Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF: iLife 05

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve Jobs lanserade och demonstrerade en ny version av programsviten iLife i sin Keynote på Macworld i San Francisco. iLife 05 innehåller inga nya program men alla dom program som nu redan finns i sviten har blivit uppdaterade. iLife 05 innehåller programmen: iPhoto 5, iMovie HD, iDVD 5, GarageBand 2 och iTunes.

iLife 05 är sviten av mediaprogram som gör livet enklare,lättare och roligare och som finns på nästan varje Mac eftersom iLife följer med på varje ny Mac som säljs.

Skrivet av: Martin Björkdahl

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=868

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-12 23:57

1) Finns alla programmen redan på svenska? Order idag = leverans när?

Näraliggande ämne;
2) Någon som vet när iWork kommer på svenska? Verkar bara finnas på engelska idag... Dessutom saknar man väl en Excel-konkurrent i iWork-paketet, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:39

Vad är grejjen med den gröna Baltazaar äpplet?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 01:16
Ursprungligen av acke:

Vad är grejjen med den gröna Baltazaar äpplet?

haha, klockren beskrivning!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 01:14

>> acke : Designtrenderna har ju gått från väldigt minimalistiskt, borstad alu till något lite större och med lite mer vågade färger i. Men på samma grund. Apple är ju inte sena med sånt... Se bara på tv:s loggor uppe i hörnen och vid paus. Minns när de var giganstiska i olika färger, sen mindre och mindre till slut yttepyttesmå grå. Nu lite mer färger igen...

Det gröna står ju för något som växer, nyttigt i växtriket. Ovanpå där växer en blomma. Ser du sen till iWork så är den gul och ser ut som en luftballong (?), där har vi produktiva arbetsprylar.

Tycker det är ett smart designgrepp som gör att dessa sticker ut lite och spelar i samklang. Blir lätt lite för mkt vitt + svart + silver annars.

Citat:

Ser du sen till iWork så är den gul och ser ut som en luftballong (?), där har vi produktiva arbetsprylar.

En lampa är det, likt hur man illustrerar goda ideér och skapanden..

som vanligt har apple suverän känsla för förpackningar och illustrationer. jag fick med en gång en skön känsla till nya iLife...men handen på hjärtat...något som är bra har blivit lite bättre...det är ju ingen revolution med nya 5an. däremot tyckte jag iWork verkade suveränt...dom klampar in lite både på MS och Adobes hometurfs

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-13 12:51

Tycker bara symbolen borde varit liite mindre så det blivit mer marginal vid kanterna, ungefär 10mm iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 13:14

Kan man uppdatera det man har utan extra kostnad???
Köpte precis en ny G5...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 16:02
Ursprungligen av Marcus T:

Kan man uppdatera det man har utan extra kostnad???
Köpte precis en ny G5...

Man kan uppgradera till iLife 05 för 175 kronor om man köpt datorn den 11 januari och senare.

http://www.apple.com/se/ilife/uptodate/

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 16:05
Ursprungligen av István:

Man kan uppgradera till iLife 05 för 175 kronor om man köpt datorn den 11 januari och senare.

http://www.apple.com/se/ilife/uptodate/

ah. Men jag köpte min den 20 dec!!! Otur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 16:32
Ursprungligen av István:

Man kan uppgradera till iLife 05 för 175 kronor om man köpt datorn den 11 januari och senare.

http://www.apple.com/se/ilife/uptodate/

Borde vara som med "alla" andra Apple-program. DVS att man väljer språk programmet skall visa, och att det bara är kartong & manualer som är på det regionala språket.

Tveklöst så kommer jag att skaffa femman... Tänker dock avvakta och kolla så att det inte är lika buggigt som trean.
iMovie, yess I like! Jag gissar på att man nu kommer att kunna importera widescreenfilmat material och behålla formatet. Ser verkligen fram mot detta!

Ingen Mescenat-rabatt

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 12:46

iPhoto

Äntligen kommer stöd för RAW i iPhoto, det har jag saknat. Synd bara att man måste betala så mycket för hela suiten när man bara vill ha iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 01:14
Ursprungligen av dabloom:

Äntligen kommer stöd för RAW i iPhoto, det har jag saknat. Synd bara att man måste betala så mycket för hela suiten när man bara vill ha iPhoto.

Så nice med RAW! Kommer nog att switcha tillbaka från iView Media Pro till iPhoto. Ser de
andra programmen som en trevlig bonus!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 10:33

Någon som vet / hört om de nu har skippat den idiotiska organiseringen av bilder i iPhoto? Där de (tidigare i varje fall) har skapats en lågupplöst kopia av varje bild man lägger in. Så att det blir dubbletter av alla bilder som man har i iPhoto-biblioteket. Dumt som attan, hoppas de gjort något åt det...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 13:43
Ursprungligen av Solid:

Någon som vet / hört om de nu har skippat den idiotiska organiseringen av bilder i iPhoto? Där de (tidigare i varje fall) har skapats en lågupplöst kopia av varje bild man lägger in. Så att det blir dubbletter av alla bilder som man har i iPhoto-biblioteket. Dumt som attan, hoppas de gjort något åt det...

