Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket typsnitt använder Metro i sina rubriker?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket typsnitt använder Metro i sina rubriker? Jag tycker det är kanonsnyggt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-11 13:17

Eligt A4 som designat tidnngen så ligger det till såhär:

"Rubriksnittet är det klassiska nyhetssnittet Franklin Gothic, tecknat av Morris Fuller Benton 1904. Ingresser, mellanrubriker och bildtexter sätts i Agenda, tecknat av Greg Thompson 1993 med Edward Johnstons alfabet för Londons tunnelbana som förebild."

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-11 13:18

Franklin är det då rakt inte.
Jag testade på whatthefont.com och fick följande förslag:

Tycker det är mer likt Frutiger i så fall, fast det är inte Frutiger.

Precis. WhatTheFont är clueless och Franklin är det inte, oavsett vad a4 säger.

Hoppas någon vet!

Lady of hope:

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-11 15:16

Tror att de kan ha bytt sedan artikeln skrevs. Vad det är stället vette tusan, men Nurell har väldigt rätt i att det rakt inte är franklin.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 15:30

Det är Corpid av Luc(as) de Groot. Läs mer på Lucasfonts.
Brödtexten är som den alltid varit; Swift.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-11 15:19

Hitta denna artikel på Cap&Design:

Metro får ny form

(2004-06-01 16:19) Idag möts gratistidningen Metros läsare av en annorlunda tidning. Metro har fått ny form av Ole Munk.

Förlagan för den nya formen finns i New York-utgåvan av Metro. Redesignen är ett steg mot en uniform för Metros samtliga tidningar världen över. Metro finns idag i sexton länder och har enligt egna uppgifter 14 miljoner läsare.

Vad har då hänt? Jo, rubriktypsnittet har bytts från Franklin Gothic till Corpid, ett mjukare och snirkligare snitt. Corpid används numera till alla sans serif-texter, som faktarutor och bildtexter. Sidtoppar och vinjettering har gjorts tydligare. Varje avdelning inleds med en rejäl vinjett som också innehåller nåtra nyheter i korthet.

Ole Munk berättar om Corpid att det gjorts för holländska jordbruksministeriet för att vara en »modern Frutiger«.
– Nyhetsrubrikerna är dock en vidareutveckling av den ursprungliga Corpid, säger han. Tillsammans med Lucas de Groot har vi tillverkad skärningar med större kontrast i bokstävernas linjeföring i ett försök att skapa ett samlat uttryck med lika mycket liv som Metros nyhetssidor hade tidigare, när Franklin Gothic användes i nyhetsrubriker. I bakvagnen (Nöje, Sport etc) används den ursprungliga Corpid som har mer likartad linjetjocklek.

Metros chefredaktör Sakari Pitkänen presenterar själv omgörningen i en krönika. Där skriver han att »avsikten med förändringen är att det ska bli ännu lättare att läsa Metro.«

För att själv ta en titt på Metro före och efter omgörningen, titta in på Metros hemsida där du kan ladda ner tidningen som pdf.

http://capdesign.idg.se/ArticlePages/200406/01/20040601155755_CAP861/20040601155755_CAP861.dbp.asp

Då var jag inte helt fel med min Frutiger ...

Ursprungligen av Massebasse:

Då var jag inte helt fel med min Frutiger ...

Nära skjuter ingen hare!

Ursprungligen av Nurell:

Nära skjuter ingen hare!

Jag klippte en hare krishna med en dubbelpipig ligatur häromdagen.

Tackar, tackar! Nu blev jag klokare!

Just i rubrikerna används en för Metro särskilt framtagen skärning, Metro Corpid Bold. Vill du fuska fram denna kan du utgå från Corpid Heavy (inte Bold) och kondensera denna cirka åtta procent.

1
Bevaka tråden