Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diaskanner

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 20:04
Ursprungligen av scooterbabe:

Ovanstående håller inte riktigt. Jag har en enklare negativscanner, 2880 dpi, med enbart usb. Den tar 6 negativ i en remsa och 6 st i hög upplösning tar väl 10 min, ca, att dra genom. Men faktum är att bilderna scannas och förs över snabbare än jag hinner retuschera bort damm och repor.

Om vi tänker oss en scanner med automatisk dammretuschering, och att vi använder vuescan där man kan spara profiler för olika filmtyper och tillverkare samt att ev retuschering sker då bilden faktiskt ska användas, så får man in en rulle i timmen, lite drygt. Men under tiden kan man städa lägenheten, arbeta i andra program vid datorn, hänga på 99mac, och egentligen bara skifta negativremsa var 10:e minut.

Vilken scanner klarar 6st högupplösta på 10min?
mvh

  • Medlem
  • 2004-12-11 19:18

Borde inte resultatet om man macrofotograferar mot ett ljusbord med en 20D bli ungefär lika bra som en billig scanner? Jag föreställer mig att man kan göra en smart lösning som kan "scanna" en bild i minuten. Det finns specialoptik för ändamålet också.

Är jag korkad nu? Jag vet att den metoden brukade användas för att kopiera dia analogt i vilket fall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-11 19:22

Det funkar säkert till en viss nivå vad det gäller resultatn om det gäller dia, William har neg vad jag förstår. Sitta och invertera 18000bilder i PS?
Nä detta är ingen lysande ide varken för dia eller neg. För dåligt resultat.
mvh

  • Medlem
  • 2004-12-11 19:26
Ursprungligen av miri:

Det funkar säkert till en viss nivå om det gäller dia, William har neg vad jag förstår
mvh

Ah... det har du nog rätt i.

En sak att tänka på i vilket fall kan vara att man kanske inte behöver korrigera alla bilder direkt. Om det är för arkivering, så är det kanske smartare att göra bildkorrigering när/om man ska titta på, eller använda bilderna. Jag har mycket svårt att föreställa mig att man verkligen har ett reellt behov av alla bilderna genast (om någonsin).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-11 19:30
Ursprungligen av stfm:

Ah... det har du nog rätt i.

En sak att tänka på i vilket fall kan vara att man kanske inte behöver korrigera alla bilder direkt. Om det är för arkivering, så är det kanske smartare att göra bildkorrigering när/om man ska titta på, eller använda bilderna. Jag har mycket svårt att föreställa mig att man verkligen har ett reellt behov av alla bilderna genast (om någonsin).

Okej ingen korrigering. Prescan + huvudscanningen går som snabbast utan filter på ca 1.5 min. Sätta i film,dra in nästa ruta , spara ner till disk ca 1.5 min = 3min (LS 4000)
Som bäst med nerklippta neg om 6 ca 15-18 bilder / timma
Nu är vi nere i 125 dagar arbetande 8 timmar om dagen, kan säkert få ner det ytterliggare några dagar
mvh

Senast redigerat 2004-12-11 19:44

Jag har en Scan Dual, en av de enklare från Minolta. Jag trivs med den bortsett från att jag saknar dammborttagning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 22:10
Ursprungligen av scooterbabe:

Jag har en Scan Dual, en av de enklare från Minolta. Jag trivs med den bortsett från att jag saknar dammborttagning.

Utmärkt scanner, men inte får du ut de bilder som du skrev under en viss tidsrymd.

Vad jag försöker förklara för William (som jag träffade första gången-96) är att det kommer ta en h......massa tid att scanna in de bilder som var tänkt.

Därav de något "roliga räkneexempel" från en bordsscanner

mvh

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-05 17:55
Ursprungligen av scooterbabe:

Jag har en Scan Dual, en av de enklare från Minolta. Jag trivs med den bortsett från att jag saknar dammborttagning.

OK. En sista fråga innan jag trycker på köpknappen för en Collscan 5000 ED;

Har den automatisk dammborttagning? Jag försöker kolla specarna, men vet inte riktigt hur det funkar och vad termen är på engelska...

Ursprungligen av William Naversten:

OK. En sista fråga innan jag trycker på köpknappen för en Collscan 5000 ED;

Har den automatisk dammborttagning? Jag försöker kolla specarna, men vet inte riktigt hur det funkar och vad termen är på engelska...

