Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire mellan Mac och DVD-recorder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare

Funderar på att skaffa en DVD-recorder med hårddisk. Pioneers modeller har DV både in och ut, så jag undrar om ni tror att det går att överföra film från recordern till Macen? Enligt bruksanvisningen till recordern så ska det gå att överföra film även till camcorders som inte tar emot kommandon för "rec", "stop" etc. Så jag antar att det hela hänger på om Macen känner av att det finns en videosignal på firewire-porten.

Det jag vill komma åt är att kunna spela in filmer från digitalboxen med dvd-recordern och sedan använda tex iDVD för att göra snygga menyer och bra kapitelindelningar! Kan bli hur bra som helst om det fungerar.

Om det inte går med firewire så kan man förstås bränna ner filmen på DVD, rippa det till datorn och sedan importera till iDVD. Har inte räknat ut exakt vilka programvaror som behövs men det måste ju gå. Gissar att det kan ta djävulskt lång tid att göra på det sättet då burken bara är 1.25 ghz, så jag hoppas på firewire-varianten. Då har man materialet klart i DV-format vilket väl underlättar när man importerar filerna till iDVD?!? (Har precis "switchat" så jag har inte testat programmen så noga)

Tacksam för all input!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 08:36

Vore det inte smartare om du köpte en Elgato EyeTV 200?
Då får du in filmen direkt i Macen.
Jag såg en annons här på 99mac på en begagnad för 2400 kr.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64716

Har redan en dator dedikerad till TV-inspelning. Har spelat in tusentals timmar film de senaste två-tre åren. Det blir faktiskt väldigt bra, men jag vill slippa tekniktjafset. Med en fristående recorder kopplad till digitalboxen känns det förhoppningsvis stabilare och jag slipper tänka på vilka codecs som är effektivast osv.

Därför väljer jag bort elgato. Vill ha en lösning med hög "waf". I många fall tror jag man nöjer sig med att bränna ner filmerna direkt från HDD-recordern, men ibland kanske man vill snofsa till det och då vore det fräckt att kunna snabla över filmen till Macen och göra nåt tjusigt med iDVD.

Det finns elgato för digitaltv, men då måste jag flytta abonemangskortet mellan TV och dator. Känns osmidigt. Dessutom, hur fungerar undertexter? Kan man verkligen få med dem när man bränner DVD från en elgato-inspelning? Jag är mycket skeptisk, har inte sett någon DVB-variant till dator som fixar det "out of the box". Det man får göra är att splitta den inspelade filen med något hack och på så vis få fram subtitles från teletext-streamen, sedan får man muxa ihop allt igen. Om jag inte är helt desinformerad så finns dessa verktyg främst till PC.

Så åter till frågan, tror ni att man kan ta emot en videosignal via firewire från en DVD-recorder som har DV-ut?

men ibland kanske man vill snofsa till det och då vore det fräckt att kunna snabla över filmen till Macen och göra nåt tjusigt med iDVD.

Finns en risk att de dvd-spelare som spelar in på hårddisk avvänder sig av en viss codek.
Har läst om det nånstans men kommer inte ihåg var. Skaffar du coden för mac är det ju fritt fram.
Annars blir det fråga om transcoding och det tar tid och kvalitet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 11:34

Det borde gå ifall inte Pioneer lägger till något konstigt i DV-formatet.

Kan du inte ta hem en DVD-recorder och testa?

Ska nog göra det. Verkar hoppfullt. Hoppas nån av elektronikladorna på orten har Pioneer-hdd:s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 11:33

iDVD kan inte hantera VOB filer från en rippad DVD.

Aberdeen Angus: Den ska vara kompatibel med en massa olika digitala camcorders så då är det väl troligt att det är en standard som alltid fungerar?

Earth: Det finns nog andra program som fixar det. Läste i en annan tråd om mpeg streamclip som konverterar mellan allt möjligt. Verkar vara lätt att göra om vobfiler till DV med det.

1
Bevaka tråden