switchback - problem med filer som man inte har privilegier till, även om man försökte med sudo open switchback, testade på applications. Kommer lite längre som super user.
Tri-backup - Rörigt UI, trial versionen bryter så tidigt så man kan inte göra ett riktigt test, vägrar se många filer. Kanske fungerar, men tror det inte.
Gemini - lyckas kopiera applications mappen! Men programmet verkar lite buggigt med mångfärgade menyer och felmeddelande när kopieringen började.
Kanske nästa version blir bra, vågade inte testa på hela hårddisken.
Jag testade att försöka köra igång några av de kopierade programmen (stickies, clock, chess) utan att lyckas.
CpMac - såg lovande ut tills jag upptäckte att den kopierade inte länkar utan filen som är länkad till (med dess namn). Verkar kanske inte så allvarligt men om man använder unix bitarna i OS X är det förrödande eftersom många delar är beroende av att man har t ex en länk som heter octave som länkar till den versionsspecifika octave-2.1.34. Fick ibland också fel -43, cannot get source file name.
Ditto - verkar inte kopiera resource fork.
Retrospect Client - har tyvärr ingen licens. Hoppas att de släpper en riktig version snart, finns väl bara beta till os x?
Det verkar som jag får fortsätta att bara kopiera dokument mappen tillsvidare. Jag tycker om att ha hela hårddisken på back-up, speciellt när man har unix grejer som tar något dygn att kompilera och installera igen. Eller så får jag väl använda något av kommandoradsalternativen för unix bitarna och switchback för resten. Men tar tacksamt emot fler förslag på back-up lösningar.