- Errol Garner
- Medlem ●
Ett annat scenario:
Apple äger ThinkSecret.
Apple läcker uppgifter dit och aktiekursen går upp.
Apple stämmer "läckorna" och sitt eget bolag.
Apple eller några höjdare säljer en del av sina aktier.
Aktiekursen sjunker när mässan öppnar.
Apple eller några höjdare köper tillbaka sina aktier plus några till.
ThinkSecret betalar ett skadestånd till Apple - en transferring inom företaget.
"Läckorna" hittas aldrig.
Skulle detta vara otroligt?
Ja ganska otroligt eftersom Thinksecret knappast påverkat Apples aktiekurs mer än marginellt.
Ett annat scenario:
Apple äger ThinkSecret.
Apple läcker uppgifter dit och aktiekursen går upp.
Apple stämmer "läckorna" och sitt eget bolag.
Apple eller några höjdare säljer en del av sina aktier.
Aktiekursen sjunker när mässan öppnar.
Apple eller några höjdare köper tillbaka sina aktier plus några till.
ThinkSecret betalar ett skadestånd till Apple - en transferring inom företaget.
"Läckorna" hittas aldrig.
Skulle detta vara otroligt?
Fullständigt osannolikt, bla därför att alla aktiebolag måste redovisa sitt ägandeskap till SEC.
Apple slår där det skadar dom själva mest; hos sin fanatiska community, utan dom skulle Apple vara döda sedan länge, arrogansen hos Apple har gått för långt.
Fullständigt osannolikt, bla därför att alla aktiebolag måste redovisa sitt ägandeskap till SEC.
Apple slår där det skadar dom själva mest; hos sin fanatiska community, utan dom skulle Apple vara döda sedan länge, arrogansen hos Apple har gått för långt.
Vad är det för ädel riddare på vit springare vi fått här
Du har fel det är produkterna det hänger på utan bra produkter skulle Apple vara dött. Bra produkter hittar alltid köpare. Vad gäller arrogans så verkar det iaf inte som om Apple leder........
Eh javisst, det är produkterna som säljer sig själva, att Apple har marknadens mest hängvina kunder spelar ingen som helst roll :rolleyes:
Apples största/viktigaste datorkunder är inte enskilda personer utan företag tidningar sjukhus musikstudios universitet skolor filmbolag o.s.v. de kunderna skiter högaktningsfullt i om apple är ett coolt företag de köper macar för att de är bra kostnadseffektiva datorer och givetvis för OSX.
Apples största/viktigaste datorkunder är inte enskilda personer utan företag tidningar sjukhus musikstudios universitet skolor filmbolag o.s.v. de kunderna skiter högaktningsfullt i om apple är ett coolt företag de köper macar för att de är bra kostnadseffektiva datorer och givetvis för OSX.
Musikstudios och filmbolag möjligtvis, det var länge sedan Apple sålda några datorer till universitet och än mindre sjukhus, privatpersoner är Apples största kundgrupp idag.
Musikstudios och filmbolag möjligtvis, det var länge sedan Apple sålda några datorer till universitet och än mindre sjukhus, privatpersoner är Apples största kundgrupp idag.
Hallå Hallå Wakey Wakey Apple säljer massvis med datorer till Universitet skolor sjukhus tidningar och andra företag. Privatpersoner/egenföretagare är visserligen en stor grupp men företags/institutionsförsäljningen är givetvis viktigast för Apple.
Att sälja hundra - tusentals datorer på ett bräde smäller ju högre än en i taget.
Hmm.. alla macarna jag såg på Växjö universitet var nog bara påhittade.
Hmm.. alla macarna jag såg på Växjö universitet var nog bara påhittade.
Då kontrar jag med att alla högskolor och universitet här i Stockholm har praktiskt taget avskaffat mac, försök att slå det. Apple har då inte gjort några bestående intryck här.
Att man kan hitta ett eller annat mindre "universitet" som har mac har inte med saken att göra, det var länge sedan Apple dominerade utbildningssektorn.
Då kontrar jag med att alla högskolor och universitet här i Stockholm har praktiskt taget avskaffat mac, försök att slå det. Apple har då inte gjort några bestående intryck här.
