Hitta denna artikel på Cap&Design:
Metro får ny form
(2004-06-01 16:19) Idag möts gratistidningen Metros läsare av en annorlunda tidning. Metro har fått ny form av Ole Munk.
Förlagan för den nya formen finns i New York-utgåvan av Metro. Redesignen är ett steg mot en uniform för Metros samtliga tidningar världen över. Metro finns idag i sexton länder och har enligt egna uppgifter 14 miljoner läsare.
Vad har då hänt? Jo, rubriktypsnittet har bytts från Franklin Gothic till Corpid, ett mjukare och snirkligare snitt. Corpid används numera till alla sans serif-texter, som faktarutor och bildtexter. Sidtoppar och vinjettering har gjorts tydligare. Varje avdelning inleds med en rejäl vinjett som också innehåller nåtra nyheter i korthet.
Ole Munk berättar om Corpid att det gjorts för holländska jordbruksministeriet för att vara en »modern Frutiger«.
– Nyhetsrubrikerna är dock en vidareutveckling av den ursprungliga Corpid, säger han. Tillsammans med Lucas de Groot har vi tillverkad skärningar med större kontrast i bokstävernas linjeföring i ett försök att skapa ett samlat uttryck med lika mycket liv som Metros nyhetssidor hade tidigare, när Franklin Gothic användes i nyhetsrubriker. I bakvagnen (Nöje, Sport etc) används den ursprungliga Corpid som har mer likartad linjetjocklek.
Metros chefredaktör Sakari Pitkänen presenterar själv omgörningen i en krönika. Där skriver han att »avsikten med förändringen är att det ska bli ännu lättare att läsa Metro.«
För att själv ta en titt på Metro före och efter omgörningen, titta in på Metros hemsida där du kan ladda ner tidningen som pdf.
http://capdesign.idg.se/ArticlePages/200406/01/20040601155755_CAP861/20040601155755_CAP861.dbp.asp