Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte bara spel som går sämre på Mac...

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Neeeeeeej!
Varför?!

Vi har en blå & vit G3a (400 MHz processor, 640 MB minne, ATI Radeon 7000 64 MB videominne) som står i vardagsrummet för att kunna spela upp musik och kolla på film på den via teven.

Den kör Mac OS X 10.3.7 och vi använder VLC version 0.8.1 för att spela upp filmerna. Det funkar fint för det mesta, men de lite tyngre filmerna klarar datorn inte av. På vissa ställen börjar bilden och ljudet hacka och "computer too slow?" kommer upp.

PC-nissarna i lägenheten tyckte det var kass och jag sa "försök göra samma sak med en motsvarande PC och Windows XP så får vi se".
De trodde det skulle vara lugnt.

Jag testar:
Installerar Windows XP (SP2) på en skruttig Fujitsu-dator med Pentium II processor på 400 MHZ, 192 MB minne, GeForce 2 MX 400 med 32 MB videominne. Laddar hem VLC 0.8.1 för Windows. Samma film som hackar järnet på Macen spelar upp klockrent på PCn.

Neej!
Har inte erkänt för de andra i lägenheten än. Vill inte att en PC ska stå som stolt mediaspelare i vardagsrummet. Har någon en billig processoruppgradering att sälja till en blå & vit G3a?

Nåväl. Tigern kanske kan göra under... (antagligen inte )

Gott nytt år till alla hursomhelst!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 11:54
Ursprungligen av star-affinity:

Jag testar:
Installerar Windows XP (SP2) på en skruttig Fujitsu-dator med Pentium II processor på 400 MHZ, 192 MB minne, GeForce 2 MX 400 med 32 MB videominne. Laddar hem VLC 0.8.1 för Windows. Samma film som hackar järnet på Macen spelar upp klockrent på PCn.

Hehe, klassiker.

Innan du köper uppgradering, testa att rensa & röj (optimeringar, rensa språkfiler, stäng av skuggor, ren install., m.m.m.m., finns trådar om detta) så mycket som möjligt i OSX & försök igen...har för mig att jag läste att 0.8.1 drog mer kraft (?), osäker...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 12:19

Du kan väl ge VCL lite högre prioritet då (renice) så blir förhållandena lite mer pezemässiga oxå...
(...eller ställ om pezen till att prioritera bakgrundsapplikationer och inte bara den i förgrunden).

Skall man jämföra skall man jämföra samma sak på samma villkor

erkänn...

Är det inte lika bra att erkänna, kapaciteten på äldre Mac-datorer kan inte jämföras med med PC:s med några år på nacken, och Os X är väl ganska tungdrivet också. Skillnad med nya Mackar är ju enorm, vad det verkar, mycket större än med nya PC. Antagligen större skillnader på äldre och nyare Mac-processorer än mellan äldre och nyare Pentiums?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 13:02
Ursprungligen av bruksarn:

Är det inte lika bra att erkänna, kapaciteten på äldre Mac-datorer kan inte jämföras med med PC:s med några år på nacken, och Os X är väl ganska tungdrivet också.

Jag erkänner.

Ursprungligen av bruksarn:

Är det inte lika bra att erkänna, kapaciteten på äldre Mac-datorer kan inte jämföras med med PC:s med några år på nacken, och Os X är väl ganska tungdrivet också. Skillnad med nya Mackar är ju enorm, vad det verkar, mycket större än med nya PC. Antagligen större skillnader på äldre och nyare Mac-processorer än mellan äldre och nyare Pentiums?

Upplever inte jag. Har en G4/400 AGP med Geforce 2MX och en gb ram. Pruttar på allt som är i närheten med WinXP. Kör i princip alla filmer på den, Return Of Castle Wolfenstien, Garageband, och till och med Halo (med lägsta på allt, och när det är mycket folk så hackar det.. Körde det bara för det GICK).. *s*

I övrigt. Lite tröst. OS X grafikmotor är krävande. Den har grafikrutiner som Windows kommer få i Longhorn. XP i sitt standard läge är bara ett skin ovanpå Windows 2002 (eller vad det heter i versionnummret).