Den har dammborttagning. Tekniken heter Digital ICE följt av ett nummer. ICE4 i detta fall som verkar vara den senaste versionen av tekniken. Om inte scannern är för rent professionella ändamål så tycker jag du ska köpa en LS-50 istället för en LS-5000ED. Då du säger att du inte är speciellt hemma på scanningsområdet så tycker jag det är onödigt att du lägger 10 000:- extra på kapacitet du säkerligen inte kommer att nyttja. Den bildkvalitet du får från en 5-6000:- scanner kommer att räcka gott och väl för dina ändamål. Om det inte spelar någon roll ekonomiskt tycker jag det är bättre att skänka de överblivna slantarna till behövande i Sydostasien och ändå få en fin scanner.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-05 18:55
Ursprungligen av mrsandin:

Om inte scannern är för rent professionella ändamål så tycker jag du ska köpa en LS-50 istället för en LS-5000ED. Då du säger att du inte är speciellt hemma på scanningsområdet så tycker jag det är onödigt att du lägger 10 000:- extra på kapacitet du säkerligen inte kommer att nyttja. Den bildkvalitet du får från en 5-6000:- scanner kommer att räcka gott och väl för dina ändamål.

Tja, den kostar just 910 dollar *6,82= 6200 kronor i staterna. Plus moms i tullen och frakt... Tack för infon.

Nej, i allra högsta upplösning tar det säkert dubbla tiden, och visst tar det tid. Men samtidigt är det ett roligt arbete, känns lite som ett hantverk, med tanke på hur svårt det faktiskt är.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 00:20
Ursprungligen av William Naversten:

1) Finns det en iPhoto for dummies? Skall erkänna att jag inte börjat sätta mig in i programmet. Det viktiga är a) att fotona lagras och namnges logiskt och hierarkiskt b) att formatet och upplösningen är BRA och LÅNGLIVAT och kan användas framöver.

Kanske någon redan nämnt detta, men iPhoto gör du bäst i att glömma. Titta på iView Media Pro, Portfolio och de professionella alternativen istället. Personligen håller jag iView som storfavorit.

Jag skulle också låta bli att hires-skanna alla rullar/rutor direkt (pust:)). Kanske också påtalats innan, men ett alternativ är att flatbäddsskanna/fota kontaktkartor som du klipper upp och indexerar i tex iView. Det går snabbare och du kan strunta i damm/repor samt individuella settings för varje ruta. När du sedan vill printa A3-kopior så letar du upp ditt aktuella neg/dia, blåser rent, hires-skannar och retuschar. 100% synkning mellan metadata i iView och det fysiska fotoarkivet hjälper i "leta upp"-momentet.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 06:54
Ursprungligen av PJ Utsi:

Kanske någon redan nämnt detta, men iPhoto gör du bäst i att glömma. Titta på iView Media Pro, Portfolio och de professionella alternativen istället. Personligen håller jag iView som storfavorit.

Jag skulle också låta bli att hires-skanna alla rullar/rutor direkt (pust:)). Kanske också påtalats innan, men ett alternativ är att flatbäddsskanna/fota kontaktkartor som du klipper upp och indexerar i tex iView. Det går snabbare och du kan strunta i damm/repor samt individuella settings för varje ruta. När du sedan vill printa A3-kopior så letar du upp ditt aktuella neg/dia, blåser rent, hires-skannar och retuschar. 100% synkning mellan metadata i iView och det fysiska fotoarkivet hjälper i "leta upp"-momentet.

Det här lät som en bra arbetsmetod tycker jag. Det är väl tveksamt om man kommer att vilja ha alla bilder i perfekt form. Nu får man koll på vad man har och kan koncentrera sig på eventuella nya rullar i första hand.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-12-24 09:29

Julefrid på er alla och tack för alla goda råd. Jag har bestämt mig för att köpa en skanner (Nikon 5000) och sätta igång och prova. Det finns ett och annat i era tips ovan som fått mig att tänka till lite. Förmodligen blir jag selektiv i vad jag vill skanna in. Men som Scooter skrev så kan man ofta göra saker simultant med skanningen, som tur är...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-24 10:43

Lycka till med Scanningen William och god Jul fran Barcelona
mvh

Hej William,

Jag är säker på att du blir nöjd merd resultatet från en Nikon Coolscan 5000. Om du funderar på att importera, så är Tyskland kanske ett bra alternativ. Om du har tur kanske Silverfast Ai är bundlad.

