Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att öppna .ai-filer! (?)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis bytt till Mac och brände av alla mina Illustrator-filer innan jag gjorde mig av med PCn.. Nu är det bara så att jag bara kan öppna .ai-filerna på PC -datorer och inte på min Mac(?)
Är det någon som vet vad som är problemet?
Tacksam för svar!

vad händer när du försöker öppna dem? Visas de med illustrator-ikon?

åh, äntligen nån som svarar! jag håller på att bli galen.. nej, alla filer som jag hade brända på cd från min gamla PC och som jag kopierat in på Macen har bara ett tomt ark som symbol.. däremot de exempelfiler som följer med Illustrator funkar perfekt och det går även att göra nya illustrationer och spara.. det är som sagt bara mina gamla "PC-illustrationer" som inte funkar..
jag testade att skicka en av dom till en kompis som har PC och han hade inga problem med att öppna filen(?)

Om du startar illustrator och väljer "Öppna" från Arkiv-menyn, funkar det då?

nej, inget funkar tyvärr.. kan det vara så att när jag brände så kom det med någon liten "PC-rest" på skivan som gör att filerna fick fel format eller nåt?

Håll nere Cmd+Alt-tangenterna och dra och släpp filen på illustrator-ikonen i dockan. Får du något felmeddelande då?

Annars skulle jag rekommendera att du ominstallerar Illustrator. Vilken version har du, och vilken version hade u PC:n?

det står "can't open the illustration. could not complete the requested operation.".. jag hade vers. 10 på PC och har det även nu på Macen..

det konstiga är att en kompis skickade en Illustrator-fil till mig som han gjort på sin PC och den funkade(?)..

när han öppnar min .ai-fil på sin PC så går det att öppna den men det står "The embedded color profile in this document will be discarded, because youre Color Settings are configured fore Adobe Illustrator 6.0 Compatible color management. Embedded: Adobe RGB (1998)" innan den öppnas.. vad betyder det? kan det ha någonting tt göra med att jag inte kan öppna filerna i min Mac?

Nej, det där är bara olika inställningar för färghantering, iom att han emulerar ill 6 (så kör jag också för övrigt), så sker ingen färghantering alls och ev. inbäddade profiler slängs.

Har du testat direkt från cd eller kopierar du till hd först? Vet inte om det spelar nån roll, men har man bränt filer på pc så brukar de alltid få attributet skrivskyddad.

Installera om Illustrator från originalskivorna och se om problemet kvarstår.

HAr du en nyare version på pc:n och en äldre på macen kanske?
På PC:n exportera dina filer som "illustrator Legacy"-filer och försök att öppna dem på Macen sedan.

Jag tycker det låter som att det är skivan som är korrupt på något vis. Har du något annat på skivan som du kan testa att det funkar? (läses i sin helhet etc)
Tar det ett tag innan skivan dyker upp på skrivbordet efter att du matat in den?

Jag hade Illustrator 10 på PCn och samma på Macen.. Jag har testat att öppna både från hårddisken och från cd men inget funkar.. alla andra filer i andra format funkar på cdn..
Jag testade att skicka en .ai-fil till en kompis och bara som ett test så öppnade han den, kopierade innehållet, stängde programmet, öppnade programmet igen, klistrade in banorna, sparade som en ny fil och skickade tillbaks den till mig, det funkade! Så det verkar som att jag måste göra så med alla bilderna.. puh!

prova och spara om dem till .EPS filer

1
Bevaka tråden