Ett alternativ är att DivX doctor. Playback blir smidigare då video och audioströmmen tas ur den antika AVI containern och sätts i en über modern container som .mov

Sedan prövar du med en äldre version av VLC.. (Och du kan köra smidigt också kombon: 3ivx och DivX.com komponeten till Quicktime som har en egen AVI importer)

Tack så mycket för tipsen, men G3an är nog så bra optimerad som det går. Den är rätt nyinstallerad och har så lite extraprogram och tjaffs som möjligt installerat. Jaghar kört DiskWarrior, rensat språkfiler med Macaroni och gjort det ena och det andra. Den fräser på bra överlag.

Har även experimenterat med "renice" och ställt in all kraft åt VLC. Märkte inte någon direkt skillnad.

Så någorlunda lika villkor är det nog i alla fall hårdvarumässigt. Kanske t.o.m. till fördel för Macen. Samma systembusshastighet (100 MHz) har de också de båda datorerna.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 19:05
Ursprungligen av star-affinity:

Har även experimenterat med "renice" och ställt in all kraft åt VLC. Märkte inte någon direkt skillnad.

Handlar ju kanske inte så mycket om att öka prioriteten på VCL som att minska på andra processer…
Det var ju synd att inte det gick för det hade ju varit en smidig lösning (om än lite windowslik )

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 13:05

Var det likadant med äldre versioner av VLC?

> star-affinity

Har du testat att installera Windowshade?

  • Medlem
  • 2004-12-28 13:22

Tycker du ska testa någon äldre version av VLC, 0.8.0 eller tidigare först. Är VLC för kasst även med tidigare versionsnummer kan du testa Mplayer eller Quicktime med codecs och se ifall det fungerar bättre.

Jag tror att VLC för OS X är i överlag inte alltför väloptimerat när det kommer till vissa typer av divx codecs bland annat, då en del filmer t.o.m kan flyta riktigt dåligt även på en snabb Mac.

Jag har försökt spela upp ett par HDTV-filmer på min Pismo (400 MHz G3, gott om RAM), och det hackar rejält. Med hjälp av Activity monitor har jag kommit fram till att det är CPUn som inte orkar med, den ligger konstant på 100%, och VLC använder lätt över 90 procent.

Samma sak i Quake, det går inte att spela ens på den lägsta upplösningen. Men i OS 9 var det inga problem. Helt klart beror det hela på att OS X kräver mycket mer datorkraft än vad OS 9 gjorde.

Det ska nog till en G4 på inte mindre än 800 MHz för att det ska flyta. Eller kanske en dubbel 450?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 14:17

testa QuickTime player

Som sagts ovan kan det vara idé att testa med Quicktime player istället för VLC. Körde själv tidigare en G4/400 AGP på liknande sätt, och den storknade ofta med vlc, men klarade att spela upp samma film om QTP (med codecs) användes istället.

Om du har kört tidigare versioner av VLC så prova med att kasta preferensfilen.
Läste någonstans att det kunde hacka när man körde 0.8.0 och hade dom gammla preferenserna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-28 15:29

Kan du hitta på ett sätt att köra OS9 istället?
I så fall blir det en jädra skillnad.

Har du på en massa bakgrundsprogram kanske? Testa annars med Windowshade det hjälper rejält.

Vad är det för kodning? Quicktime är ju inte direkt kompatibelt med särskilt många. Sen är ju plugins mer eller mindre bra.

Jag har träffat på vissa filmer som hackar när jag kör VLC på min PB G4 867. Då har de funkat utan hackning i Mplayer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-29 00:28

Låt mig gissa... Det var ett windows media format eller? Windowsmedia format fungerar så otroligt dåligt på mac så att det är läskigt (inte för att de funkar så mycket bättre pc)... En annan sak som skulle kunna vara anledningen är att du körde med en G3:a... Jag har för mig att Panther fungerar sämre med en G3 än en G4/5... Jag förstår inte ens att det i huvudtaget går att köra Mac os X på den där maskinen (antagligen för att du ändå har ganska mycket ram)... Mac os X är inte gjort för gamla datorer... Tiger ska du INTE installera på den där stackaren... Tiger kommer att dra mer än Panther!