Dumt? Klart man behöver en cache för tumnaglarna, annars skulle ju programmet bli skitslött. Eller tycker du bata att dom ligger på fel ställe?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 13:46

Undrar om det är lika lätt att få iDVD att fungera med externa brännare som för iDVD4. Surt att köpa en uppgradering som inte fungerar alls...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-15 19:26
Ursprungligen av Solid:

Någon som vet / hört om de nu har skippat den idiotiska organiseringen av bilder i iPhoto? Där de (tidigare i varje fall) har skapats en lågupplöst kopia av varje bild man lägger in. Så att det blir dubbletter av alla bilder som man har i iPhoto-biblioteket. Dumt som attan, hoppas de gjort något åt det...

Organiseringen är verkligen idiotisk i iPhoto. Man vet aldrig var bilderna "fysiskt" befinner sig - man kan inte ha egna döpta mappar - allt sorteras efter datum (!) - vem hittade på detta? Helt omacigt - inte alls likt Apple som normalt häver ur sig genialiska apps på löpande band. Om iPhoto 5 tillåter användaren att själv döpa sina mappar och utifrån det bygga upp sin databas (som alla andra riktiga bilddatabaser) - då går jag inte över till Portfolio som jag tänkt en tid. Och...om dom implementerar ett vettigt rationellt sätt att slänga bildfiler ("originalen")...och subalbum...och submappar... Vi får se...

Senast redigerat 2005-01-15 19:40
Ursprungligen av mjg:

Organiseringen är verkligen idiotisk i iPhoto. Man vet aldrig var bilderna "fysiskt" befinner sig - man kan inte ha egna döpta mappar - allt sorteras efter datum (!) - vem hittade på detta? Helt omacigt - inte alls likt Apple som normalt häver ur sig genialiska apps på löpande band. Om iPhoto 5 tillåter användaren att själv döpa sina mappar och utifrån det bygga upp sin databas (som alla andra riktiga bilddatabaser) - då går jag inte över till Portfolio som jag tänkt en tid. Och...om dom implementerar ett vettigt rationellt sätt att slänga bildfiler ("originalen")...och subalbum...och submappar... Vi får se...

Idiotisk? Då har du inte förstått på vad iPhoto går ut på. iPhoto marknadsförs ju inte ens som en bilddatabas utan som ett digitalt fotoalbum. Jag tycker iPhoto är genialiskt!! Vilken annan sortering än datum är mer logisk när det gäller bilder??? Övriga sorteringar/grupperingar görs med album i programmet. Precis som man gör med ett fotoalbum med "riktiga" bilder.

iPhoto bygger ju på att man inte behöver tänka på vart bilden befinner sig på hårddisken. Varför vill man ens hålla på att grotta med mappar i Findern när man kan komma åt allt via iPhoto utan att behöva fundera på vilken mapp bilden ligger i? Jag tycker själv det är jättesmidigt med iPhoto.

Du för över bilder från kameran och sen organiserar du dem i iPhoto med hjälp av album. Om du ska redigera en bild med t ex PS eller GraphicConverter gör du det via iPhoto. Programmet skapar då en kopia på orginalet så att om du i efterhand skulle ångra dig kan du alltid gå tillbaka.

Vad kan vara enklare än detta för en nybörjare? Vill man ha det annorlunda finns ju andra program.

Ursprungligen av Rickard A:

Idiotisk? Då har du inte förstått på vad iPhoto går ut på. Vill man ha det annorlunda finns ju andra program.

Mysigt! :rolleyes:

Ursprungligen av Svante S:

Mysigt! :rolleyes:

Vad var det för fel att skriva så?

Ursprungligen av Rickard A:

Vad var det för fel att skriva så?

Äh, var och en tycker ju som man vill, men jag tyckte bara att det drog lite åt det onödigt råa hållet. Är kanske lite söndagstrött med för den delen.

(Kan även tycka att iPhotos katalogisering är hopplös om man nu skulle vilja komma åt en bild i iPhoto via t.ex. Photoshop eller Finder.)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:08
Ursprungligen av Rickard A:

Idiotisk? Då har du inte förstått på vad iPhoto går ut på. iPhoto marknadsförs ju inte ens som en bilddatabas utan som ett digitalt fotoalbum. Jag tycker iPhoto är genialiskt!! Vilken annan sortering än datum är mer logisk när det gäller bilder??? Övriga sorteringar/grupperingar görs med album i programmet. Precis som man gör med ett fotoalbum med "riktiga" bilder.

iPhoto bygger ju på att man inte behöver tänka på vart bilden befinner sig på hårddisken. Varför vill man ens hålla på att grotta med mappar i Findern när man kan komma åt allt via iPhoto utan att behöva fundera på vilken mapp bilden ligger i? Jag tycker själv det är jättesmidigt med iPhoto.