Själv har jag använt en Nikon Coolscan 4000 några år och är mycket glad för resultatet. Min scanner kom ursprungligen från Tyskland och då följde det med Silverfast Ai 5.0, Silverfast HDR 5.0 och FotoStation 4.5. Silverfast Ai har jag uppgraderat till 6.0.
Jag är imponerad av hur enkelt det är att få fram bra bilder snabbt med Silverfast jämfört med Nikons eget scanningprogram. Rekommenderas!

Silverfast Ai är ett kraftfullt automatiserat scannerprogram med många inställningsmöjligheter om man ändå behöver det.
En nackdel med Silverfast, förrutom priset, är att man betalar per scannertyp. När man väl är tillvand och skaffar en ny scanner får man betala på nytt och dom verkar sätta priserna efter hur dyr scannern är, vilket jag tycker är väl girigt.

Ett bra alternativ till Silverfast som tidigare nämnts är Vuescan. Jag skaffade det till min förra filmscanner och är nöjd med det också. Numera kör jag mest Silverfast Ai, men vid verkligt knepiga bilder går jag tillbaka till Vuescan som för mig är ett mera hands on program som kräver mera justeringar, men utan att kännas så förvirrande som Silverfast Ai kan göra när man pillar på alla dess kontroller.

Normala bilder kan bli nästan lika bra med båda programmen. Vuescan hade en nyans bättre dammfiltrering med ICE och IR-kanalen i scannern, senast jag jämförde. Dessutom finns tre olika filteringsstyrkor medan Silverfast Ai bara har en inställning. Trots detta kör jag oftast Silverfast Ai då den är lite bekvämare. På senaste tid har Vuescan fått mera automatik och möjligheter som jag inte provat, så se inte detta som en fullständig jämförelse utan bara som lite erfarenheter jag samlat på mig under åren.

När det gäller scanningsmetodik så håller jag med alla som rekommenderat att först bara scanna/spara i lägre upplösning, för att katalogisera på något vis, för att sedan koncentrera sig på de mera lovande bilderna. Du har ju så många bilder och alla kan nog inte vara toppbilder. Spara alla negativ på ett bra sätt så att du hittar bland dem för vidare digitalt mörkrummsarbete.

Från vad du skriver tror jag att du vill ha möjlighet till så bra resultat som möjligt för åtminstone vissa bilder. Om du skulle scanna alla dina negativ för den möjligheten kommer lagringsbehovet att vara större än vad andra sagt här.

Jag tror att de flesta som arbetar med avancerad bildbehandling håller med om att en råscannad bild om möjligt bör vara 48 bitar och inte 24 bitar, så att man inte riskerar att förlora eller förändra färginformationen när man senare filterar och manipulerar bilden i till exempel Photoshop. Man bör vänta så länge som möjligt med att omvandla från 48 till 24 bitar. (16 mot 8 bitar per färg)

En bild från en Nikon 5000 scannad i 4000 dpi med 48 bitars upplösning tar nästan 120 MB. En sådan fil kan visserligen komprimeras och expanderas förlustlöst, men det tar förhållandevis lång tid och frågan är om det är värt väntetiden mot vad lagringskapaciteten kostar idag.

Om du scannar alla dina bilder med denna upplösningen kommer resultatet att ta ganska stor plats. Ifall du kommer att vilja arbeta ordentligt med de bästa bilderna är det bättre att göra det när du väl skall slutprocessa bilden. Då spelar scanningtiden i högsta upplösning mindre roll eftersom du troligen kommer att arbeta betydligt längre med varje bild än det tar att scanna den.

Även om du är nybörjare nu kommer du att hitta metoder och sätt att locka fram fina bilder ur många negativ som du trott varit kass efter att ha sett pappersbilder från ett standardlabb. Att scanna med en filmscanner kan vara ett hantverk som hör ihopa med det fortsatta processandet fram till den slutliga bilden oavsett om den trycks, skrivs ut på en bra skrivare eller visas på skärmen.

Ett tips är att tänka igenom och planera ordentligt innan du börjar scanna så att allt blir väl katalogiserat och lätt att hitta i.
Metoder att göra bra bilder bättre i det digitala mörkrummet efter scanning eller digital forografering hittar man blnd annat i olika artiklar på http://www.luminous-landscape.com/

Lycka till med alla bilder.

Med dessa ord avslutar jag mitt första inlägg och ifall någon till äventyrs har orkat sig igenom all text hoppas jag att den kan vara till någon nytta.

God Jul Allihopa.

Ulf

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-12-25 01:50
Ursprungligen av Where?wolf:

Lycka till med alla bilder.

Med dessa ord avslutar jag mitt första inlägg och ifall någon till äventyrs har orkat sig igenom all text hoppas jag att den kan vara till någon nytta.