Att man kan hitta ett eller annat mindre "universitet" som har mac har inte med saken att göra, det var länge sedan Apple dominerade utbildningssektorn.
Växjö universitet har lika många studenter som kth.
Växjö universitet har lika många studenter som kth.
Nej, det har inte Växjö universitet.
Jag, till skillnad från många andra, försöker om möjligt använda källor när jag framställer saker som fakta. Det är något jag lärde mig i skolan. Det är rätt bra i debatter, ger bra tyngd åt ens argument.
KTHs fakta:
http://www.kth.se/om/index2.html
VUs fakta:
http://www.vxu.se/about/
KTH är en mycket större skola än VU, speciellt om man kunde jämföra antalet heltidsstuderande. Men antalet forskande och anställda ger en aning. Då förefaller KTH vara mer än tre-sju gånger större.
KTH är en mycket större skola än VU, speciellt om man kunde jämföra antalet heltidsstuderande. Men antalet forskande och anställda ger en aning. Då förefaller KTH vara mer än tre-sju gånger större.
Men det är väl att extrapolera utifrån svagt korrelerande siffror (och risken med detta ingick väl oxå i utbildningen)?
Det som står är ju drygt 18k gentemot ca 15k5 när det gäller studenter, och 22k5 vs. 16k6 i totalsiffror.
16-35% är väl inte "mycket" i sådana sammanhang…
Men det är väl att extrapolera utifrån svagt korrelerande siffror (och risken med detta ingick väl oxå i utbildningen)?
Det som står är ju drygt 18k gentemot ca 15k5 när det gäller studenter, och 22k5 vs. 16k6 i totalsiffror.
16-35% är väl inte "mycket" i sådana sammanhang…
Visserligen, men 16-35 % skillnad är för stor för att påstå att skolorna är lika stora.
Att sen den här diskussion är helt off-topic är självklart. Min poäng är bara att jag tycker den här diskussion och många andra på 99mac innehåller alldeles för lite argumentation understödd av källa och fakta.
Visserligen, men 16-35 % skillnad är för stor för att påstå att skolorna är lika stora.
Ptja, siffrorna varierar väl nästan med det siffrorna från år till år.
(Finns väl lite info på uhä om man vill ha "fakta" )
Att sen den här diskussion är helt off-topic är självklart. Min poäng är bara att jag tycker den här diskussion och många andra på 99mac innehåller alldeles för lite argumentation understödd av källa och fakta.
Alla trådar blir väl OT, och javisst, det är väl för att folk tycker fram och tillbaka utan att hålla sig till fakta och "pudelns kärna".
Inget fel på att "tycka" dock; men det är lite väl många som tycker utan att vara medvetna om att det är just tyckande… …och det är ju värre…
Kan du konkret ge någon fakta på detta????
Det är trist att du inte kan stödja dina argument med källor Errol.
Här är en källa man kan utgå från när man gör den analys du måste gjort när du kom fram till det:
http://www.macworld.com/news/2004/10/13/4qreview/index.php/
Om man kollar på den ser man att Apple får idag 23 % av sina intäkter från iPoden. Det är en ren konsument produkt.
Då kvarstår 77 % av intäkterna. Apple uppger själva inte hur deras kundsegment ser ut, men de talar i alla fall om konsument respektive professionella produkter. I kategorin konsument produkter ingår iBook, eMac och iMac. I kategorin professionella produkter ingår Powermac, Xserve och Powerbook.
Förra kvartalet kom 20 % av intäkterna från iBooks, eMac och iMac (konsument). 32 % av intäkterna kom från Powermac, Powerbook och Xserve (professionella). 0.5 % kom från iTunes Music Store och iPodtillbehör (konsument). 21 % av intäkterna kom från mjukvara, tillbehör och annan hårdvara. Det är lite svårt att bestämma om hur stor andel av de 21 % är konsument respektive professionella intäkter. I den posten ingår konsument produkter som iLife och .Mac, men även proffsprodukter som Final Cut och OS X Server. Jag gissar att drykt hälften av intäkterna är av professionell karaktär, säg 11 %-enheter.
