Hej,
Jag jobbar just nu med en stor aktör som behöver handikapp-anpassa den webbplats vi utvecklar. Har därför några frågor till Dig/Er som är "hemma" på området handikappanpassning på nätet.
01. Vi planerar att implementera en lösning för att möjliggöra att besökarna kan lyssna på innehållet på webbplatsen. Är det bra eller dåligt? Några förslag på lösningar för att möjliggöra detta på bästa sätt?
02. Vanligtvis kan man justera textstorlek via sin webbläsare. Vi tänkte göra ett javascript/CSS där man kan justera storleken på texterna direkt på sidan. Några kommentarer till det?
Jag kan tillägga att jag pratat med personer som är handikappade och deras synpunkter på ovanstående var att talfunktionerna var onödiga eftersom dom så ofta fungerar uteslutande dåligt att dom inte är lönt att använda. Den som behöver talfunktioner på nätet har det installerat på sin dator och det är därför viktigare att koda webbsidan så att programvaran på klientdatorn kan nyttja detta.
Vidare sas att funktioner för att justera textstorleken _direkt på sidan_ egentligen inte fyller någon funktion då det ju sedan 10 år tillbaka går att ställa in teckenstorleken i webbläsaren. Man menade på att den som ser dåligt ställer in detta i webbläsaren för att kunna ta del av webbrelaterat innehåll.
Kommentarer till ovanstående mottages tacksamt!