Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Media Player!!!!!!!!!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit TVINGAD att ta ner windows media player
för att vissa sajter kräver just det programmet.
Men jag tycker det funkar väldigt dåligt, det hackar och buffrar hela tiden.
De sajter som kräver QuickTime funkar kanon.
Är det någon mer som har detta problem eller vad kan det beror på.
Jag har bredband

WMP är SKIT!!! Har samma problem. Min kära hustru (som inte är så "jättedatorduktig") håller på med filmer och grejer i nåt sugigt Microsoftprogram på den påtvingade jobb-Dellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 20:31

Alla har det problemet. WMP ÄR skit - ofrånkomligen.

Enda lösningen är att få siter att sluta använda WMA/WMV och istället öppna standarder som MP3/AAC/MPEG4

Har nån nåt tips på bra gratis-/shareware-/billig-filmredigeringsprogram för Windows? Motsvarande Imovie m.a.o.

Ursprungligen av Alphonze:

Har nån nåt tips på bra gratis-/shareware-/billig-filmredigeringsprogram för Windows? Motsvarande Imovie m.a.o.

Gratis=Moviemaker 2 för XP. Enkelt och primitivt men funkar för semesterfilmaren. Annars är väl det mest iMovie-lika, Pinnacle Studio 9, från ca 500 kr.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Gratis=Moviemaker 2 för XP. Enkelt och primitivt men funkar för semesterfilmaren. Annars är väl det mest iMovie-lika, Pinnacle Studio 9, från ca 500 kr.

Det är just Movie Maker som enbart kan skapa diverse olika WMP-format och som inte ens VLC klarar av att läsa. QT fungerar förmodligen inte heller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-03 22:55

Nog för att jag gillar mac men påhoppen på MS produkter blir lite löjliga här ibland.

WMV vilket är formatet i fråga är inte sämre än andra MPEG4 format. Däremot är spelaren på macen ganska bristfällig och streaming på macen kan därför fungera lite sisådär.

På mac fungerar stream oftast bättre med Real Video så om valmöjligheten finns bör man köra detta.

Tyvärr finns det ju ingen (förutom Apple) som använder Quicktime Streams så man får leva med detta och hoppas att MS engagerar sig lite I WMP för Mac.

Ursprungligen av Elimar:

Nog för att jag gillar mac men påhoppen på MS produkter blir lite löjliga här ibland.

Tja, vem är det som programmerar WMP för Mac-plattformen..? Ska man göra nåt så kan man väl göra det bra, annars kan det kvitta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-03 23:03
Ursprungligen av Alphonze:

Tja, vem är det som programmerar WMP för Mac-plattformen..? Ska man göra nåt så kan man väl göra det bra, annars kan det kvitta.

Sant, var lite för snabb där... WMP på Mac är precis som du säger inget kanon program, har läst lite väl många trådar från mac användare som gnäller på WMV formatet när själva problemet ligger i hur spelaren är implementerad på OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 11:42
Ursprungligen av elimar:

Nog för att jag gillar mac men påhoppen på MS produkter blir lite löjliga här ibland.

WMV vilket är formatet i fråga är inte sämre än andra MPEG4 format. Däremot är spelaren på macen ganska bristfällig och streaming på macen kan därför fungera lite sisådär.

På mac fungerar stream oftast bättre med Real Video så om valmöjligheten finns bör man köra detta.

Tyvärr finns det ju ingen (förutom Apple) som använder Quicktime Streams så man får leva med detta och hoppas att MS engagerar sig lite I WMP för Mac.

WMV-formatet skulle jag ändå vilja säga är sämre än MPEG, eftersom det ägs av Microsoft och inte är fritt och öppet etc*. MPEG kan nästan alla spelare öppna, men WMV kan i princip bara WMP öppna.
Och så är själva Microsoft dåliga också eftersom de kör med fula metoder för att tvinga folk att använda deras eget format (som Alphonze skriver). Det säger jag för att jag tycker det är så och inte för att jag är Mac-fantast som gillar att hata MS.

Och jag har sett många MPEG-strömmar från andra än Apple - speciellt MP3-strömmar (som är en sorts MPEG-strömmar) är väldigt vanliga.

Inte heller Real fungerar så bra och jag tror inte att det endast är ett Mac-problem, för jag har för mig att jag har sett många Win-användare klaga på att det stannar för att buffra hela tiden också.

