Har redan en dator dedikerad till TV-inspelning. Har spelat in tusentals timmar film de senaste två-tre åren. Det blir faktiskt väldigt bra, men jag vill slippa tekniktjafset. Med en fristående recorder kopplad till digitalboxen känns det förhoppningsvis stabilare och jag slipper tänka på vilka codecs som är effektivast osv.
Därför väljer jag bort elgato. Vill ha en lösning med hög "waf". I många fall tror jag man nöjer sig med att bränna ner filmerna direkt från HDD-recordern, men ibland kanske man vill snofsa till det och då vore det fräckt att kunna snabla över filmen till Macen och göra nåt tjusigt med iDVD.
Det finns elgato för digitaltv, men då måste jag flytta abonemangskortet mellan TV och dator. Känns osmidigt. Dessutom, hur fungerar undertexter? Kan man verkligen få med dem när man bränner DVD från en elgato-inspelning? Jag är mycket skeptisk, har inte sett någon DVB-variant till dator som fixar det "out of the box". Det man får göra är att splitta den inspelade filen med något hack och på så vis få fram subtitles från teletext-streamen, sedan får man muxa ihop allt igen. Om jag inte är helt desinformerad så finns dessa verktyg främst till PC.
Så åter till frågan, tror ni att man kan ta emot en videosignal via firewire från en DVD-recorder som har DV-ut?