Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker en mappfunktion..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 02:27

Hej!

Jag undrar.. Kan man fixa en funktion (Folder Action?) som fungerar såhär:

Man märker upp X antal filer i Finder, ctrl-klickar (högerklickar), väljer "include in folder" - eller vad man nu ska kalla det.
Vad som ska hända nu, är att de objekt man valt hamnar i en ny mapp man sedan kan namnge. Detta istf att skapa en mapp först och sedan dra ner filerna där..

Har ingen saknat det här? Är jag ute och cyklar?

::hicke

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-23 02:53

Vad är ett mappkommando?

• Medlem
  • 2004-12-23 04:49

Jag är också intresserad av att veta hur man gör.
Förmodligen så är det en Symbolic link som ska göras, men jag vet inte hur man knyter in flera kataloger.
Om det är någon som kan detta och svarar så har jag en följdfråga. Kan man göra så att denna "Symboliska länke" knyter till sig kataloger från olika diskar ?

Något i den här stilen då kanske?

Det bifogade lilla scriptet som jag totade ihop funkar som jag uppfattade att du ville ha det.

Lägg scriptet i scriptmenyn, eller dra en genväg till det till verktygsraden i ett finderfönster. Vill man ha det i en kontextmeny måste man ladda hem den lilla kontextmenypluginen "BigCat" och anpassa scriptet något

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-24 01:46
Ursprungligen av hicke:

Man märker upp X antal filer i Finder, ctrl-klickar (högerklickar), väljer "include in folder" - eller vad man nu ska kalla det.
Vad som ska hända nu, är att de objekt man valt hamnar i en ny mapp man sedan kan namnge. Detta istf att skapa en mapp först och sedan dra ner filerna där.

Det är iofs inte så omständligt att markera sina filer, högerklicka på Kopiera och sedan klistra in filerna i den nya mappen där man vill ha dem. Nu är det iofs inte lika smidigt som ditt förslag, men det håller nere komplexiteten i kontextmenyn. Och med Rickards AppleScript så verkar det ju redan fungera, om man så vill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-25 23:04

Om man sitter och sorterar bilder eller andra stora mängder filer, kan det vara skönt att märka upp dem och SEN skapa en katalog baserat på det man 'selectat'.

Richard: Ditt script var precis vad jag behövde. tack!

1
Bevaka tråden