God Jul Allihopa.

Ulf

Oj. Vilket julklappsinlägg! Tusen tack! Jag inser att jag måste göra massinskanning med lite sämre upplösning för att i ett andra steg göra högkvalitativa skanningar av godbitarna. Om jag accepterar 20-30MB per bild, vilka inställningar/format skall jag begagna mig av? Tumregel?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-25 10:40

Du far alltid best resultat om du scannar in 100% , dvs velj ett ppital exv 2800, 4000.
Detta er bilden i faktiska pixlar och scannern scannar bettre i hela faktiska pixlar utan omrekning i nagon programvara.
Det har mao ingen betydelse om du veljer 300ppi , 96, ppi osv. Bildens faktiska pixlar delar du sedan i exv 300ppi/tum for tryck och far da storleken pa vad den tryckta bilden kan bli.

Angaende inlesingsprogram: Silverfast er ett mkt kompetent program , men dyrt, Vuescan er kompetent, bra och billigt. Samtidigt sa hjelper man Ed Hamrick att fortsatta sin utv pa programsidan.Fordelen med Vuescan er att programmet leser in mjukt och fint med ett flott histogram, ej klippt. Bilderna kan senare korrigeras vad det geller contrast/ljushet etc. All information finns med.

mvh (fran barcelona)

Senast redigerat 2004-12-25 11:01

För katalogisering räcker det gott med 24 bitars färg och att spara som jpeg. En bildfil från en 24 bitars 4000 dpi scanning tar ca 60 MB. Sparad som bästa jpeg, kvalité 10-12 i Photoshop, blir en sådan fil ca 5-10 MB stor och kan användas till det mesta som inte innebär avancerade manipulationer och finlir.
Jag tror det är det optimala formatet för vad du försöker göra om du ändå vill spara så mycket data och hårddiska är ju billiga nu för tiden. Glöm inte att hårddiskar går sönder. Det smidigaste är troligen att spegla ditt bildarkiv på en andra hårddisk för säkerhetens skull. Kostnaden är jämförbar med hur mycket det kostar att köpa CD-R-skivor och man slipper mycket hantering. Materialtekniskt är DVD-R/RW inte så säket som CD. Jag skulle själv vara tryggare med en extra hårddisk.

Den enda (oviktiga?) nackdelen med en sådan bildupplösning är att det kan bli lite tungt att öppna flera sådana filer i enklare bildprogram då de kräver mycket minne. Jag provade igår att visa lite bilder för min mamma av sådan storlek och typ igår på hennes gamla G3a med Graphic Converter och det var trögt. Att öppna varje bild tog ett antal sekunder.
Om du kör med något katalogiseringsprogram kan du söka och bläddra bland bilderna på ett smidigt sätt. För att få allt effektivt är det klokt att bestämma sig för lämplig metadata så att du lätt kan hitta bland negativen om du vill göra en fin scanning senare. Med ditt mål, med antal bilder, är iPhoto definitivt för klent. Kanske någon annan kan rekommendera ett bra program?

Hoppas på bra tips då jag själv ännu inte hittat något katalogiseringsprogram jag är helt nöjd med.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 13:02

Har med stort intersse läst denna diskussion. Jag har samma ambition som William, alltså scanna relativt mycket material. Att lämna in är uteslutet pga. av kostnaden. Alltså göra själv är det som gäller med alla "problem" det innebär. Vad jag skulle vilja veta är om någon av er har erfarenhet av Reflectas diascanner, DigitDia 4000, www.reflecta.de/Seiten/Start.htm - produkt - scanner

"På pappret" verkar den ju toppen.

/Urban

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-05 18:57

Beroende på programvara så tar en scanning med damm och repbortagning bra mycket längre tid. Här är Silverfast eller Vuescan att föredra framför Nikons egen programvara som är långsammare , plåttrig, och scannar in med högre kontrast. (klippt histogram)
mvh

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-05 19:41

Sorry. Hittade ett ännu billigare ställe. 874.99 dollar på bestpricecameras.com. Nu är ordern lagd. Borde bli cirka 900 dollar d v s 6100 kronor plus tullens momsfaktura = 1525 plus en hundring i "tullklarering" = under 8000 kronor inklusive moms. Bara som information. Jag skulle inte missunna en svensk lokal handlare en tusenlapp till - vilket det hade kunnat vara värt för lokal support, men prisskillnaden är bara *för* stor...

