Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ut med OS9

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte en iBook i veckan och undrar om det är bara till att kasta ut OS 9 direkt från disken, eller måste jag formatera och installera X på nytt. Kör kombinerad X&9 på min stationära G4 så jag har allt OS9 jag behöver.

  • Medlem
  • 2002-04-17 08:42

Kan man kasta ut OS 9 utan att det orsakar några sys-problem? Trodde jag inte. Iofs så kan man ju inte köra gamla dokument m.m. på den då som man skapat i gamla sys, vad jag förstår..eller? Jag har nämligen utrymmesbrist i min 4 GB HD så om man blir av med något så skrymmande så vore det ju alldeles underbart.
Det finns inget litet program som gör att gamla dokument typ konverteras till att kunna köras i OS X?

Upplys min vardag, snälla...:-).../Tero

  • Oregistrerad
  • 2002-04-17 09:13

Vad tror ni om 10.2?
Har apple spolat os 9 helt då eller?

För eller senare kommer de att göra det i alla fall. Själv tror jag att det kommer att ske ganska snart för att få alla att gå över till X. om jag inte minns fel har väl Jobs sagt att photoshop var det sista hindret för att gå över till X helt och hållet.

Det är nog säkrast att behålla OS 9 ett tag till. Vissa program går inte att installera i X eftersom installationsprogrammet körs under nian vilket iofs är sjukt.

Glöm inte Quark XPress! Så länge Quarken dröjer med en optimerad version för OSX så kommer nog större delen av den grafiska industrin att vänta med att slänga OS 9.

  • Medlem
  • 2002-04-17 11:51

Jag kör PhotoShop 7.0 (Liquid Sky i Beta-version) och det funkar superbra i Mac OS X. Versionen blir väl bättre och bättre till den slutliga släpps, men redan nu verkar den stabil.

Apple slopar nog inte OS 9 inom en snar framtid. Först kommer (skulle jag tro) en Runtime version t.ex. 9.3 eller 9.5 som ej går att boota ifrån utan som är optimerad för att köras under X. Detta skulle ge en snabbare, stabliare och mindre Classic Miljö.

Appropå detta: Hur många är det här som använder samma systemmapp till Classic som separat MacOS 9 Boot?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Glöm inte Quark XPress! Så länge Quarken dröjer med en optimerad version för OSX så kommer nog större delen av den grafiska industrin att vänta med att slänga OS 9.

Quark-företaget har aldrig varit mån om sina kunder. Med både rövarpriser samt ett otal exempel på att det företaget egentligen inte vill ha kunder.
Jag har hört att flera stora svenska dagstidningar hystar ut både PC och macar med Quark och ersätter det med inDesign för X. Näst bäst vinner.

Jag använder en separat 9.2.2-mapp som är Classic. Den ligger på en separat partition.

Flygsystemet är Mac OS 9.1 som också ligger på en separat partition. Jag startar aldrig datorn i 9.2.2 utan använder bara 9.1.

Bevaka tråden