Nog för att jag gillar mac men påhoppen på MS produkter blir lite löjliga här ibland.
WMV vilket är formatet i fråga är inte sämre än andra MPEG4 format. Däremot är spelaren på macen ganska bristfällig och streaming på macen kan därför fungera lite sisådär.
På mac fungerar stream oftast bättre med Real Video så om valmöjligheten finns bör man köra detta.
Tyvärr finns det ju ingen (förutom Apple) som använder Quicktime Streams så man får leva med detta och hoppas att MS engagerar sig lite I WMP för Mac.
WMV-formatet skulle jag ändå vilja säga är sämre än MPEG, eftersom det ägs av Microsoft och inte är fritt och öppet etc*. MPEG kan nästan alla spelare öppna, men WMV kan i princip bara WMP öppna.
Och så är själva Microsoft dåliga också eftersom de kör med fula metoder för att tvinga folk att använda deras eget format (som Alphonze skriver). Det säger jag för att jag tycker det är så och inte för att jag är Mac-fantast som gillar att hata MS.
Och jag har sett många MPEG-strömmar från andra än Apple - speciellt MP3-strömmar (som är en sorts MPEG-strömmar) är väldigt vanliga.
Inte heller Real fungerar så bra och jag tror inte att det endast är ett Mac-problem, för jag har för mig att jag har sett många Win-användare klaga på att det stannar för att buffra hela tiden också.
Nej, QuickTime är helt klart det bästa. Jag lyckas utan problem kolla på SJs keynote med 56 k-modem i QuickTime, medan WMP måste buffra om var tionde sekund när jag använder mitt 24 Mb/s-ADSL ... Sen har jag inte testat QT på Win, men jag skulle gissa att det fungerar bra där också, eftersom Apple brukar göra bra programvarulösningar (jag har dock inte sagt att det inte finns undantag - iDVD tex).
*Apples MOV-format tycker jag inte heller är bra, av samma anledning. Man ska alltid köra med öppna standarder, oavsett om man är Apple eller MS, men skillnaden är att Apple gör det ofta och MS i princip aldrig.