Ursprungligen av William Naversten:

Sorry. Hittade ett ännu billigare ställe. 874.99 dollar på bestpricecameras.com. Nu är ordern lagd. Borde bli cirka 900 dollar d v s 6100 kronor plus tullens momsfaktura = 1525 plus en hundring i "tullklarering" = under 8000 kronor inklusive moms. Bara som information. Jag skulle inte missunna en svensk lokal handlare en tusenlapp till - vilket det hade kunnat vara värt för lokal support, men prisskillnaden är bara *för* stor...

Håller med dig.. Till det priset så har du gjort ett bra köp. Men hade du handlat lokalt så hade den billigare modellen varit mer ekonomisk i längden!

Hoppas du blir nöjd med scannern!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-05 21:21

och voltalet?
Mvh

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-05 22:47
Ursprungligen av miri:

och voltalet?
Mvh

Miri! Inte skrämmas så!

Jag trodde i min enfald att alla prylar de senaste fem åren var 100-240V men greps en sekund av skräck eftersom Apple på ren jävelskap har utrustat senaste iMac G5:an med 115V i USA och 230V i Europa för att undvika snedimport. Efter två skräckfyllda minuter hittade jag en spec på nikonusa.com med 100-240V. Pust...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-01-05 23:27

Jag har också börjat planera för att digitalisera alla mina diabilder. Men efter att ha testat ett par olika Minolta-skannrar (heter det så på svenska) har jag insett att det tar alldeles åt skogen för lång tid.

Så jag (som också har en 20D) har börjat att fotografera av bilderna i en diaduplikator. Testkörde lite häromkvällen och körde igenom ungefär 800 bilder på 4 timmar. Inte lika bra resultat som via en skanner men tillräckligt bra för mina behov. Tidsvinsten är ju inte att förakta...

Jag tänker fotografera igenom hela samlingen av dia och sedan piffa till bilderna i Photoshop när jag behöver dem. Syrran fyller 40 så småningom och då får jag leta fram lite 70-talsbilder och fixa till ett fint bildspel t.ex.

Hasse

PS. En sån här diaduplikator har jag till mitt förfogande.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 12:59

William,

Hur har det gått?

Köpte du en LS 5000 från bestpricecameras.com?
Har du fått leverans?
Vad kostade det utöver priset, frakt, moms osv.
Köpte du några tillbehör, typ SF-210 för dia eller IX-240 för APS? Om ja, vad var priset?

Något att tänka på om man tänker göra samma som du?

Hoppas du har tid med lite info från själva köpet.

/Urban

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-17 13:37
Ursprungligen av urbfre:

William,

Hur har det gått?

Köpte du en LS 5000 från bestpricecameras.com?
Har du fått leverans?
Vad kostade det utöver priset, frakt, moms osv.
Köpte du några tillbehör, typ SF-210 för dia eller IX-240 för APS? Om ja, vad var priset?

Något att tänka på om man tänker göra samma som du?

Hoppas du har tid med lite info från själva köpet.

/Urban

Har precis faxat över kopia av kreditkort och leg, lite försenat, så jag får vänta en vecka eller så...

/William

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-17 18:21
Ursprungligen av William Naversten:

Har precis faxat över kopia av kreditkort och leg, lite försenat, så jag får vänta en vecka eller så...

/William

Hmmm... Fick telefonkontakt idag. De verkar vara skojare... Billigt grundpris, men nu jiddrade de om 1) Separat garanti på 1, 2 eller 3 år 2) OM jag ville ha en hållare för negativremsor. Det måste väl ändå INGÅ????? Vet någon vad som finns i paketet? Jag lär vända mig till annan återförsäljare...

Ursprungligen av William Naversten:

Hmmm... Fick telefonkontakt idag. De verkar vara skojare... Billigt grundpris, men nu jiddrade de om 1) Separat garanti på 1, 2 eller 3 år 2) OM jag ville ha en hållare för negativremsor. Det måste väl ändå INGÅ????? Vet någon vad som finns i paketet? Jag lär vända mig till annan återförsäljare...

Negativhållare ingår alltid med filmscanners. Och garantitiden är 1år, det dom snackar om är säkert en förlängning av garantin som man får betala för.

Ska du handla i USA så håll dig till de stora seriösa handlarna t.ex. www.bhphotovideo.com. www.adorama.com

Många av de billiga handlarna är precis som du säger skojjare som inte säljer om man väljer att ej köpa en massa tillbehör. Ungefär som att en bilhandlare säljer en ny bil helt utan däck och fälg till ett kanonpris. dvs bilen går inte att köra.

Bevaka tråden