Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stämmer Think Secret

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lämnade igår in en stämningsanmälan mot ryktessidan Think Secret.com

Anledningen sägs vara dom senaste ryktena om iWork och en kommande konsument-Mac. I stämningsanmälan anges att vissa dealjer är helt korrekta som grund för stämningen. Samtidigt fick två andra personer ett trist kuvert i brevlådan efter att dom distribuerat tidiga versioner av Mac OS X Tiger och en kommande musikspelare med projektnamnet Asteroid.

News.com hade nyheten

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=852

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-05 22:02

Öh? Rätta mig om jag har fel, men sedan när är det olagligt att skriva rykten i en tidning? I så fall borde aftonbladet stämmas av väldigt många...

(Ursäkta mig om jag missat något, jag är kanske mindre insatt än jag är)

AftonBlaskan

AftonBlaskan blir väl stämda titt som tätt för ryktesspridning vad jag förstår?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 22:16
Ursprungligen av tylerdurden:

AftonBlaskan blir väl stämda titt som tätt för ryktesspridning vad jag förstår?

Dock finns det i sverige undantag från tystnadsplikt när det gäller uppgiftslämnande till någon skriftilg information under ansvarig utgivare…

(Vilket iofs inte har så mycket med förhållandena i califonien att göra, men apropå AB och sådär )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-05 22:19

I stämningen menar de alltså att ThinkSecret har haft överenskommelser med folk med insyn som har tagit reda på hemlighetsstämplad information? Eller?

Ursprungligen av Martin Belak:

Jahapp, då kan vi alltså avskriva att ThnikSecret i det dolda drivs av Apple. Något som jag länge misstänkt. *Underskatta inte Apple när det gäller PR och varumärkesuppbyggnad*

/M

Undanmanöver...

Ursprungligen av Timber:

Öh? Rätta mig om jag har fel, men sedan när är det olagligt att skriva rykten i en tidning? I så fall borde aftonbladet stämmas av väldigt många...

(Ursäkta mig om jag missat något, jag är kanske mindre insatt än jag är)

Om man tipsar en tidning i Sverige så är man skyddad enligt grundlagen, och att försöka röja det skyddet med hot eller andra former av efterforskningar är således olagligt. Apple i Sverige kan inte stämma eller ens hota med att stämma någon form av medier på det sätt som de gör i USA för att få fram källor och/eller skrämma mediet i fråga till tystnad.

Att USA sedan lång tid hävdat att de tillämpar "free speech" tycks alltså inte gälla längre om man har tillräckligt med pengar för att dra folk inför domstol...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Om man tipsar en tidning i Sverige så är man skyddad enligt grundlagen, och att försöka röja det skyddet med hot eller andra former av efterforskningar är således olagligt. Apple i Sverige kan inte stämma eller ens hota med att stämma någon form av medier på det sätt som de gör i USA för att få fram källor och/eller skrämma mediet i fråga till tystnad.
.

Fast industrispionage är ju olagligt även i Sverige...........

Industrispionage är olagligt och om en journalist eller någon form av media sysslar med det så (tror jag) att de begår en olaglig handling. Men om någon får tag i uppgifter och lämnar dessa till media så kan inte den som blivit av med sina uppgifter kräva att media lämnar ut uppgifterna om vem som gett dem informationen och media kan heller inte stämmas för att de publicerar uppgifterna i fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 09:26
Ursprungligen av Joacim Melin:

Om man tipsar en tidning i Sverige så är man skyddad enligt grundlagen, och att försöka röja det skyddet med hot eller andra former av efterforskningar är således olagligt. Apple i Sverige kan inte stämma eller ens hota med att stämma någon form av medier på det sätt som de gör i USA för att få fram källor och/eller skrämma mediet i fråga till tystnad.

Att USA sedan lång tid hävdat att de tillämpar "free speech" tycks alltså inte gälla längre om man har tillräckligt med pengar för att dra folk inför domstol...

Förlåt, men är det inte meddelarskyddet du tänker på? Som jag har förstått det gäller det endast offentligt anställd personal. Själv jobbar jag som lärare, men inte i offentlig tjänst. Meddelarskyddet gäller således inte mig. Dock kan ingen tvinga en tidning att lämna ut en källa.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 11:17
Ursprungligen av Ylan:

Dock kan ingen tvinga en tidning att lämna ut en källa.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Vänligen, Ylan

Också osäker, men satt inte Guillou i fängelse ett tag för att ha vägrat lämna ut uppgifter som domstol krävt i IB-affären?

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

Också osäker, men satt inte Guillou i fängelse ett tag för att ha vägrat lämna ut uppgifter som domstol krävt i IB-affären?

/Y

Det finns alltid en form av avvägning mellan lagar. Rikets säkerhet gick nog före i det fallet skulle jag tro. Spionage var det väl han satt inne för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 13:21
Ursprungligen av Yozzi:

Också osäker, men satt inte Guillou i fängelse ett tag för att ha vägrat lämna ut uppgifter som domstol krävt i IB-affären?

/Y

Det var en rättsskandal utan like. Socialdemokraterna sade "staten är vi". De visste att de inte kunde vinna ett tryckfrihetsmål. Guillou och Bratt dömdes för spionage!

Vänligen, Ylan

Jahapp, då kan vi alltså avskriva att ThnikSecret i det dolda drivs av Apple. Något som jag länge misstänkt. *Underskatta inte Apple när det gäller PR och varumärkesuppbyggnad*

/M

När misstänkte Thinksectret då att denna billiga konsumnet-mac skulle lanseras?

Lite konstigt att Think Secret inte har plockat ner uppgifterna som de ska stämmas för att ha publicerat.
De ligger fortfarande kvar på deras startsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 22:28

Jag säger samma sak i den här tråden, Apples agerande i sådana här fall kan inte försvaras, sedan får man vara hur taliban-aktig som helst.