Jag kan inte se var de 3-4 % sista procentenheterna av Apples intäkter är i MacCentrals rapport, men jag gissar att de kan ligga under posten finansiella intäkter, alltså ränteintäkter från Apples kassa. De kan inte sorteras in under varken konsument eller proffsintäkter.
Om vi nu summerar intäkterna ser vi att konsumentintäkterna är 23 + 20 + 0.5 + 10 = 54 %. Proffsintäkterna ser ut så här 32 + 11 = 43 %.
Från Apples egna information i form av den senaste kvartalsrapporten skulle jag därför dra slutsatsen att konsumenterna är det viktigaste kundsegmentet. Att iPodförsäljningen förväntas att växa och ryktena om en $500 Mac pekar bara mot att konsumenterna kommer bli ännu viktigare för Apple i framtiden.
Sen vill jag också framhålla att Apples intäkter i Syd-, Latin- och Nordamerika är mer än dubbelt så stora som de är i Europa. Så om du bygger din analys på Växjö universitet och eventuella sjukhus du besökt i Sverige så räcker det inte riktigt för att ge en rättvis bild. Svenska marknaden är marginell och inte representativ för Apple i helhet.
Det är trist att du inte kan stödja dina argument med källor Errol.
Här är en källa man kan utgå från när man gör den analys du måste gjort när du kom fram till det:
http://www.macworld.com/news/2004/10/13/4qreview/index.php/
Om man kollar på den ser man att Apple får idag 23 % av sina intäkter från iPoden. Det är en ren konsument produkt.
Sen vill jag också framhålla att Apples intäkter i Syd-, Latin- och Nordamerika är mer än dubbelt så stora som de är i Europa. Så om du bygger din analys på Växjö universitet och eventuella sjukhus du besökt i Sverige så räcker det inte riktigt för att ge en rättvis bild. Svenska marknaden är marginell och inte representativ för Apple i helhet.
Force9 ska jag ta det låååångsaaamt för dig jag skrev att APPLE's största och viktigaste datorkunder är företag och institutioner. Jag pratade inte specifikt om Sverige även om det även här givetvis säljs massvis av Appledatorer till tidningar skolor sjukhus o.s.v.
Att företagen är de viktigaste/största kunderna betyder inte
nödvändigtvis att Apple drar in mest pengar på dem men utan företagens och institutionernas storinköp av macar så skulle antagligen inte Apple existera idag.
Force9 ska jag ta det låååångsaaamt för dig jag skrev att APPLE's största och viktigaste datorkunder är företag och institutioner. Jag pratade inte specifikt om Sverige även om det även här givetvis säljs massvis av Appledatorer till tidningar skolor sjukhus o.s.v.
Källa?
Fakta?
Att företagen är de viktigaste/största kunderna betyder inte
nödvändigtvis att Apple drar in mest pengar på dem men utan företagens och institutionernas storinköp av macar så skulle antagligen inte Apple existera idag.
Du får nog ta det långsammare för jag förstår inte varför det är bättre att sälja 100 macar till ett företag än det är att sälja 100 macar till 100 konsumenter. Jag förstår helt enkelt inte din argumentation. Ett företags viktigaste kundsegment är det segment som de inbringar mest intäkter från, speciellt det segment som de förväntar sig att i framtiden generera mest intäkter. I Apples fall är det enligt analytiker uppenbart att iPodintäkterna kommer växa snabbare än datorintäkterna:
""We think iPod's leading position is defendable for perhaps two years and is important to Apple's 'cool' image," a Merrill Lynch analyst wrote in a recent research report.
iPod and iTunes are expected to eventually account for more than 50 per cent of Apple's revenue, whereas now they represent roughly 9 per cent, the report noted. "
http://hardware.silicon.com/desktops/0,39024645,39117801,00.htm
Återigen det viktigaste kundsegmentet idag och i närmsta framtiden är konsumenter. Att proffsen eventuellt var viktigast tidigare är tyvärr ointressant för Apples överlevnad.
Källa?
Fakta?
