Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan tänkas komma i januari?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag vill ha nya modeller av PowerMac G5 å byter ut 2.0an och 2.5an..
Jag ska köpa mig en G5:a så jag önskar bara detta

Jag önskar detsamma

Skulle verkligen vilja att de löste airport express prylen så att jag som bor i hus kan dra nytta av den, idag får man springa upp o ner i trappan för att byta låt, visserligen bra för motionen men ej kul vid eventuell fest eller enbart avkoppling i soffan, ok visst det finns varianter för detta men de är inte så bra som de kan bli.

Apple får gärna i samma veva göra ett klokt mediacenter.

Detta tycker jag definitivt är intressant.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=745

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-15 20:05

Ren spekulation, men det känns som om PowerBook 12" måste bli en mer "proffsmaskin" jämfört med iBook 12". G5-processor eller dual core G4, PCMCIA-plats , skärmen är visst inte helt perfekt (kan 13" Widescreen dessutom vara ett alternativ?), erbjuda upplyst tangentbord.

På PB17"-sidan: Skulle det gå att klämma in 2HD i PowerBook 17"? Eller skulle det vara meningslöst? Och varför inte ett fullstort tangentbord på PB17"?

iBook har ju blivit mer och mer strömsnål, och jag tycker det är helt rätt väg att gå.
iBook = lågt pris och bullerfri. Viktigast enligt mig.

Om nu PowerBooken blir en så pass mycket snabbare och bättre dator får Apple förbättra iBooken på följade punkter: mini-DVI, möjlighet att ha datorn helt stängd men ändå ha den på (dvs arbeta med extern skärm) samt varför inte ta bort upplösningsbegränsningen på externa skärmen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 15:56

Tror det blir iPod för hela slanten..

Med tanke på en billigare iPod så borde en kontrapart vara given, en slags iPod video. Och med det.. så kommer video-on-demand givetvis som en ny inkomstkälla i samma stil som iTunes Music Store. Att tekniken är möjlig att implementera i sig, har t.ex redan Archos bevisat.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 21:03

Jag hoppas på en LightMac, som PowerMac fast med ungefär samma prestanda som en imac.

;P

Ursprungligen av oggee:

Jag hoppas på en LightMac, som PowerMac fast med ungefär samma prestanda som en imac.

;P

Lär inte komma eftersom en bantad Powermac G5 med iMac prestanda redan finns. En G5 eMac däremot borde dock dyka upp relativt snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-07 18:32
Ursprungligen av oggee:

Jag hoppas på en LightMac, som PowerMac fast med ungefär samma prestanda som en imac.

Du menar alltså den PowerMac G5 1x1.8 GHz som redan finns?

Nej nu är det dags å pensionera 2.0 ghz:aren och lansera en ny toppmodell som är snabbare än 2.5 ghzaren.. får man tippa på 3.0 och 3.2? eller kanske rent av 2.8 och 3.0?

Enligt http://buyersguide.macrumors.com/ så ska man inte köpa en Powermac G5 eftersom uppdateringar är nära..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 14:20

Jag hoppas på en iBook G4 12" med SD som standard. Och något nytt tillbehör till iMac G5.

Snabbare Power Mac står som högst på min lista.
Gärna Dual 3Ghz eller ännu snabbare, bättre grafik, DVD brännare med dubbla layers, 2st Firewire 400 portar bak.. för oss som kör dubbla Cinema så kan man inte få Firewire i båda skärmarna eftersom kabeln från dosan inte räcker till fronten på G5:an... lite konstigt att de itne tänkte på göra den längre eller sätta dubbla 400 portar bak hade ju inte skadat.

Ursprungligen av motif:

Snabbare Power Mac står som högst på min lista.
Gärna Dual 3Ghz eller ännu snabbare, bättre grafik, DVD brännare med dubbla layers, 2st Firewire 400 portar bak.. för oss som kör dubbla Cinema så kan man inte få Firewire i båda skärmarna eftersom kabeln från dosan inte räcker till fronten på G5:an... lite konstigt att de itne tänkte på göra den längre eller sätta dubbla 400 portar bak hade ju inte skadat.

Jag önskar oxå snabbare PowerMacar..

Ursprungligen av motif:

Snabbare Power Mac står som högst på min lista.
Gärna Dual 3Ghz eller ännu snabbare, bättre grafik, DVD brännare med dubbla layers, 2st Firewire 400 portar bak.. för oss som kör dubbla Cinema så kan man inte få Firewire i båda skärmarna eftersom kabeln från dosan inte räcker till fronten på G5:an... lite konstigt att de itne tänkte på göra den längre eller sätta dubbla 400 portar bak hade ju inte skadat.

När släpptes nya PowerMacs i januari/februari senast? Dagens PowerMacar släpptes väl i somras, och de före denna release var väl hösten/vintern 2003 va (första Dual 1.8)? Nån som kommer ihåg?

Ursprungligen av Killergull:

När släpptes nya PowerMacs i januari/februari senast? Dagens PowerMacar släpptes väl i somras, och de före denna release var väl hösten/vintern 2003 va (första Dual 1.8)? Nån som kommer ihåg?

Du hittar alla produktsläpp i MacRumors: Buyer's Guide, ett givet bokmärke för den macintresserade. Där kan du se att de senaste släppen av PowerMac varit:

2002: januari och augusti
2003: januari, juni och november
2004: juni

Lär väl knappast hända något med iBook eftersom de är nya nu. eMac lär ju komma innan dess, eller iaf inte då (i så fall senare). Blir säkert PowerMac och PowerBook eftersom dessa inte kommer komma i år. Och så xServe. Frågan är bara vad som sitter i dem. Man kan ju alltid drömma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 17:00

Skulle gärna se riktigt rejäla grafikkort, Powerbook-uppdatering och iPod Micro.