Du för över bilder från kameran och sen organiserar du dem i iPhoto med hjälp av album. Om du ska redigera en bild med t ex PS eller GraphicConverter gör du det via iPhoto. Programmet skapar då en kopia på orginalet så att om du i efterhand skulle ångra dig kan du alltid gå tillbaka.

Vad kan vara enklare än detta för en nybörjare? Vill man ha det annorlunda finns ju andra program.

Jag antar att du aldrig i framtiden någonsin behöver komma åt dina bilder UTAN iPhoto - eller UTAN en Mac? Den enda möjligheten för dig att hitta en bild i din samling är att kör en enda specifik app (iPhoto) på en enda specifik plattform (Mac). Jag skulle aldrig tordas göra så - jag har sett applikationer komma och gå....jag har t.o.m. sett operativsystem komma och gå. Det gäller att inte bygga fast sig i skiten - att underlätta övergångar. Det finns en FRAMTID också.

Vem är intresserad av en bilds "datum"? Det är förresten inte bildens "datum" - det är datumer du tankade in den (!). Är detta intressant? Vem har någon användning av det? Men - okej - dom som gillar detta och dessutom tankar in sina bilder direkt från kamera till iPhoto (!) så kan man väl leva med det....men, varför finns inte alternativet att döpa sina egna mappar där bilderna ligger? Skulle detta förstöra "enkelheten"?

Ursprungligen av mjg:

Jag antar att du ladrig i framtiden någonsin behöver komma åt dina bilder UTAN iPhoto - eller UTAN en Mac? Den enda möjligheten för dig att hitta en bild i din samling är att kör en enda specifik app (iPhoto) på en enda specifik plattform (Mac). Jag skulle aldrig tordas göra så - jag har sett applikationer komma och gå....jag har t.o.m. sett operativsystem komma och gå. Det gäller att inte bygga fast sig i skiten - att underlätta övergångar. Det finns en FRAMTID också.

Vem är intresserad av en bilds "datum"? Det är förresten inte bildens "datum" - det är datumer du tankade in den (!). Är detta intressant? Vem har någon användning av det? Men - okej - dom som gillar detta och dessutom tankar in sina bilder direkt från kamera till iPhoto (!) så kan man väl leva med det....men, varför finns inte alternativet att döpa sina egna mappar där bilderna ligger? Skulle detta förstöra "enkelheten"?

Me den sorterar väl i mappar efter datumet bilden togs? Gör mitt iPhoto i varje fall.

Plus att jag gör hela tiden, regelbundet, backup på mitt bibliotek, och då exporterat. Dvs. inte som iPhoto-bibliotek utan som vanliga bilder. Framtidssäkert.

Men resten då!

Hubba Hubba! Det är ju flera program...
Visst, det vore kul om iPhoto blir bättre men personligen finns det egentligen bara ett skäl till att jag kommer att uppgradera, (ett & halvt kanske) och det är nya iMovie där en hel del verka ha lagts till, samt i viss mån även iDVD som får bättre möjligheter med menyträden.

Ursprungligen av Leftrustle:

Me den sorterar väl i mappar efter datumet bilden togs? Gör mitt iPhoto i varje fall.

Plus att jag gör hela tiden, regelbundet, backup på mitt bibliotek, och då exporterat. Dvs. inte som iPhoto-bibliotek utan som vanliga bilder. Framtidssäkert.

Mitt iPhoto sorterar också efter datumet bilden togs. Det vet jag eftersom jag lagt in bilder jag tog år 2000 förra året och de ligger i år 2000-mappen.

Saknar bilden EXIF-data går iPhoto efter när bilden senast ändrats eller nåt när de läggs till biblioteket.

Och jag gör precis som Leftrustle och tankar in bilderna i iPhoto och sen exporterar jag till en extern hårddisk. Det känns som sagt framtidssäkert.

Och lär man sig mappstrukturen i iPhoto är det ju fullt möjligt att manuellt gräva fram bilderna men det är ju mindre kul.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-01-13 15:47

Hur är det om jag skulle beställa ilife 05 här nere i Belgien, är språket flamländska eller är det bara skillnader på förpackningen och inte i programmet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 17:05

Jag är också lite nyfiken på om iDVD fungerar med externa dvd-brännare ex.v. (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071593) eller (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071196) med en iBook G4. Någon som vet?

Bevaka tråden