Du får nog ta det långsammare för jag förstår inte varför det är bättre att sälja 100 macar till ett företag än det är att sälja 100 macar till 100 konsumenter. Jag förstår helt enkelt inte din argumentation. Ett företags viktigaste kundsegment är det segment som de inbringar mest intäkter från, speciellt det segment som de förväntar sig att i framtiden generera mest intäkter. I Apples fall är det enligt analytiker uppenbart att iPodintäkterna kommer växa snabbare än datorintäkterna:
""We think iPod's leading position is defendable for perhaps two years and is important to Apple's 'cool' image," a Merrill Lynch analyst wrote in a recent research report.
iPod and iTunes are expected to eventually account for more than 50 per cent of Apple's revenue, whereas now they represent roughly 9 per cent, the report noted. "
http://hardware.silicon.com/desktops/0,39024645,39117801,00.htm
Återigen det viktigaste kundsegmentet idag och i närmsta framtiden är konsumenter. Att proffsen eventuellt var viktigast tidigare är tyvärr ointressant för Apples överlevnad.
Förstår inte riktigt hur du argumenterar F9 när du i en diskussion om Appledatorers användare/köpare skriver att iPod enligt analytiker eventuellt kommer stå för 50% av Apples intäkter.
Eventuellt? Inte så faktabaserat alltså?
Vad gäller Apples datorförsäljning så är proffsanvändarna fortfarande störst/viktigast för Apple men det betyder ju inte att Apple ignorerar konsumenterna.
Att sälja mängder av datorer på ett bräde till företag eller institutitioner är det som möjliggör att Apple kan sälja datorer till privatpersoner.
Om du inte har observerat det så släpper Apple oftast nya datorer just vid de tidpunkter/cykler när företag och skolor brukar köpa nytt vilket gör att Apple ofta får stora beställningar inom en kort period vilket i sin tur gör att de kan pressa priserna på komponenter och dylikt.
Liksom alla stora datorföretag så utvecklar Apple nya datorer främst för företagsmarknaden/proffsen sen tricklar tekniken/produkterna ner till konsumenterna. Ett exempel på detta är ju utvecklingsordningen Powermac-iMac-iBook.
Med risk för att förlänga denna diskussion mer än behövligt så är det väl frågan om Mac-platformen vs Apple. Klart att Apple som företag kan leva vidare även om Mac-platformen försvinner. Men att Mac försvinner mer och mer från universitet som tidigare var en kärnverksamhet är givetvis trist för den som gillar Mac OS X. Men med en ny billig 499-dollars Mac så finns det hopp...
Men att Mac försvinner mer och mer från universitet som tidigare var en kärnverksamhet är givetvis trist för den som gillar Mac OS X. Men med en ny billig 499-dollars Mac så finns det hopp...
Men försvinner den?
Alla som är där ser ju fler och siffror som finns är ju sammanställningar som är gamla när dom kommer…
En rapport med bra underlag och seriös sammanställnign är ju över ett år gammal (det är ju en period som är efterrapporterad) och då har ju nästan halva ekonomiska livslängden gått… Även om universiteten köpte bara (enbart, enkom) Mac:ar så toge det lång tid innan detta syns i "rapporter" (ex.v. KTH där Mac:ar varit "portade" men där fler och fler ser dylika).
Så varifrån får du bakgrunden till "mer och mer försvinner", och hur trovärdig är den för hur det är just nu…
(…och hur stor skillnad gör 499 och 799 när avskrivningkostnaden är bara en liten del av årskostanden… …och datorerna bara en liten del av kostnaden som skal lskrivas av för ett "datorrum"…)
Förstår inte riktigt hur du argumenterar F9 när du i en diskussion om Appledatorers användare/köpare skriver att iPod enligt analytiker eventuellt kommer stå för 50% av Apples intäkter.
Eventuellt? Inte så faktabaserat alltså?
Eventually != Eventuellt.
Eventually = Slutligen.
Här finns ett engelskt-svenskt-engelskt lexikon, kan vara bra för framtida bruk:
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
Vad gäller Apples datorförsäljning så är proffsanvändarna fortfarande störst/viktigast för Apple men det betyder ju inte att Apple ignorerar konsumenterna.
