Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

backup?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-07 19:19

Finns det något program som kan göra en backup under OS X? Jag vill kopiera hela hårddisken, filerna ska lagras på en backup hårddisk en och en, och helst ska backupen enbart kopiera de filer som har ändrat sig sen förra kopieringen. Finderns copy funkar inte på grund av att den inte kan kopiera root saker. Filerna ska lagras en och en eftersom jag inte litar på stora filer, det är så lätt att det blir ett litet fel på 30 GB stor fil och sen kommer man inte åt något. Jag skulle kunna tänka mig starta ett program med sudo open xxxx för att få den att läsa även root saker.

Råkade bli två inlägg (slö browser) svara inte i denna.

[ 07-11-2001: Meddelandet ändrat av: hgu ]

Kan du inte använda OSXs mjukvaruspegling? (ingen sär skrivning här inte) Den bör ju innehålla "det mesta" eftersom var och en av drivarna ju skall kunna ta över om den andra lägger av.
Råkade svara på fel ställe, snabb browser?

[ 07-11-2001: Meddelandet ändrat av: Saffran ]

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-07 20:41

Funkar speglings RAID även om man bara ansluter backuphårddisken ibland? Tyckte det stod i hjälpen att man kunde välja rebuild när man anslöt igen så byggs den upp. Det stod också att man kan använda "disks or volumes" menar de att man kan använda partitioner av en hårddisk? Halva backupdisken använder jag nämligen som datalagring av gamla grejer som inte får plats på den interna i PBen.

(verkar som man automatiskt kommer till denna diskussion även om man klickar på den andra "backup?")

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-07 22:56

RAID kommer inte att funka eftersom man inte kan göra den boot-bar, iallafall enligt en diskussionstråd hos apple, där någon hade provat. Finns det fler förslag på back-up lösningar?

Tri-Backup ser rätt trevlig ut, har dock inte provat själv.

Gemini ska också funka i OS X.

Switchback har en enkel speglingsfunktion med möjligheten att exkludera filer.

Jag har inte använt något av programmen än, så du får helt enkelt testa. Skriv gärna lite feedback!

dd if=/dev/disk0s9 of=/dev/disk1s9

eller

cp /dev/disk0s9 /dev/disk1s9

eller

find / -depth -type f ( -ctime -7 ) -print > backup.txt
tar cfzT /dev/diskos9/min_backup.tgz backup.txt
rm -f backup.txt

//Mikael

Ja, jag menar alltså att du kan använda de kraftfulla verktyg som finns i OS X och göra t.ex. ett shellscript för att lösa dina problem.

Även om du är ovan — kanske aldrig gjort några script — så är det tämligen enkelt. Kolla t.ex. här där den sista övningen visar ett tämligen användbart script.

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-08 02:47

ett problem med cp, tar mfl är att de bara kopierar datagaffeln av filerna Mao gamla macos appar och filer med resursgaffen is no more när man har använt tar på dem. Lösningen skulle väl vara att konvertera dem till hqx eller bin för att sedan köra cp, cpio tar eller... men tycker att det blir kaka på kaka då.
Vad man skulle kunna göra är ett shellskript som kopierar /private och liknande kataloger med cpio och som sen kör igång ett applescript som säger till finder att kopiera kataloger som innehåller filer med resursgaffel.

OK, jag trodde det bara gällde OS X. Men det finns lösningar.

Man kan t.ex. köra Ditto : The Carbon Copy Man Testa med man ditto.

Om du har devtools installerade finns det ett särskilt verktyg som löser problemet; CpMac. cd /Developer/Tools och kör ./CpMac . (Skriptet har ingen man-sida, men visar usage.)

Ytterligare en tredje lösning skulle kunna vara att köra dump.

Du kan ju också boota om och in i MacOS 9 och "dra-och-släpp"-kopiera hela disken till backupdisken. (Det går dock inte att kopiera enskilda mappar eftersom du förlorar dolda filer då — hela disken på en gång funkar dock.) MacOS 9 bryr sig inte om filrättigheter och annat på OS X-sidan, så det borde funka bra.

//Mikael

[ 08-11-2001: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Du kan ju även använda dig av Retrospect klient i Classic för att backa upp din disk. Funktionen "Wait at shutdown" måste då vara avstängt.

/Arch@ngel

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-08 12:52

Jag ska prova de olika förslagen ikväll, jag har också tänkt på att boota i os 9, men som alla vet så brukar inte back-up bli av om det är krångligt. Det finns något som heter hfspax vilket är pax för filer som kan innehålla resource fork. Men den ger en enda stor fil.

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-09 01:05

switchback - problem med filer som man inte har privilegier till, även om man försökte med sudo open switchback, testade på applications. Kommer lite längre som super user.

Tri-backup - Rörigt UI, trial versionen bryter så tidigt så man kan inte göra ett riktigt test, vägrar se många filer. Kanske fungerar, men tror det inte.

Gemini - lyckas kopiera applications mappen! Men programmet verkar lite buggigt med mångfärgade menyer och felmeddelande när kopieringen började.
Kanske nästa version blir bra, vågade inte testa på hela hårddisken.
Jag testade att försöka köra igång några av de kopierade programmen (stickies, clock, chess) utan att lyckas.

CpMac - såg lovande ut tills jag upptäckte att den kopierade inte länkar utan filen som är länkad till (med dess namn). Verkar kanske inte så allvarligt men om man använder unix bitarna i OS X är det förrödande eftersom många delar är beroende av att man har t ex en länk som heter octave som länkar till den versionsspecifika octave-2.1.34. Fick ibland också fel -43, cannot get source file name.

Ditto - verkar inte kopiera resource fork.

Retrospect Client - har tyvärr ingen licens. Hoppas att de släpper en riktig version snart, finns väl bara beta till os x?

Det verkar som jag får fortsätta att bara kopiera dokument mappen tillsvidare. Jag tycker om att ha hela hårddisken på back-up, speciellt när man har unix grejer som tar något dygn att kompilera och installera igen. Eller så får jag väl använda något av kommandoradsalternativen för unix bitarna och switchback för resten. Men tar tacksamt emot fler förslag på back-up lösningar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: hgu:
Men tar tacksamt emot fler förslag på back-up lösningar.

synk X?

//Mikael

Citat:

Ditto - verkar inte kopiera resource fork.

ditto -vR -rsrcFork /Users /Volumes/Backups/Users

måste köras som root (m h a su eller sudo)

//Mikael

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-09 09:56

Tack Mikael!

Jag använder nu:

sudo ditto -rsrc -vR src dest

och den gör en korrekt kopia. Man borde ha lärt sig att inte lita på man-sidorna när det rör sig om program hack. Där skriver de inget om -rsrc men om man tittar i usage så står det.Nu ska jag bara skrivet ett litet skript som gör alltihopa automatiskt, dvs tar bort det gamla också med sudo rm -rf dest_old. Men får väl tänka lite extra med iTunes installerares bug i färskt minne.

Citat:

Jag ska prova de olika förslagen ikväll, jag har också tänkt på att boota i os 9, men som alla vet så brukar inte back-up bli av om det är krångligt. Det finns något som heter hfspax vilket är pax för filer som kan innehålla resource fork. Men den ger en enda stor fil.

Du kan ju alltid lägga till flera olika instanser av hfspax i din crontab. D v s: en för /users/du/Documents, en för /users/du/Library o s v.

1
Bevaka tråden