Ursprungligen av Rayden:

Tiger kommer att dra mer än Panther!

Säker? Hittills har det ju varit precis tvärtom.

Nya versioner brukar vara bättre optimerade än tidigare, och därmed gå smidigare. Speciellt på äldre maskiner. Men givetvis är en G4a kraftigare än en G3a, oavsett vilket OS man kör.

Filmen jag försöker spela är en Xvid-encodad avi.

Det lirade faktiskt lite bättre i Mplayer än VLC på G3an, fast bara lite. Tyvärr ej tillräckligt.
Installerade Divx-paketet från divx.com och testade med QuickTime Player. Gick segast hittills.
Med 3ivx installerat ville inte filmen öppnas med bild i QuickTime Player. Något som fattades...

Kanske blir en processoruppgradering från USA.
$199 är rätt ok när dollarn är så låg.

http://www.daystartechnology.com/

Ursprungligen av Rayden:

Låt mig gissa... Det var ett windows media format eller? Windowsmedia format fungerar så otroligt dåligt på mac så att det är läskigt (inte för att de funkar så mycket bättre pc)... En annan sak som skulle kunna vara anledningen är att du körde med en G3:a... Jag har för mig att Panther fungerar sämre med en G3 än en G4/5... Jag förstår inte ens att det i huvudtaget går att köra Mac os X på den där maskinen (antagligen för att du ändå har ganska mycket ram)... Mac os X är inte gjort för gamla datorer... Tiger ska du INTE installera på den där stackaren... Tiger kommer att dra mer än Panther!

Äh, så synd om den är det inte!
Tycker som sagt att Panther överlag kör på rätt bra på den gamle G3an.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-29 08:57

Det är antagligen ramet... Jag har en liknande dator som knappt klarar Macos x... Men den har bara 256 mb ram... Angående tiger så har de sagt att vissa gamla datorer inte kommer att kunna använda Tiger... Däremot så kommer det bli G5 optimerat så på alla G5:or så kommer det att flyta fint! (VÄLDIGT FINT!)... Det kan vara G5 optimeringen som kommer att sabba för de gamla G3:orna... Jag ska se om jag hittar listan på datorerna som inte kommer att klara Tiger...

Edit: Ok här är listan:

Power Mac G3, G4 eller G5
iMac
eMac
PowerBook G3 eller G4
iBook
Inbyggd USB
Inbyggd FireWire
DVD läsare
MINST 128 MB RAM
2 Gb ledigt hårdiskutrymme

Exempel på datorer som inte klarar Tiger:

PowerMac G3 "beige"
PowerBook G3/250
PowerBook G3 WallStreet
iMac 233-333 MHz
iMac G3/350.
PowerBook G3 "Lombard"
iBook "dasslock" 300-366 MHz

Senast redigerat 2004-12-29 09:14

vlc 0.8.1 'laggar' för mig också ibland. ibook g4 933 Mhz.

d:-(

  • Medlem
  • 2004-12-28 18:28

Att en Pentium II 400 skulle vara snabbare än en 400 Mhz G3 är skitsnack. Däremot har XP en fantastiskt mycket mindre avancerad grafikmotor (samma som de alltid använt), vilket gör att grafikberoende saker rullar betydligt segare på gammal hårdvara under OS X. På ny hårdvara skulle jag däremot påstå att OS X är betydligt snabbare på video än XP (kan spela fler strömmar).

OS X på en G3/400 är knappast optimalt. Det är inte omöjligt att en äldre version av OS X fungerar snabbare för just video på äldre datorer. 10.1 kanske?