Jag hoppas på Powerbook G5 - skulle vara en riktig höjdare.

Ska vi ses på keynote-visning i Stockholm den 11:e klockan 18.00? (se separat tråd i lokala forum -> Stockholm)

Ursprungligen av Björnström:

Jag hoppas på Powerbook G5 - skulle vara en riktig höjdare.

Hoppas kan man ju alltid, men *tror* du verkligen på det? Ligger inte det ännu lite längre fram i tiden? Hittills har en PowerBook G4 med den där dual core-varianten av G4 verkat troligare.

Annars tror jag på iPod "micro" och den där breakout-boxen. Kanske en ny PowerMac även om keynote-presentionerna i januari de senaste åren varit konsumentdatorer (iMac 2004 och 2003 har jag för mig) och PowerMac efteråt några veckor eller månader senare.

Ursprungligen av Adrian B:

Hoppas kan man ju alltid, men *tror* du verkligen på det? Ligger inte det ännu lite längre fram i tiden? Hittills har en PowerBook G4 med den där dual core-varianten av G4 verkat troligare.

Annars tror jag på iPod "micro" och den där breakout-boxen. Kanske en ny PowerMac även om keynote-presentionerna i januari de senaste åren varit konsumentdatorer (iMac 2004 och 2003 har jag för mig) och PowerMac efteråt några veckor eller månader senare.

TÄNK OM!!! det inte lanseras några nya Powerbooks på Macworld.. hehe vilket sur stämning det skulle bli då

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

TÄNK OM!!! det inte lanseras några nya Powerbooks på Macworld.. hehe vilket sur stämning det skulle bli då

Bland vissa blir det alltid sur stämning ändå, oavsett vad Jobs lanserar så låter det "för dyrt" och "jag är så besviken" osv. Förhoppningar är ok, men att ha massor av förväntningar är bara dåligt. Hänger man med i ryktessvängarna strax innan så brukar det mesta läcka ut i förväg (men inte alltid, se nedan).

Ibland har Apple medvetet valt att *inte* lansera en ny produkt för att det skulle ta fokus och [media]uppmärksamhet från andra produkter. I januari 2003 så lanserades nya PowerMac-modeller mindre än tre veckor efter MWSF-keynoten.

Under den keynoten hade Apple ytterst oväntat lanserat nya PowerBook-modeller som inga ryktessajter hade förutspått, de flesta hade trott på iMac-uppdatering (fast inte Think Secret som, som enda sajt, sa att de var 100 procent säkra på att det *inte* skulle lanseras någon iMac/eMac).

Så vad jag försöker säga (tror jag ) är att inget är säkert, förutom att Apple antagligen inte lanserar allt på en gång.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-21 22:22
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

TÄNK OM!!! det inte lanseras några nya Powerbooks på Macworld.. hehe vilket sur stämning det skulle bli då

svär inte..!

En iNewton borde komma... Tycker lilla jag i alla fall

Ny iPod (billigare än iPod mini) iPod Micro kanske?

Nytt iLife paket inkl nya tillbehör.

23" iMac G5

Powerbooken kommer i maj/juni! Säljstart i juli!

Enligt Appleinsider är efterfrågan för Powerbooks just nu extremt låg, så något kommer nog Apple göra. Oavsett om det bara är en liten speedbump eller en helt ny linje.

Ipoden är stort för Apple, därför är jag nästan övertygad om att de kommer smida medan guldet är varmt så att säga. Ipod micro låter troligt, det segmentet behöver de erövra. Frågan är om de kommer med någon storebror oxå, eller om man får se ipod photo som en sådan.

ipod Video hmm jag är tveksam, enligt en undersökning så är intresset för det rätt svalt även om det vore rätt coolt, men jag tror dock att det är mer nyhetensbehag att kunna se på film på 2-4" skärm. För vad exakt kan man titta på i en sådan utan att vara direkt olaglig, och utan att en massa tid går åt för att få filmerna i rätt format och storlek?

Däremot MÅSTE det komma något som gör Airport express riktigt användbar, frågan är vad.

Ett nytt ilife och framförallt Garageband vore trevligt.

Sen vore det trevligt om Apple kom med något överraskande nytt som vi inte diskuterat här

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-27 11:18

Jag hoppas på rundade handtag på PM G5. Man får rejält ont i händerna vid hantering av eländet.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 13:43

Jag tycker det vore helt underbart med ett bluetooth-tillbehör till ipoden:

En mojäng liknande iTrip som man sätter fast på iPoden. Till den kopplar man ett headset/handsfree. Man har en parkoppling mellan sin bluetooth-mobil och iPoden. När jag inte pratar i telefon, använder jag lurarna i headsetet till att lyssna på musik från iPoden. Om det ringer bryts musiken och jag kan prata i telefon med samma headset.

Jag gillar inte att "välja" mellan att använda telefonheadset och iPodlurar när ska ut och cykla. Väljer jag iPodlurar blir det ett himla meck så fort det ringer i telefonen. Använder jag headset till telefonen hänger det på att det är nåt bra på radion, annars känns det ganska meningslöst om det inte ringer en massa.

Sony Ericssons HBM-30 är en bra idé, men tänk att strippa den och ersätta dess mp3-spelare med en iPod. Lägg till FM-radio och vi har ett supertillbehör!

Ja bluetooth är ju strömsnålt oxå.

Ursprungligen av draags:

Ja bluetooth är ju strömsnålt oxå.

BT parkopplad med Salling och iTunes drar ur batteriet på min T630 på ett dygn.

Bevaka tråden