Nej, QuickTime är helt klart det bästa. Jag lyckas utan problem kolla på SJs keynote med 56 k-modem i QuickTime, medan WMP måste buffra om var tionde sekund när jag använder mitt 24 Mb/s-ADSL ... Sen har jag inte testat QT på Win, men jag skulle gissa att det fungerar bra där också, eftersom Apple brukar göra bra programvarulösningar (jag har dock inte sagt att det inte finns undantag - iDVD tex).

*Apples MOV-format tycker jag inte heller är bra, av samma anledning. Man ska alltid köra med öppna standarder, oavsett om man är Apple eller MS, men skillnaden är att Apple gör det ofta och MS i princip aldrig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-04 14:01
Ursprungligen av Rajje:

Inte heller Real fungerar så bra och jag tror inte att det endast är ett Mac-problem, för jag har för mig att jag har sett många Win-användare klaga på att det stannar för att buffra hela tiden också.

Nej, QuickTime är helt klart det bästa. Jag lyckas utan problem kolla på SJs keynote med 56 k-modem i QuickTime, medan WMP måste buffra om var tionde sekund när jag använder mitt 24 Mb/s-ADSL ... Sen har jag inte testat QT på Win, men jag skulle gissa att det fungerar bra där också, eftersom Apple brukar göra bra programvarulösningar (jag har dock inte sagt att det inte finns undantag - iDVD tex).

Att använda SJs keynote som referens är inte så rättvist eftersom Apple använder distribuerade stream servrar från Akamai. (Dessa används även för ITMS och Quicktime Trailers).

En mer korrekt jämförelse fås om man streamar från en site vilken inte har fullt så fet budget att lägga på sina streams. Tyvärr finns det inte längre så många som streamar Quicktime som sagt, tidigare var Rolling Stone ett bra exempel men dem verkar ha gått över helt till Real.

Med detta sagt menar jag inte att Quicktime skulle vara sämre än Real Video 9 eller WMV9 men det är knappast bättre, de tre formaten ligger på ungefär samma nivå. (med haltande stream av WMV till Mac pga. den bristande WMP för OSX).

Ursprungligen av elimar:

Nog för att jag gillar mac men påhoppen på MS produkter blir lite löjliga här ibland.

WMV vilket är formatet i fråga är inte sämre än andra MPEG4 format. Däremot är spelaren på macen ganska bristfällig och streaming på macen kan därför fungera lite sisådär.

På mac fungerar stream oftast bättre med Real Video så om valmöjligheten finns bör man köra detta.

Tyvärr finns det ju ingen (förutom Apple) som använder Quicktime Streams så man får leva med detta och hoppas att MS engagerar sig lite I WMP för Mac.

Känns som WMP är medvetet bristfällig på Macen, trots allt existerar Windows Media Video av ett endaste skäl: Microsoft vill behålla dominansen.

(Apple gör ju iofs samma sak med QuickTime på Macen - men QuickTime på PC är ju rätt okej nuförtiden.)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-03 21:12
Ursprungligen av Monika:

Är det någon mer som har detta problem eller vad kan det beror på.
Jag har bredband

Jag har samma problem.
Beror troligtvis på MS. Implementationen är uppenbarligen inte den bästa...

Lösningen...Kör QT.
Om du inte kan det blir det svårare.

/ E

Jag gillar det mesta om det är bra. Gör MS nåt bra så är det bra, och då ogillar åtminstone inte jag MS. Det finns mycket jag ogillar med Apple om det blir nån motvikt i sammanhanget...

Filmer för Windows Media Player som har hög bitrate är helt hopplösa att försöka se på min iBook (G3/800). Många filmer från katastrofern i Sydostasien t.ex. har inte gått att se alls. Filmer i andra format (men med hög bitrate) går bara fint. Jag antar att Windows Media Player gör ett väldigt dåligt jobb när det gäller att utnyttja processorn bra.

Att den heller inte stödjer hela wmp-formatet är inte heller någon höjdare. Tänker på DRM-systemet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-04 13:04

Tanka ner filmen till hårddisken då funkar det.

Ursprungligen av onnyt:

Tanka ner filmen till hårddisken då funkar det.

Inte om filmen har för hög bitrate, då stockar det sig även om den ligger på hårddisken.

(Det kan också bero på annat än bitraten, t.ex. om det finns codecs som är olika svåra att packa upp för Windows Media Player, men det är på filmer med hög bitrate/ kvalité som jag upplevt problemet.)

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-01-13 19:58

Då man ibland tvingas köra med windows media player så undrar jag hur man gör för att få den att fungera inom camino, så att när jag klickar på en länk så öppnas spelaren och kör filmklippet och inte laddar ner det på hårddisken?

1
Bevaka tråden