VLC är ett lite konstigt program, som ibland keffar ur fullständigt. Jag tror att man dessutom G4 optimerar dessa program ganska mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-28 19:00

Ditt grafikkort verkar vara modernare än datorn, men jag gissar att det inte rör sig om något AGP-kort men om ett långsammare (smalare buss) PCI-kort. Då kan inte OSXs senaste grafikmotor Quartz Extreme dra nytta av kortet med tillfredsställelse och är därför inte aktiv. Allt arbete går på processorn, det har du kunnat konstatera, så lite bättre borde det bli av en processoruppgradering. skulle jag tro iaf. Annars är OS9 ett smidigare alternativ än OSX på en sån maskin, men då kan det vara lite si och så med stöd för olika filmformat...

Har du bara VLC igång, så spelar det ingen roll om du har 192MB eller 640 MB RAM på varken XP eller OSX. Först när du drar igång några fler program blir minnesbristen påtaglig.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 21:04

En sak som tar prossessor är finder. Installera cocktail och aktivera "avsluta finer" så du kan stänga ner finder. Var standard när jag skulle se på film med min gamla 400 mhz:are. Ibland var färgerna nere i tusental också

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

> star-affinity

Har du testat att installera Windowshade?

Ska testa och återkommer med resultat.

Ska också testa att installera lite 3ivx- och DivX-codecs för QuickTime. Vad jag minns så är dock VLC bra mycket mindre krävande än QuickTime Player. Tycker nog att VLC känns som den minst krävande av alla videospelare för Mac OS X. Sen är det ju inte "färdigt" heller. Tror inte att de tidigare versionerna presterar bättre.

Finner det lite märkligt att det föreslås att köra OS 9 på G3an. Det är väl inte många format som kan spelas upp då? Dessutom kommer den ju att krascha stup i kvarten och ordentlig webbsurf får man bäst med OS X. Det funkar fint i övrigt förutom det där med videouppspelningen. Ok, det kunde gärna ha gått lite smidigare att scrolla webbsidor, fast det går ju t.o.m. bättre på den gamla 400 MHz PCn än på min egen 867 MHz G4 med 10.3.7, fast detta med webbsidescroll i OS X har jag babblat nog om i en annan tråd.
Sen körs det 800 x 600 på G3an för TVns skull så mycket surf sker där ändå inte.

Kan man förresten spela upp AAC-ljudfiler på något sätt i 9:an? Inte vad jag vet i alla fall.

Men den är fin G3an ändå. Bra som enkel server mot resten av lokala nätverket (både PC och Mac) med hjälp av SharePoints. iTunes är tufft med sin delning över nätverket, Rendezvous i iChat och utskriftsmöjlighet till en delad USB-skrivare som är kopplad till en PC i nätverket etc. Nej, det är helt klart att en blå & vit G3a ska ha OS X tycker jag. Fast det är kanske också minimum-Macen. De Macar som kom ut tidigare klarar sig nog bäst med OS 9 om man ska jobba lite med dom.

Ursprungligen av pichia:

Har du bara VLC igång, så spelar det ingen roll om du har 192MB eller 640 MB RAM på varken XP eller OSX. Först när du drar igång några fler program blir minnesbristen påtaglig.

Jo, jag vet. Fast hur ska jag annars skriva hur mycket minne de har? "Båda datorerna har tillräckligt med minne för att köra VLC"?

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

En sak som tar prossessor är finder. Installera cocktail och aktivera "avsluta finer" så du kan stänga ner finder. Var standard när jag skulle se på film med min gamla 400 mhz:are. Ibland var färgerna nere i tusental också.

Intressant. Ska kolla upp.

Som sagt; tack för tipsen. Återkommer.

Stoppa Findern

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

En sak som tar prossessor är finder. Installera cocktail och aktivera "avsluta finer" så du kan stänga ner finder. Var standard när jag skulle se på film med min gamla 400 mhz:are. Ibland var färgerna nere i tusental också

Har nu stoppat findern så skrivbordet och Findermenyn är väck, men, hur i hela friden får man igång den igen utan omstart?

Problemet löst

Fick igång Findern, generande enkelt att göra det... :rolleyes:

Bevaka tråden