Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

severe fragmented?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur var det nu? skall inte osx defragmentera sig själv om det får stå på hela tiden? Jag körde en speed disk 5.0 profile för 3 veckor sedan efter att speeddisk rapporterat severe fragmented. Nu när jag kollar är disken severe fragmented igen,.. que?! jag hör ju också att den är det eftersom den letar för mycket när den skall öppna ett program. Vad är det officella rådet här? kan en förflyttning av swapen till annan partition hjälpa tro?

Flytta swapen kan vara en god idé. Har gjort mycken nytta hos mig på fragmenteringsfronten.

Skulle någon kunna vara vänlig att förklara det här med swap-filer för mig....

Är det så att Mac OS X ska defragga sig själv eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 11:48

SWAP fil är en fil som är en del av ram minnet. När en applikation inte behöver direkt access till ram minnet utan tar det lugnt. Då swappas det minne ut till hårddisken för att låta program som behöver ram ta det istället. När applikationen sedan behöver köras så läses swap filen in i ram igen. Detta kan skapa fragmenterade filer.

Nej, macos x defragmenterar inte filsystemet automagiskt än. Tyvärr.. Det kommer förhoppningsvis senare.

/glemme

för de som inte har ett externt system med defragmenteringsprogram ser prognosen slutligen ganska dyster ut allstå? vad säger Apple?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 13:26

Apple säger att det spelar ingen roll.. Får se om dom kommer med inbyggt i framtiden.

tips är att köpa in norton ändå. Det har räddat mig otaliga gånger..

/glemme

• Medlem
  • 2002-09-30 13:44

Defragga hårdiskarna är ju nått som Pc-nissarna kan hålla på med.. det slutatde jag med för flera år sedan, och har inte märkt av några prestanda-problem..

se till att ha 3-4 Gb ledigt bara så det finns plats att skriva på...

sluta med för flera år sen? va konstigt... under 9:an kunde man man efter ett halvårs användande börja höra att , som jag skrev tidigare, hårdisken skrev och läste väldigt mycket när ett enkelt program skulle öppnas. kollade man via norton speed disk upptäckte man att disken var severe fragmenterad. Rent visuellt ser man ju också ett gröt av uppklippta filer. Efter defragmentering märkte man att datorn läste in program snabbare. Menar du att alltså ett detta inte är ett problem i verkligheten? jag upplever det så i allafall.

• Avstängd
  • 2002-09-30 14:32

Pc snubbar brukar av nån anledning ha pippi på att defragmentera asmycket (typ varje dag) men vid normal användning märkar man nästan ingen skillnad alls. Jag kör mycket musikinspelning; jag brukar formatera om min audiodrive ibland ...smartast. Lyfter över allt på partition 1 och pang! format drive...sen tillbaka med allt. (Nån som vet varifrån pcsnubbar får allt ifrån förresten?)

• Medlem
  • 2002-09-30 14:37

Flera år sedan var en överdrift, men på det över året jag kört osx har jag inte defraggat eller märkt några problem, du har rätt i att OS 9 kunde börja tugga på hårdisken om den var fragmenterad...

kanske så snyggar OSX till diskarna själv när det behövs..

Om man har knökfullt på diskarna så blir defraggning viktigare, men om man har minnst 3-4 Gb ledigt så tror jag inte man kommer ha några problem...

Hur ofta man tycker sig behöva defragga kan ju ha att göra med hur ofta man installerar om hela rubbet. Kör man lite vilt med systemet med krasch varje kvartal behöver man ju inte bry sig om defragging. Fast nyformattering är iofs bästa avfraggningen som finns... hehe

Faktum är dock att OS X fragmenterar disken mycket snabbare och nog gör det en jäkla skillnad efter avfragmentering. Har inte testat att flytta swap-filen men det låter lockande.

jag kan tänka mig att swapen som skrivs ner och ersätts, och skrivs och ersätts hela tiden borde bidra till fragmenteringen, speciellt om disken är ganska full (90%),
hittils har jag defraggat 2 ggr på 1 månad , p.g.a severe fragmented, trots att datorn har stått på hela tiden , nästan. Om en månad skall vi se hur det står till med fragmentering. då återkommer jag i detta ärende:-)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-01 23:28

Därför är det smart att se till innan installation av ny OSX på en hårddisk är att se till att få minst två partitioner, där den minsta bör ha minst 3 GB storlek för swapfile !
Denna lilla partitionen får inte användas och kan göras osynligt. Då får OSX jobba smidigare och snabbare. Men då måste man hämta ett program, http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13514&db=mac som kan hjälpa till att flytta till lilla partitionen.
Då får OSX jobba effektiv hela tiden (då är det som Linux egentligen !).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-02 10:02

Nu fick jag veta att swapfile är 80 MB stor fil på hårddisken. Hur hänger det ihop ?
Jag försöker förstå hur OSX arbetar och hur stor ska swap-partitionen vara ? Jag använder Linux på PC och denna Linux skapar en swap-partitionen på 1 GB på 80 GB hårddisk.

Antagligen det smidigaste och snabbaste sättet att defragmentera om man har en extra hårddisk: Carbon Copy Cloner.
När man flyttar innehållet från ena disken till den andra så läggs alla filer i snygg ordning.
Sen är det bara att starta från klonen, formatera, och klona tillbaka till, startdisken.

Vad gäller linux jobbar den med swap på ett annat sätt. Där brukar det rekommenderas att man har en swappartition som är tre gånger storleken på RAM.

1
Bevaka tråden