Men vad har du för underlag för att bevisa att det är så?
Det är vad du tycker, inte nödvändigtvis hur det är. Hittills är jag den enda i debatten mellan dig och mig som har visat underlag för åsikterna.
Att sälja mängder av datorer på ett bräde till företag eller institutitioner är det som möjliggör att Apple kan sälja datorer till privatpersoner.
Vad får dig att tycka så?
Jag ser inte hur det är relaterat. Jag ser fortfarande inte hur det spelar någon roll för Apple om de säljer 100 datorer till ett företag eller 100 datorer till enskilda individer. Du förklarar inte varför det i dina ögon är en skillnad.
Om du inte har observerat det så släpper Apple oftast nya datorer just vid de tidpunkter/cykler när företag och skolor brukar köpa nytt vilket gör att Apple ofta får stora beställningar inom en kort period vilket i sin tur gör att de kan pressa priserna på komponenter och dylikt.
Här kan man se de sista årens introduktionsdatum för Apple produkter:
Kan du dra någon slutsats från dem att Apple oftast släpper nya datorer vid de tidpunkter/cykler när företag och skolor brukar köpa nytt. Hur ser dessa cykler ut egentligen?
Att Apple har med U2, Sarah McLachlan, Seal, John Mayer, Moby och så vidare på sina produktsläpp, är det för att attrahera företagen till Apple?
Liksom alla stora datorföretag så utvecklar Apple nya datorer främst för företagsmarknaden/proffsen sen tricklar tekniken/produkterna ner till konsumenterna. Ett exempel på detta är ju utvecklingsordningen Powermac-iMac-iBook.
Nej, jag tycker att Apple främst utvecklar datorer för den marknaden produkten är tänkt för. Jag ser inte iBooken som en billig Powerbook, utan en dator som uppfyller de krav som en iBookkund ställer på sin dator. En av de kraven är att den ska vara prisvärd.
Pengarna Apple tjänar på de olika produktsegmenten är inte öronmärkta för de segmenten. Jag hoppas till exempel till att Apple inte kommer att använda hela vinsten från iPodförsäljningen till att vidareutveckla iPoden utan att de även används för att vidareutveckla Mac OS X och andra framtida produkter.
Att säga att de som köper den dyraste produkten är viktigast stämmer inte. Titta på de stora bilföretagen, överlever de på kunderna som köper lyxmodellerna eller de som köper mellanklassmodellerna?
Darling Fireball om saken…
Det verkar som om det är _lite_ tunt med information om händelsen och vad som lämnas in (o.s.v.) Så alla som är styva i korken i tråden och har allt klar för sig kan ju pepåka det där (finns iofs ingen trackback men).
Apples inställning till det här är ju glasklar; i strid med god sed inom datorbranschen släpper man ingen roadmap. Man anser att det skadar försäljningen att ligga sex månader före verklig lansering (som iofs ofta är sex månader före verklig leverans).
När man väl släpper något, brukar det vara enorma försäljningsiffror i ett par veckor direkt efter släppet. Om prylen redan varit känd, kan man inte överraska och försäljningen kanske mattas av.
Jag tror att Apple anser att de FÖRLORAR PENGAR på rykten som stämmer och har hög trovärdighet. Det försöker de naturligtvis unvika på det enda sätt stora (amerikanska) företag känner till; Monetär terror!
Det är korrekt: Meddelarskydd gäller enbart offentligt anställda.
Tänk om regeringen hade tillsatts av alla duktiga "förståsigpåare", de som tidigt såg vad som skulle hända, siare fast efteråt.
Tänk om Apple skulle ledas av forumfolk, då skulle troligtvis Apple ha betydligt fler %.
Ofta kommenteras saker utefter en löpsedel, en notis eller en mindre text på internet. Detta ofta helt utan att kolla upp flera källor. Idag lever vi i ett informationsbrus utan dess like, man måste då kunna sortera, ta bort och filtrera det som når vår enorma hjärndata bank och framförallt inte alltid tro på allt som står rent bokstavligt.