Ursprungligen av bgoaa:

Jag säger samma sak i den här tråden, Apples agerande i sådana här fall kan inte försvaras, sedan får man vara hur taliban-aktig som helst.

Självklart kan det försvaras Apple gör som alla andra företag och försöker stoppa läckor om kommande produkter , inget unikt för Apple eller egentligen särskilt uppseendeväckande.

Ursprungligen av Errol Garner:

Självklart kan det försvaras Apple gör som alla andra företag och försöker stoppa läckor om kommande produkter , inget unikt för Apple eller egentligen särskilt uppseendeväckande.

Precis, det är bara att titta på biltillverkarna.
Det finns folk som tjänar grova pengar på att ta smygbilder på nya bilmodeller.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 11:15
Ursprungligen av Nurell:

Precis, det är bara att titta på biltillverkarna.
Det finns folk som tjänar grova pengar på att ta smygbilder på nya bilmodeller.

Och vi vet ju alla hur ofta bilföretagen stämmer tidningarna bilderna visas upp i...

Samtidigt förstår jag Apple mer om det är rena rykten och inte finns någon sanningshalt bakom eftersom det skapar en hausse som de sedan inte kan leva upp till, vilket kan sänka kursen. Hur besvikna lär inte alla bli om det inte blir någon ny, billig plattmac och ett nytt ClarisWorks?

/Y

Det handlar knappast om att stoppa thinksecret, utan om att stoppa Apple-anställda att sprida information. Genom att både klämma dit de som lämnar uppgifterna och de som publicerar dem påverkar man både tillgång och efterfrågan.

Naturligtvis kan inte Apple stoppa folk att skriva om rykten, men om kostnaden för att försvara sig, i form av tid och pengar blir stora, så blir uppgifterna inte lika åtråvärda, och därmed också incitamenten att sälja uppgifter mindre.

Men ryktena måste ju komma inifrån Apples näste.
Tidigare när såna här rykten har spridits på olika ryktessajter så har de snabbt som snoppen tagits bort så snart Steve har sagt till.
Fast nu kanske det inte är någon idé eftersom de redan är stämda.

Ursprungligen av Nurell:

Men ryktena måste ju komma inifrån Apples näste.
Tidigare när såna här rykten har spridits på olika ryktessajter så har de snabbt som snoppen tagits bort så snart Steve har sagt till.

MW 2005 börjar påminna om en stor boxningsmatch då "stämningen" stegvis byggs upp inför the main event.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 22:47
Ursprungligen av Errol Garner:

MW 2005 börjar påminna om en stor boxningsmatch då "stämningen" stegvis byggs upp inför the main event.

Snacka om att det kommer bli en västgötaklimax

Ursprungligen av Errol Garner:

MW 2005 börjar påminna om en stor boxningsmatch då "stämningen" stegvis byggs upp inför the main event.

Det är väl alltid så inför ett MW-expo?
Särskilt det som är i San Francisco.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 22:52

tycker det är både rätt och fel av Apple att göra såhär. ryktesspridningen har blivit en liten charm i många brancher, samtidigt som thinksecret en gratis reklamkälla för Apple...
Apple i sin tur förlorar ju pengar, när folk ständigt tvingas invänta de "nya ryktena". Se bara på det här forumet!

Så bra, då vet man att det kommer en ny huvudlös mac då
Allvarligt, rykterna är ju enorm pr för apple, något som de egentligen borde vara glada för. Men visst, man förstår dem, att ha medarbetare som inte går att lita på kan inte vara kul.

Vilket skämt att stämma ThinkSecret, en sida som drivs av en mac-fanatiker som spenderar sin tid med att hypa mac. Om alla sidor försvann som skrev om rykten i lilla mac-värden skulle nog Apple inte finnas mer och om man skulle finnas skulle man inte kunna sälja sina produkter för så höga priser.
Steve borde låta dom på think secret flyga i hans Gulfstream 500 som tack för gott arbete.

  • Medlem
  • 2005-01-05 23:43

Stämningen mot Thinksecret syftar såvitt jag tolkar texten hos news.com till att tvinga dem att ange vilka som lämnat uppgifterna till dem. De vill väl täta läckan men kan inte hitta den.

Thinksecret borde ha förstått att den lämnade informationen gjorde det trots att han/hon avtalat med Apple om konfidentialitet.

Ursprungligen av Crille:

Vilket skämt att stämma ThinkSecret, en sida som drivs av en mac-fanatiker som spenderar sin tid med att hypa mac. Om alla sidor försvann som skrev om rykten i lilla mac-värden skulle nog Apple inte finnas mer och om man skulle finnas skulle man inte kunna sälja sina produkter för så höga priser.
Steve borde låta dom på think secret flyga i hans Gulfstream 500 som tack för gott arbete.

Thinksecret har nog tjänat (genom sina annonser) mer på Apple än viceversa.Och om inte Apple verkligen gjorde och levererade bra och innovativa produkter så skulle väl knappast så många besöka TS site?
Tror inte TS tar så hårt på stämningen handlar knappast om att Apple stämmer TS för att stänga ner dem eller för att få pengar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 23:55

Ett annat scenario:

Apple äger ThinkSecret.

Apple läcker uppgifter dit och aktiekursen går upp.

Apple stämmer "läckorna" och sitt eget bolag.

Apple eller några höjdare säljer en del av sina aktier.

Aktiekursen sjunker när mässan öppnar.

Apple eller några höjdare köper tillbaka sina aktier plus några till.

ThinkSecret betalar ett skadestånd till Apple - en transferring inom företaget.

"Läckorna" hittas aldrig.

Skulle detta vara otroligt?

Bevaka tråden