. Ja det är en annan femma

Men i överlag så fungerar det bra med GTK baserade program (GTK är ett funktionsbibliotek för utseende och programfunktioner)

Ciryon, rätta mig om jag har fel. Är ingen *-nix expert direkt..

[ 08 Januari 2003, 19:09: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-09 07:42

Hur är X11 tänkt att fungera igentligen?
ska de ligga igång helatiden eller ska de stänga av sej?

för när jag startar de så händer följande: den startar, och efter ett tag så startar även kde3 men sen stängs ju allt bara ner?

Så man inte kan starta progs från x11, eller ska man använda vanliga terminal till att starta program sen?

Första gången startade jag xmms från consollen i x11 och se funkade fint, men de startade jag innan kde hade laddat så de stängdes också av sen när x11 quitade

Det här kommer *definitivt* att Switcha min Linux-granne!

[kollar efter billig Mac åt honom]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Hur är X11 tänkt att fungera igentligen?
ska de ligga igång helatiden eller ska de stänga av sej?

för när jag startar de så händer följande: den startar, och efter ett tag så startar även kde3 men sen stängs ju allt bara ner?

Så man inte kan starta progs från x11, eller ska man använda vanliga terminal till att starta program sen?

Första gången startade jag xmms från consollen i x11 och se funkade fint, men de startade jag innan kde hade laddat så de stängdes också av sen när x11 quitade

Well, du har antligen installerat X86free från fink innan?

Gå hit -> *peka* http://fink.sourceforge.net/doc/x11/inst-xfree86.php#apple-binary

Tills någon visar hur man kan skicka parametrar till applicationer från finder, kan man köra

/Applications/X11.app/Contents/MacOS/X11 --xquartz-be-xinit -keymap /System/Library/Keyboards/Svenska.keymapping

Från terminalen (utan att startat X alltså), För att få hyfsat svenskt tangentbord (inga åäö!)

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-11 01:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tompab:
Är det bara jag som har problem med att de nya xterm fönstren hamnar under menyraden så att man inte kan flytta dem?

Ibland skall man ha tur, jag tog precis en sväng förbi Mac OS X Hints och såg följande:

Citat:

quote:If you had a pre-existing XDarwin or Fink installation you must delete ~/.xinitrc or change the window manager in it to "exec quartz-wm" If you don´t it will start up with an xterm with no boundary that is partially under the menu bar.

[ 11 Januari 2003, 01:14: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

Tack! funkade super. 99mac är guld.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-10 23:10

Apple uppdaterar X11

Apple har släppt en ny version av deras version av X11. Version 0.2 innehåller massor med godis.

Nyheter i 0.2:
Support for Gnome, KDE hints

Application windows now cascade instead of piling on top of each if they do not have an explicit placement policy

Added /usr/include/X11 and /usr/lib/X11 symlinks

Menu in the Dock now shows a list of X11 windows.

Support for Copy & Paste working with other window managers.

No-click-to-focus option : ?defaults write com.apple.x11 wm_ffm true?

Support for move window events from CodeTek´s VirtualDesktop

Support to respect the Mac OS X´s International keyboard mapping.

Keymappings from /System/Library/Keyboards.

Support for -iconic. E.g. xterm -iconic now puts the xterm into the Dock on launch.

New preference options to control xauth usage

Bug fixes and other feature enhancement

Saxat från Apple

Nu med den nya versionen av X11 är det lättare med svenskt tangentbord. Gör så här

Öppna filen /etc/X11/xinit/xinitrc

Ta bort tramset längst ner om twm (som är världens fulaste fönsterhanterare) och skriv till

exec quartz-wm

för att få å,ä,ö skriver du också till

stty -istrip

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Nu med den nya versionen av X11 är det lättare med svenskt tangentbord.

Tusen tack.

• Oregistrerad
  • 2003-02-11 17:33

Jag förstår inte ett skit av X11....jag får bara igång typ xclock å de programmen men inget spel jag laddar ner, t. ex. Xrally. det där xarchon fick jag inte heller att fungera, där stod bara såhär i slutet:

checking for X... no
checking for XOpenDisplay in X library -lX11... no
configure: error: Need X11; perhaps try/adjust --x-libraries

ska man lägga mapparna på nåt skilt ställe eller har jag glömt att installera nåt?

Ok, vad har man för nytta av X11? Vad använder ni det till? Kan man köra typ KDE 3.0 osv?

OT: är det någon som kört YDL på en iBook (den senaste)? Får bara 8 bitars färg..

Hej!
Försöker få till svenska tecken (åäö) med X11. Det går inge vidare... Jag har skapat en .xinitrc fil i min hemkatalog. Där har jag fixat till så jag använder quartz fönsterhantering och det fungar bra. Men det går sämre med tangentbordet. Jag har provat Ciryons tips och lagt in "stty -istrip" i min .xinitrc fil, men inget hände. Enligt apple kan man använda
sökvägen "/System/Library/Keyboards/Svenska.keymapping" för att få stöd för svenskt tangentbord. Men hur skriver man in sökvägen och var?
Mvh
Jörgen

Bevaka tråden